یکشنبه 22/سپتامبر/2024

نتانیاهو در خزان اعتبار

یکشنبه 14-اکتبر-2018

از پرونده فساد گرفته تا از دست رفتن اعتبار جهانی، چالش‌های داخلی و خارجی متعددی در مسیر بنیامین نتانیاهو و همسرش قرار گرفته است


اشغالگری، نقض مکرر حقوق بشر، پایمال کردن حقوق انسان‌ها و… گویا در کارنامه رهبران رژیم صهیونیستی کافی نبود که مدت‌هاست جنجال فسادهای اقتصادی نیز به آن اضافه شده است. سارا نتانیاهو همسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در دادگاه حاضر شد تا علیه اتهام‌هایی که به او وارد شده از خود دفاع کند. این اتفاق اندکی پس از آن افتاد که همسرش، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر، در مجمع عمومی سازمان ملل پس از آنکه همچون رویه مرسومش علیه ایران زیاده‌گویی کرد، ادعاهایی را مطرح کرد که بسرعت اسناد نقض آن در رسانه‌های جهان منتشر شد. به طوری که حتی رسانه‌های اسرائیلی نیز در گزارش‌های خود نوشتند، «شاید نتانیاهو درست نگفته باشد»!
همسر نتانیاهو که از مدت‌ها پیش با اتهام فساد مالی روبه‌رو شده، در تازه‌ترین مورد متهم است که 100 هزار دلار غذا برای خود، دوستان و خانواده‌اش از رستوران‌های مجلل سفارش داده است و کارمندان دفتر همسرش را مجبور کرده با جعل اسناد، فاکتورها را از محل اموال عمومی تأمین کنند.به گزارش گاردین، روز یکشنبه او به اتهام خیانت به اموال عمومی در دادگاه بیت المقدس حضور پیدا کرد تا در برابر آن از خود دفاع کند. برای افشا کردن فساد مالی او، سال‌ها تحقیق صورت گرفته و با افراد مرتبط بسیاری صحبت شده است. حتی برخی از مقام‌های ارشد پیشین دفتر نخست‌وزیری علیه رفتارهای سارا نتانیاهو در اقامتگاه نخست‌وزیری شهادت داده‌اند. براساس شهادت آنها، با وجود آنکه در دفتر نخست‌وزیری آشپزهایی تمام وقت حضور داشتند اما او معمولاً غذاهایش را به سرآشپزهای مشهور و رستوران‌های بزرگ و گرانقیمت شهر سفارش می‌داد و در کنار آنها شامپاین‌های بسیار گرانقیمت می‌نوشید. آن‌طور که شاهدان خبر داده‌اند، همسر نتانیاهو از کارکنان دفترش می‌خواسته حضور آشپزها را مخفی نگه دارند تا فاکتورهای رستوران‌ها بدون مشکل رد شوند. علت پنهانکاری او این بوده است که طبق قوانین این رژیم سازمان‌های دولتی در صورت استفاده از آشپز حق سفارش غذا از بیرون را با اموال دولتی ندارند.
همسر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در پاسخ به اتهام‌ها، آنها را واهی دانست و اعلام کرد نه تنها این اتهام را نمی‌پذیرد بلکه پیشنهاد دادگاه مبنی بر بازپرداخت این مبالغ و تخفیف گرفتن در محکومیت را هم قبول نخواهد کرد؛ این در حالی است که اگر این اتهام اثبات شود، دادگاه می‌تواند بیش از 5 سال حبس علیه او صادر کند. حتی گروه وکلای او در بیانیه‌ای که قبل از برگزاری جلسه دادگاه منتشر کرده بودند، نوشته بودند: «این نخستین بار در طی تاریخ است که همسر رهبر کشوری به‌دلیل سفارش غذا، متهم می‌شود. این ادعا مبنای حقوقی ندارد و به محکومیت منجر نخواهد شد». اما دادستانی اعلام کرد، اتهام‌های وارده به همسر نتانیاهو فراتر از چند ظرف غذا است. اما این تنها پرونده فساد مالی سارا نتانیاهو نیست. او پیش از این، در خصوص پرداخت هزینه‌های شخصی از اموال دولتی، استفاده شخصی از یک کارمند در دفتر نخست‌وزیری برای کارهای شخصی و پرداخت دستمزد او از اموال دولتی و انتقال وسایل و تجهیزات باغ دفتر رسمی نخست‌وزیری که با اموال دولتی خریداری شده بود به منزل شخصی‌اش در شهر ساحلی قیساریه نیز با اتهام روبه‌رو شده بود.
 
