پنج شنبه 19/سپتامبر/2024

بازداشت 9700 فلسطینی اهل کرانه باختری از آغاز جنگ غزه

چهارشنبه 17-جولای-2024

بر اساس بیانیه های صادر از سوی نهادهای فعال در زمینه امور اسرا، رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ غزه در تاریخ 7 اکتبر 2023  بیش از 9700 فلسطینی ساکن نوار غزه را بازداشت کرده است.

 هیأت امور اسرا و آزادگان، باشگاه اسیر فلسطین و موسسه حمایت از اسرا و حقوق بشر «ضمیر» با صدور بیانیه ای مشترک که نسخه ای از آن در اختیار مرکز اطلاع رسانی فلسطین قرار گرفت، خاطر نشان کردند که از آغاز جنگ غزه تاکنون بیش از 330 زن فلسطینی از کرانه باختری بازداشت شده اند و زنان بازداشت شده از غزه مشمول این آمار نمی شوند.

موسسات اسرا تصریح کردند که در این مدت دست کم 675 کودک و 89 روزنامه نگار و خبرنگار بازداشت شده اند که 51 نفر از آنها همچنان در بازداشت به سر می برند و در میان آنها 6 روزنامه نگار زن و 16 روزنامه نگار اهل باریکه غزه هم دیده می شوند و 17 نفر از این روزنامه نگاران در بازداشت اداری (بازداشت بدون محاکمه و تفهیم اتهام) به سر می برند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که از آغاز جنگ غزه بیش از 7500 حکم بازداشت اداری صادر شده است که هم شامل اوامر جدید و هم تمدید بازداشتی ها و هم زنان و هم کودکان می شود.

موسسات فعال در زمینه امور اسرا خاطر نشان کردند که بازداشت های مراجع صهیونیستی همچنان ادامه دارد و در جریان این بازداشت ها، جنایت ه و تجاوزات روزافزونی صورت می گیرد که از جمله آنها می توان به ضرب و شتم شدید، تهدید بازداشت شدگان و خانواده های آنها، تخریب گسترده منازل شهروندان، توقیف خودروها، مصادره دارایی ها و جواهرات و نیز تخریب گسترده زیرساخت ها به ویژه در اردوگاه های طولکرم و جنین و اردوگاه های آن اشاره کرد و در موارد متعدد نیز منازل خانواده های اسرا تخریب شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که بسیاری از این بازداشت شدگان از منازل خود و یا در ایست های بازرسی بازداشت شده اند و برخی دیگر نیز تحت فشار مجبور به تسلیم خود شده اند و برخی دیگر نیز گروگان گرفته شده اند. نظامیان صهیونیست در کنار این موج بازداشت ها، اقدام به اعدام های میدانی می کنند که در میان قربانیان این جنایت ها تعدادی از افراد خانواده های بازداشت شدگان هم دیده می شوند.

اسرای شهید

در بخش دیگری از این گزارش به شهادت اسرای فلسطینی اشاره شده و آمده است که از تاریخ 7 اکتبر 2023 تاکنون دست کم 18 اسیر که هویت آنها مورد شناسایی قرار گرفته بود و اخبار مربوط به آنها به بیرون درز کرده است، شهید شده اند و دهها بازداشت شده دیگر هم در زندان ها و اردوگاه های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند، اما این رژیم هویت و شرایط منجر به شهادت آنها را فاش نکرده است. رژیم اشغالگر قدس همچنین به اعدام یکی از بازداشت شدگان اذعان کرده است و اخبار و گزارش ها حاکی از اعدام چند بازداشت شده دیگر است.

موسسات اسرا تاکید کرده اند که 16 اسیری که از آغاز جنگ نسل کشی در غزه شهید شده اند و خبر شهادت آنها منتشر شده است، اجسادشان توسط رژیم صهیونیستی توقیف شده است. این شهدای اسیر از جمله 27 اسیر شهیدی هستند که دولت صهیونیستی به توقیف پیکرهای آنها ادامه می دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این آمارها شامل بازداشت شدگان غزه نمی شود و رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که 4000 شهروند فلسطینی ساکن نوار غزه را بازداشت کرده است که صدها نفر از آنها آزاد شده اند. البته اشاره به این نکته نیز لازم است که رژیم صهیونیستی صدها نفر از کارگران و شهروندان غزه ای را به هنگام حضور در کرانه باختری بازداشت کرده است.

موسسات رسیدگی به حقوق اسرا خاطر نشان کردند که رژیم صهیونیستی تا آغاز ژوئیه 2024 تقریبا 9700 فلسطینی را در زندان های خود اسیر کرده اند و 3380 نفر نیز به صورت بازداشت اداری در زندان های این رژیم به سر می برند و اداره زندان های صهیونیستی بازداشت شدگان غزه را هم «مبارزان غیر قانونی» توصیف می کند که جمعیت آنها به 1400 نفر می رسد.

در همین راستا، لازم به ذکر است که از میان اسرای زن دربند زندان های صهیونیستی، 82 نفر در زندان دامون نگهداری می شوند که یکی از آنها به نام «جهاد دار نخله» باردار است. 22 اسیر زن هم در بازداشت اداری به سر می برند و شاید اسرای زن دیگری هم در بازداشتگاه های این رژیم باشند که اطلاعات مشخصی درباره آنها وجود نداشته باشد. شمار کودکان اسیر نیز به 250 نفر رسیده است. 

لینک کوتاه:

کپی شد