چهارشنبه 25/سپتامبر/2024

افزایش بی سابقه فرار سربازان از خدمت در ارتش صهیونیستی (گزارش)

پنج‌شنبه 30-می-2024

آمار مخالفان خدمت در ارتش صهیونیستی طی جنگ اخیر غزه که از تاریخ 7 اکتبر گذشته آغاز شده، به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است؛ تا جایی که ارتش تصمیم گرفته است با وضع مجازات زندان برای مخالفان خدمت نظامی جلوی گسترش این پدیده را بگیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، یک سازمان چپگرای صهیونیستی فاش کرد که آمار مخالفان خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی در جریان جنگ اخیر غزه به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.

«صوفیا أور» یکی از این مخالفان خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی تاکید کرده است که « اگر این کار مانع تداوم روند خالی شدن وجود من از انسانیت می شود، آماده ام همچنان تاوان بدهم و زندانی شوم و حتی از زندان هم خواهم گفت: آنها (فلسطینی ها) انسان هستند.»

اور که به خاطر مخالفت با خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی مدتی زندانی شده بود، همچنین می گوید:« تفاوت زیادی میان ارتشی که در جریان عملیات هایش مرتکب ظلم هایی می شود و ارتشی که همه اقداماتش ظلم و ستم است و مصداق بارز آن ارتش اسرائیل است، وجود دارد. این ارتش، سازمانی دفاعی نیست، بلکه نهادی تهاجمی و سرکوبگر است.»

جنبش «حدی وجود دارد» یک جنبش سیاسی است که در سال 1982 به منظور حمایت از مخالفان خدمت نظامی تاسیس شده و معتقد است که «هر شهروندی در دولت دموکراتیک وقتی در ارتش خدمت می کند، باید خطوط قرمز خودش را مشخص کند و بداند که چه اقداماتی به منزله عبور از این خط قرمزهاست.»

علاوه بر اعضای این جنبش که مخالف خدمت نظامی در ارتش هستند و دنبال راه های جایگزین برای خدمت ملی هستند، برخی صهیونیست ها نیز مخالف اشغالگری و جنگ هایی هستند که اصلا ماهیت دفاعی ندارند. سازمان چپگرای مخالف خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی سعی در تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی علیه جنگ های اختیاری و اشغالگری در اراضی فلسطینی را دارد.

 

افزایش آمار مخالفان خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی

پایگاه صهیونیستی «زمان اسرائیل» به نقل از جنبش «حدی وجود دارد» اعلام کرده است که در ماه های اخیر جمعیت چپگرایانی که در اعتراض به سیاست های دولت صهیونیستی علیه فلسطینیان، مخالف خدمت نظامی هستند، افزایش یافته است.

این سازمان خاطر نشان کرد که «افزایش جمعیت مخالفان خدمت نظامی در جریان جنگ کنونی بی سابقه بوده است.»

پایگاه خبری مذکور به نقل از سخنگوی سازمان «یشای مینوهین» آورده است که «نزدیک به 40 نظامی با عضویت در قالب نیروهای ذخیره ارتش در جریان جنگ کنونی مخالفت کرده اند» و فعالان دیگری در این سازمان به دهها نفر دیگر کمک کرده اند و در کل، این سازمان نزدیک به 100 درخواست کمک از سوی مخالفان خدمت نظامی در ارتش دریافت کرده است، در حالی که این آمارها طی یک دهه گذشته تنها 10 الی 15 نفر در سال و 40 نفر در سال طی دوران جنگ سال 2006 لبنان و انتفاضه های سال های 1987 و 2000 فلسطین بود.

 

افزایش شدید

پایگاه خبری «زمان اسرائیل» در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است که یک سازمان چپگرای دیگر به نام «رافضات» (مخالفان) از مخالفت با خدمت نظامی در ارتش صهیونیستی حمایت می کند و «تعداد سربازان ذخیره شورشی که از این سازمان ها کمک خواسته اند، به شدت افزایش یافته است.»

این پایگاه صهیونیستی به نقل از «دیوید زونشاین» فعال چپگرای بنیانگذار جنبش «شجاعت مخالفت» اعلام کرده است که «در جریان همین جنگ فعلی؛ به ویژه طی ماه های اخیر، از دهها نفر از مخالفان خدمت نظامی در ارتش درخواست کمک دریافت کرده ایم و این بسیار زیادتر از درخواست هایی است که در سال های اخیر دریافت کرده بودیم.»

در ماه های نخست جنگ، تعداد مخالفان به خاطر حجم گسترده جذب سربازان که تقریبا به 300 هزار نفر رسیده بود، افزایش یافته بود، اما در ماه های اخیر، این روند جذب سربازان ذخیره به شکل زیادی کاهش یافته است، اما با این وجود، آمار مخالفان خدمت نظامی همچنان در حال رشد است.

روزنشاین این پدیده را ناشی از پیچیده تر شدن جنگ و جنایت های جنگی صورت گرفته و همچنین اعتراضات روزافزون نسبت به رفتار دولت می داند و علاوه بر این خستگی سربازان در نتیجه طولانی شدن جنگ و مخالفت ایدئولوژیک با خدمت نظامی در ارتش نیز بر روی افزایش مخالفت ها با خدمت نظامی تاثیرگذار بوده است.

پایگاه زمان اسرائیل همچنین گزارش داد که در اواخر ماه آوریل گذشته نزدیک به 30 نفر از سربازان ذخیره تیپ چتربازها که برای خدمت نظامی در رفح فراخوانده شده بودند، اعلام کردند که با خدمت نظامی مخالف هستند.

این پایگاه خاطر نشان کرده است که طولانی شدن زمان جنگ به تحصیل، راه های امرار معاش و اوضاع خانوادگی آنها ضربه زده است و آنها از مشکلات عاطفی و خستگی جسمی رنج می برند.

گفتنی است که ارتش صهیونیستی با وجود حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر لزوم توقف فوری جنگ و حملات زمینی به شهر رفح در جنوب باریکه غزه و اتخاذ تدابیر موقتی برای ممانعت از وقوع «نسل کشی» و همچنین بهبود اوضاع فاجعه بار انسانی در این منطقه، به جنگ غزه ادامه می دهد. 

لینک کوتاه:

کپی شد