سابقه اتهام در خانواده نتانیاهو
در حالی که سارا نتانیاهو در حال دست و پنجه نرم کردن با اتهام‌های فساد اقتصادی خود است، همسرش از سال‌ها پیش همواره در مظان اتهام قرار داشته و بارها درباره چندین پرونده فساد بازجویی شده است. پلیس از ماه‌ها پیش به دادستانی توصیه کرده بود که به‌دنبال دو پرونده فساد، بنیامین نتانیاهو را محاکمه کند. پلیس می‌گوید نتانیاهو به دریافت هدایای گرانقمیت از شخصیت‌های پرنفوذ و قدرتمند عادت دارد و حتی در موردی، در ازای انتشار گزارش‌های مثبت در یک روزنامه، توزیع روزنامه رقیب را محدود کرده است. اما هنوز دادستانی در این خصوص تصمیم نگرفته است و در همین حال هم پلیس تحقیقات خود را درباره این پرونده‌ها ادامه می‌دهد. او هفته پیش برای دوازدهمین بار درباره پرونده‌های فساد خود، بازجویی شد اما بعد از آن در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت که این بار بیش از گذشته مطمئن شد که همه اتهام‌های وارده به او بی‌اساس است و به تشکیل پرونده منجر نخواهد شد. اما علاقه او به تجملات و هدر دادن اموال عمومی، مدت‌هاست توجه رسانه‌های اسرائیلی را به خود جلب کرده است و هر چند وقت یک بار گزارشی از زندگی تجملاتی‌اش فاش می‌شود. اما هر بار او با این گزارش‌ها مخالفت می‌کند و آنها را کذب می‌نامد. در سال 2013 هم انتشار خبری بار دیگر جنجال‌های اطراف او را افزایش داد. براساس این خبر، نتانیاهو از کارمندانش خواسته بود طی سفر به بریتانیا، در هواپیمای شخصی‌اش اتاق خوابی بسازند که هزینه‌اش بیش از 127 هزار دلار آب خورده بود.
آینده سیاسی در خطر
جنجال پرونده‌های این زوج در شرایطی روی می‌دهد که از رسوایی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن نقشه‌ای ماهواره‌ای را در دست گرفت و با خشم و غیظ خواست به زعم خود «جهان را متوجه تهدید ایران» کند، مدت زمانی نگذشته است. او در این سخنرانی با نام بردن از منطقه‌ تورقوزآباد، مدعی شد ایران تمامی تأسیسات هسته‌ای خود را در آنجا نگه می‌دارد! پس از آنکه اعلام شد مکانی که نتانیاهو به آن اشاره کرده، یک قالیشویی بوده، اعتبار باقی‌مانده او در میان رسانه‌های جهان دچار ریزش سختی شد؛ ایرانیان نیز در شبکه‌های اجتماعی سخنرانی او را دستمایه طنز و تمسخر قرار دادند تا بیش از همیشه بر طبل رسوایی او بکوبند.
در حالی که نتانیاهو تلاش می‌کند خود را آماده انتخابات سراسری سال 2019 کند، انتشار چنین اخباری بشدت می‌تواند حیثیت او را خدشه‌دار کند. تا اینجای کار هم محبوبیت حزب لیکود بشدت پایین آمده و رهبران آن نگران انتخابات آتی هستند. چندی پیش، روزنامه عبری زبان معاریو نظرسنجی‌ای انجام داد که بر اساس آن، حزب «یش آتید» با احتمال کسب 27 کرسی شانس اول پیروزی در انتخابات آتی کنست خواهد بود. در مقابل حزب حاکم یعنی لیکود تنها 22 کرسی را کسب خواهد کرد. برخی ناظران می‌گویند نتانیاهو برای جلوگیری از افزایش تأثیر منفی در نتیجه انتخابات و محاکمه احتمالی خود و همسرش، احتمالاً انتخابات را زودتر از زمان خود برگزار کند. خود نتانیاهو هم یکشنبه برای نخستین بار آن را بعید ندانست اما هر نوع ارتباط میان انتخابات زودهنگام با پرونده‌های تحقیقاتی از خود را رد کرد.

 

 

 

منبع : ایران ، فرحناز دهقی ، 17/07/1397

لینک کوتاه:

کپی شد