یکشنبه 22/سپتامبر/2024

ایران همچنان از فلسطین و مقاومت حمایت می کند

شنبه 5-ژانویه-2019

ماهر صلاح رئیس جنبش مقاومت اسلامی “حماس” در خارج با تاکید بر توسعه و گسترش مناسبات حماس و ایران، افزود که ایران همچنان به حمایتش از فلسطین و مقاومت در سطوح مختلف ادامه می دهد. 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ماهر صلاح در مصاحبه با “الرساله نت” تاکید کرد: برقراری آشتی ملی در دوره محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امکان پذیر نیست.
وی بر گزینه حماس مبنی بر احیای وحدت ملی و ترمیم شکاف داخلی به رغم خیره سری و لجاجت ورزی محمود عباس و مخالفت وی با پایان بخشیدن به دو دستگی داخلی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه برقراری آشتی ملی در دوره محمود عباس امکان پذیر نیست، تاکید کرد که ادامه دو دستگی داخلی به نفع فلسطینیان نیست.
وی یادآور شد که حماس به موازات اصرار بر تحقق آشتی ملی، به تحرکاتش در این زمینه ادامه می دهد، این جنبش بی وقفه برای لغو این محاصره از رهگذر توسل به امکانات و ابزارهای ممکن تلاش می کند. 
وی ضمن اشاره به تلاش های پیوسته مصر برای پایان بخشیدن به دو دستگی داخلی و لغو محاصره نوار غزه، افزود: رهبران حماس و مصر دائم در تماس هستند و قاهره اولین مقصد سفر آتی رهبران حماس خواهد بود، آنان با مقامات قاهره پیرامون روابط و مناسبات دوجانبه و تلاش های مربوط به آرام سازی اوضاع و احیای وحدت ملی بحث و گفت و گو خواهند کرد.
صلاح همچنین اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس پیش از نیمه ماه جاری سفر خود به برخی کشورها را آغاز می کند. 
این اقدام در حالی صورت می گیرد که حماس چندی پیش از دعوت روسیه از هنیه برای سفر به مسکو و انجام مقدمات سفر وی به چندین کشور دیگر خبر داد.
وی با اشاره به رشادت ها و ایثارگری ها و جانفشانی های فلسطینیان ساکن نوار غزه در جریان تظاهرات بازگشت، گفت که این رشادت ها و ایثارگری ها به بار نشست و موجب کاهش حدت و شدت محاصره نوار غزه شده است. 
وی با اشاره به تلاش های سازمان ملل و حمایت قطر از مردم نوار غزه، افزود که رهبران حماس از نزدیک اقدامات مربوط به تسهیلات مربوط به اجرای پروژه های بازسازی باریکه غزه و افزایش حقوق کارمندان و مرتفع شدن مشکل نیروگاه برق این منطقه را دنبال می کنند. 
صلاح ضمن اشاره به گزینه های حماس و پرونده هایش در سی و یکمین سالروز تاسیس این جنبش که چند هفته پیش برگزار شد، افزود که حماس از زمان تاسیس تاکنون با مشکلات و چالش هایی مواجه است، حماس یک جنبش است که رهبران آن در مناطق مختلف و دور از همدیگر تقسیم شده اند، این جنبش در یک فضا و بستر کاملا سیاسی و امنیتی پیچیده فعالیت می کند که این امر هم یک چالش است و هم یک فرصت بزرگ برای یکپارچه سازی توانمندی ها و تجربیات خود است.
وی تصریح کرد که حماس در سایه انسجام و همبستگی داخلی به یک قدرت شکست و محاصره ناپذیر مبدل شده است، این جنبش هم اکنون به یک پل ارتباطی میان امت های عربی و اسلامی و مساله فلسطین مبدل شده است، ملت های عربی و اسلامی با ارائه کمک های مالی و تجربیات و فن آوری به حامی آرمان فلسطین مبدل شده اند.
رئیس حماس در خارج با اشاره به نقش آفرینی فلسطینیان در خارج و در راس آنها حماس در زمینه حمایت از مسئله فلسطین و جلب حمایت محافل بین المللی و جهانی از مسئله فلسطین، افزود که این جنبش به تازگی در مناسبات منطقه ای و بین المللی خود با موانعی مواجه شده است. 
صلاح از پاره ای از مواضع و تماس های غربی و عربی با این جنبش پرده برداشت و گفت که مقامات این جنبش در سال گذشته به چندین کشور از جمله مصر، قطر، ترکیه، ایران، لبنان، مراکش، موریتانی، الجزایر،آفریقای جنوبی و مالزی سفر کردند.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که هیئتی از حماس به ریاست دکتر موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی این جنبش در سال گذشته به مسکو سفر کرد.
وی ضمن اشاره به ملاقات یکی از مسئولان سلطنت عمان با رهبران حماس، گفت که در جریان این ملاقات بر مخالفت حماس با استقبال مقامات عمانی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس تاکید شد، زیرا این استقبال یک برد بزرگ برای نتانیاهو و یک ضربه به موضع عربی به شمار می رود، جدای از آن چنین استقبالی در شان و جایگاه عمان نیست، کشوری که به حمایتش از مسئله فلسطین معروف است. 
وی با اشاره به نقش روسیه در منطقه در سایه فراهم آوردن مقدمات سفر آتی هیئت حماس به مسکو در نیمه ماه آتی، افزود که موضع روسیه در سازمان ملل روشن و شفاف بود، زیرا این کشور با تروریست خواندن حماس مخالفت کرد.
وی با تاکید بر توسعه و گسترش مناسبات حماس و ایران، افزود که ایران همچنان به حمایتش از فلسطین و مقاومت در سطوح مختلف ادامه می دهد.

لینک کوتاه:

کپی شد