شنبه 21/سپتامبر/2024

خسارت‌های گسترده به اقتصاد رژیم اشغالگر پس از جنگ با غزه

پنج‌شنبه 9-نوامبر-2023

ظاهراً قرار است رژیم صهیونیستی در پی حمله به نوار غزه در بیش از 30 روزگذشته در 4 ماه اخیر سال جاری به سمت از دادن دستاوردهای نظامی خود حرکت کند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش هفته گذشته بانک آمریکایی جی‌پی مورگان چیس حاکی از آن است حجم اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل افزایش تنش‌های ناشی از جنگ با غزه ممکن است در 3 ماهه اخیر سال جاری میلادی 11 درصد به صورت سالانه کاهش پیدا کند.
رژیم صهیونیستی برای آخرین بار این کاهش را در سال 2020 تجربه کرد که ناشی از تعطیلی‌های شیوع ویروس کرونا بود.
ارزیابی‌های این بانک یکی از بدبینانه‌ترین برآوردهای انجام شده از سوی تحلیلگران وال استریت تاکنون است چرا که سرمایه‌گذاران حجم زیادی از دارایی‌های اسرائیلی خود را فروخته‌اند.
در جنگ کنونی شاخص Tase35 بورس تل آویو نیز 15 درصد کاهش داشته و سهام برخی شرکت‌ها بیش از 35 درصد در مقایسه با روزهای آغاز جنگ افت کرده است.
ارزش بازار بورس نیز 25 میلیارد دلار کاهش یافته که البته این بدون احتساب جبران خسارت‌هایی است که هفته گذشته با آشکار شدن نشانه‌های اولیه از زیان‌های مورد انتظار از جنگ انجام شد.
از ابتدای جنگ تا پایان ماه اکتبر سهام 5 بانک درج شده در بورس تل آویو به دلیل آغاز جنگ 20 درصد کاهش یافت.
هفته گذشته 300 کارشناس صهیونیست هشدار دادند اقتصاد رژیم اشغالگر شرایط سختی دارد به طوری که نیازمند اقدامات فوری برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر است.

لینک کوتاه:

کپی شد