جمعه 20/سپتامبر/2024

سازمان بهداشت جهانی: مردم نوار غزه با قحطی فاجعه‌بار مواجه شده‌اند

جمعه 14-ژوئن-2024

سازمان بهداشت جهانی نسبت به قحطی فاجعه‌بار در نوار غزه در پی ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه هشدار داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد بخش زیادی از ساکنان نوار غزه با گرسنگی فاجعه‌بار و شرایطی شبیه به قحطی مواجه بوده و سوء تغذیه تاکنون جان 32 نفر را در نوار غزه گرفته است که 28 نفر آنها کودکان زیر 5 سال بوده‌اند.
وی افزود با وجود گزارشاتی که به افزایش توزیع غذا اشاره دارد اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر دسترسی افراد نیازمند به آنها از لحاظ کمی و کیفی وجود ندارد.
این مقام ارشد سازمان ملل متحد در ادامه سخنان خود به تشخیص و معالجه بیش از 8 هزار کودک زیر 5 سال به دلیل سوء تغذیه شدید اشاره نمود که 1600 نفر از آنها کودکان درگیر با سوء تغذیه شدید بوده‌اند.
گبریسوس گفت: در چنین شرایطی و با توجه به فقدان امنیت غذایی و سختی دسترسی به آن تنها دو مرکز برای معالجه بیماران ناشی از سوء تغذیه و پایدار کردن شرایط آنها وجود دارد.
وی در ادامه به عدم توانایی این سازمان برای ارائه خدمات ایمن بهداشتی در کنار کمبود آب پاکیزه و فقدان سیستم فاضلاب اشاره نموده و تاکید کرد این مشکلات خطرات را برای کودکان درگیر با سوء تغذیه افزایش می‌دهد.
رئیس سازمان بهداشت جهانی در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین به بحران بهداشتی رو به افزایش در کرانه باختری اشاره نموده و تاکید کرد حملات انجام شده به زیرساخت‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده برای جابجایی افراد به ایجاد مشکلات فراوان در دسترسی به خدمات بهداشتی منتهی شده است.
در همین رابطه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد بیش از 2 هزار کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در گذرگاه رفح در انتظار رفع موانع برای ورود به نوار غزه هستند.
یکی از مدیران اجرایی این نهاد بین المللی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عملیات نظامی شدید اسرائیل همچنان گذرگاه رفح را مسدود نگاه داشته است.
وی ضمن اشاره به وجود بیش از 2 هزار کامیون کمک‌های بشردوستانه در گذرگاه رفح خواستار فراهم شدن شرایط برای دسترسی مداوم، بدون مانع و ایمن به این کمک‌ها شد.

لینک کوتاه:

کپی شد