سه شنبه 24/سپتامبر/2024

اعمال تغییرات در مقبره یوسف در نابلس

دوشنبه 13-دسامبر-2021

شهرک نشینان با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی دائماً تلاش می‌کنند هر اثر تاریخی یا مذهبی و یا چشمه‌های آب و حتی غارها در فلسطین را مورد تعرض قرار داده و تجمعات شهرک نشینان در این اماکن را مدیریت نمایند. هدف این گونه اقدامات اعمال حاکمیت اسرائیل با استفاده از قوه قاهره و یهودی سازی بیش از پیش سرزمین‌ها و اماکن فلسطینی است که از جمله این آثار قبر یوسف در نابلس است.

 

 

مهند صایل مدیر دفتر شمال کرانه باختری وزارت گردشگری و آثار تاریخی فلسطین اعلام کرد اشغالگران و شهرک نشینان تغییرات جدیدی در فضای داخلی مقبره یوسف در شرق شهر نابلس ایجاد کرده‌اند، آنان با این گونه اقدامات به این مکان بی احترامی نموده و به دنبال سلطه اشغالگران و شهرک نشینان صهیونیست بر آن هستند.

صایل افزود اطلاعات واصله از منابع مطلع در هفته گذشته حاکی از آن است که شهرک نشینان پله‌هایی مخفی ساخته‌اند که به زیر قبر منتهی می‌شود و در آنجا حوضچه‌ای ایجاد کرده‌اند که از آن برای غسل فرزندان خود که با قطعه‌ای پارچه و سنگ پوشیده شده‌اند استفاده می‌شود، آنها تلاش می‌کنند تاریخ را منحرف کرده و روایت یهودی توراتی ادعا می‌کند این مکان قبر یوسف پیامبر پدر یهودیان است را اثبات نماید.

صایل در گفتگو با الجزیره نت در ورودی مقبره یوسف در منطقه بلاطه البلد شهر نابلس اعلام کرد پس از آنکه برای برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی برای وزارت آثار تاریخی و مقامات مرتبط در داخل مقبره برنامه ریزی شد این کنفرانس توسط برخی مقاماتی که هویت آنان نامشخص بود و به بهانه نگرانی از بروز تنش لغو شده و از ورود خبرنگاران به این محل جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود از هفته گذشته تا کنون اطلاعات مختلفی از اقدامات شهرک نشینان واصل شده و وزارت آثار تاریخی نیز نشست‌هایی با مقامات مربوطه و دفتر ارتباطات مردمی داشته و با وکیل وزارت امور مدنی نیز رایزنی‌هایی انجام شده است. همچنین با طرف اسرائیلی نیز مکاتباتی صورت پذیرفته و آنان نیز از هفته گذشته تا کنون برای آگاهی از تغییرات به وجود آمده از این محل بازدیدهایی داشته‌اند.

این مقام مسئول فلسطینی در این رابطه گفت: این تغییرات تنها در چند ماه اخیر اتفاق افتاده و 6 ماه قبل که با الجزیره برای تهیه یک گزارش برای این شبکه از این مکان بازدید شده بود هیچ تغییری در آن مشاهده نشد و این در تعارض کامل با ادعای اعمال این تغییرات در 4 سال گذشته است.

 

تغییر برای یهودی سازی

بر اساس اظهارات صایل اشغالگران و شهرک نشینان پیش از این و در سال 2003 جهت قبر را تغییر دادند تا با روایت یهودی آنان و تسلط هر چه بیشتر بر این مکان همخوانی داشته باشد. صایل تمام ادعاهای اشغالگران در خصوص این قبر را انکار نموده و تاکید کرد: این مکان یکی از نمادهای اسلامی، بیزانسی و کنعانی بوده و یهودیان هیچ حقی در آن ندارند.

وی افزود عملیات حفر تونل که در گذشته توسط اشغالگران اجرا شده و اشیای تاریخی به دست آمده در آنجا حاکی از آن است که این یک مکان اسلامی به شمار می‌رود و بهترین شاهد بر این مسئله تا کنون گنبدی است که بر فراز این قبر بنا شده است.

صایل در بخش دیگری از سخنان خود اشغالگران و تمام کارشناسان آنها را به چالشی دعوت کرد تا مجدداً داخل مقبره را حفاری کرده و بقای جسد آن را خارج نموده و با انجام بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص شود که آیا این جسد متعلق به یوسف پیامبر و 5 هزار سال پیش از میلاد است یا برای فرد دیگری است که ادعا می‌شود یوسف دویکات نام داشته و اهل منطقه بلاطه البلد بوده است که روایت‌های فلسطینی زیادی در این خصوص وجود دارد.

بر اساس گزارش چندی پیش الجزیره نت توافقات امضا شده میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بیانگر آن است که به مسئولین استان نابلس تاکید شده مقام یوسف یک مکان تاریخی است که درب‌های آن به روی پیروان تمام ادیان و مومنین برای بازدید از آن باز بوده و تحت نظارت و با هماهنگی تشکیلات خودگردان اداره گردیده و این چارچوب شامل تمام اسرائیلی‌ها از جمله شهرک نشینان صهیونیست نیز می‌شود.

اما بسیاری از شهرک نشینان از این قاعده پیروی نکرده و این مکان را صدها بار با حمایت ارتش اشغالگر اسرائیل به ویژه در اعیاد یهودی مورد حمله قرار داده و مناسک مذهبی خود را در آن اجرا کرده‌اند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی فلسطینی از این مقبره و منطقه اطراف آن حفاظت کرده و درب ورودی اصلی را بسته بوده و هیچکس بدون هماهنگی با مقامات امنیتی فلسطینی نمی‌تواند وارد این مکان شود.

 

زورگویی و قلدری

غسان دغلس مسئول پرونده شهرک سازی در شمال کرانه باختری تاکید دارد این مکان تنها یک اثر تاریخی است و به هیچ عنوان چنانچه اشغالگران ادعا می‌کنند مقبره یوسف پیامبر علیه السلام نیست.

دغلس همچنین وجود قبر در این مکان را اساساً رد کرده و می‌افزاید اسرائیلی‌ها سال 2011 سنگی بزرگ را که چند کامیون آن را حمل می‌کرد به این مکان آوردند و پس از آن ادعا کردند که در اینجا یک قبر وجود دارد. وی به الجزیره نت می‌گوید: این یک سند فلسطینی بوده و موثق است اما آنها این روایت تحریف شده و جعلی را مورد تاکید قرار داده و به فرزندان خود می‌آموزند تا نسل‌های آینده نیز آن را حفظ کنند.

دغلس ادامه داد شهرک نشینان با حمایت ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل همیشه تلاش می‌کنند هر اثر تاریخی، مذهبی، چشمه‌های آب و حتی غارها را مورد تعرض قرار داده و تجمعات شهرک نشینان را به سوی این اماکن هدایت کنند و هدف آنان از این گونه اقدامات تحمیل حاکمیت زورگویانه و قلدرمابانه اسرائیل و یهودی سازی سرزمین فلسطین است.

مطبوعات اسرائیلی در سال 2015 اعلام کردند که شهرک نشینان عملیات ترمیم این مقبره را در دستور کار قرار داده و تصاویری از آن را منتشر کردند. الجزیره نت نیز در گزارشی به این مسئله پرداخته اما مقامات فلسطینی در آن زمان این مسئله را تکذیب کردند.

 

منبع: الجزیره

لینک کوتاه:

کپی شد