سه شنبه 24/سپتامبر/2024

آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

جمعه 19-آوریل-2024

شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب قطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در این سازمان را با شکست مواجه نمود چرا که آمریکا از حق وتوی خود استفاده کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین تلاش‌های فلسطین برای دستیابی به عضویت کامل در سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته این سازمان با شکست مواجه شد و این در حالی است که 12 عضو این شورا از مجموع 15 عضو با این قطعنامه موافقت کردند.
در حالی که کشور آمریکا از حق وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده کرد کشورهای انگلیس و سوئیس از تصویب آن امتناع ورزیدند.
تشکیلات خودگردان فلسطین در ابتدای ماه جاری میلادی از شورای امنیت خواست یک بار دیگر درخواست ارائه شده در سال 2011 برای دستیابی به عضویت کامل در سازمان ملل متحد را مورد بررسی قرار دهد.
روز چهارشنبه نیز کشور الجزایر پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شورای امنیت ارائه کرده و مجمع عمومی این سازمان را به پذیرش عضویت فلسطین در این سازمان به عنوان کشور مستقل دعوت کرد.
هر کشوری تنها در صورتی می‌تواند عضویت کامل سازمان ملل متحد به دست آورد که شورای امنیت با آن موافقت کرده و پس از آن حداقل دو سوم اعضای مجمع عمومی نیز آن را تایید کنند. در شورای امنیت نیز باید حداقل 9 عضو از مجموع 15 عضو این شورا با عضویت کشور متقاضی موافقت نمایند و البته این در صورتی است که کشورهای دارای حق وتو از این امتیاز خود استفاده نکنند.
لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل متحد 11 آوریل جاری نیز با درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد مخالفت کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد