شنبه 21/سپتامبر/2024

مهمترین بندهای توافق اسرای فلسطینی با اداره زندان‌های صهیونیستی

دوشنبه 29-می-2017

اسرای اعتصاب غذا کننده فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی پس از 41 روزاعتصاب غذای متوالی به توافقی با اداره زندان ها دست یافتند که به موجب آن اعتصابخود را متوقف کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ستاد رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینبا صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که اسرا پس از مذاکره با اداره زندان ها به رهبری”مروان برغوثی” رهبر اسیر جنبش فتح و در قالب این توافق با اداره زندانها، 80 درصد از خواسته های انسانی و معیشتی خود را محقق ساختند.

“عیسی قراقع” رئیس هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطینی خاطرنشان کرد که این اعتصاب تحولی اساسی در زمینه شرایط انسانی و معیشتی زندگی اسرا درزندان ها ایجاد کرد و انتخاب “کریم یونس” قدیمی ترین اسیر فلسطینی دربندزندان های صهیونیستی به عنوان عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، تحول سیاسی مهم و واکنشیبه تلاش های رژیم صهیونیستی برای متهم کردن اسرا به “تروریسم” بود.

در زیر به بندهای توافق صورت گرفته میان رهبری اعتصاب غذای اسرای فلسطینی واداره زندان عسقلان اشاره شده است:

1-     گسترش زمینه وشرایط ارتباط تلفنی اسرا با خانواده هایشان بر اساس ساز و کارهای مشخص و تداوممذاکره بر سر این مساله که همچنان خواسته اصلی اسرا باقی خواهد ماند.

2-     توافقاتی بر سربرخی مسائل مربوط به ملاقات خانواده های اسرا با عزیزانشان از طریق ورودی هایمختلف و لغو ممنوعیت امنیتی اعمال شده علیه صدها نفر از فرزندان خانواده های اسرابه دست آمده و مقرر شده است که دیگر خانواده های اسرا از طریق ایست بازرسی ها بهشهرهای خود بازگردانده نشوند و ممنوعیت اعمال شده از سوی اداره زندان ها علیه بیشاز 140 کودک که اجازه ملاقات با پدران شان را نداشتند، برداشته شود.

3-      اعطای قولاولیه درباره کاهش فواصل زمانی ملاقات خانواده های اسرای غزه به ملاقات هر ماهه بهجای ملاقات دو ماه یکبار یا بیشتر.

4-     در کنار این، توافقاتدیگری هم درباره شرایط ملاقات اسرا با خانواده هایشان و انتقال لباس و دیگر وسایلمورد نیاز و یا تقدیم شیرینی جات برای خانواده ها و فرزندان و افراد دیگر صورت گرفتهاست.

5-     وضع شرایط جدیدکه اجازه دستیابی به راهکارهای لازم درباره ملاقات نزدیکان درجه 2 اسرا با آنها رامی دهد که از جمله آنها می توان به فراهم شدن امکان حضور خواهرزاده های خردسال واضافه شدن یک یا دو نفر به ملاقات کنندگان با اسرایی که پدر و مادرشان را از دستداده اند، اشاره کرد.

6-     موافقت رسمی بامساله تکرار ملاقات برای بار دوم بر اساس ساز و کار اتخاذ شده از طریق توافق میانتشکیلات خودگردان و سازمان صلیب سرخ.

7-     توافق دربارهبیمارستان زندان الرمله و بازگرداندن اسرا به بیمارستان بزرگی که بازسازی و مرمتشده است.

8-     درباره اسرای زندربند تمامی بخش ها هم توافقاتی به عمل آمده است که از مهمترین آنها می توان بهجمع کردن اسرای زن در زندان شارون، ملاقات ویژه آنها با همسران و فرزندان شان،وارد کردن محصولات مرتبط با هنرهای دستی، بهبود شرایط بازداشت آنها و وضع نظامویژه برای انتقال آنها به دادگاه یا برعکس از دادگاه به زندان اشاره نمود.

9-     درباره کودکان هممقرر شده است که شرایط بازداشت و نقل و انتقال و آموزش آنها بهبود پیدا کند ودرباره برخی مسائل دیگر مرتبط با آنها هم توافقاتی به دست آمده است.

10- مساله زندان نفحهکه اکثر مسائل مرتبط با شرایط زندگی سخت اسرا در آن حل شده است.

11- مساله گذرگاهقدیمی زندان رمله و خودروهای انتقال اسرا که توافق شد بخش جدیدی افتتاح و مقررات جدیدی برای انتقالاسرا از طریق خودروهای نقل و انتقال مخصوص اداره زندان ها وضع شود و به موجب آن،اسرا مستقیما به دادگاه ها منتقل و بازگردانده شوند.

12- توزیع وعده هایغذایی اسرا در داخل خودروهای نقل و انتقال به دادگاه ها یا بالعکس در مسیر بازگشتو اجازه دادن به آنها برای قضای حاجت که این مساله عملا به مرحله اجرا درآمده است.

13- موافقت با احداثآشپزخانه در هر کدام از بخش های امنیتی که شرایط تهیه غذا را داشته باشد و وسایلآشپزی به جای قرار گرفتن در خود اتاق ها، در این محل قرار داده شوند.

14- تصویربرداریهمراه خانواده؛ به طوری که همسر و برادر به این جمع اضافه شده اند و عکس گرفتن بابرادر در صورت وفات یکی از والدین؛ پدر یا مادر ممکن است.

15- انجام اصلاحاتاساسی در سیستم فعالیت کانکس ها که بیشتر مربوط به کیفیت اشیای موجود در آنها وقیمت های شان است و علاوه بر این، باید سبزیجاتی و ادویه جات مختلف در آن موجودباشد.

16- وارد کردن دستگاههای ورزشی جدید در محوطه حضور اسرا در زنگ تنفس.

17- حل مشکل تراکماسرا در بخش ها و افزایش درجه حرارت از طریق نصب سیستم تهویه و سرمایشی طبقتوافقات صورت گرفته.

18- اضافه شدن یکآمبولانس مجهز مانند آمبولانس مراقبت های ویژه که در زندان های نقب، ریمون و نفحهکه دور از بیمارستان هستند، مستقر شود.

19- انتقال اسرا بهزندان های واقع در نزدیکی محل سکونت خانواده هایشان.

20- بازگرداندن اسرابه همان زندان هایی که در آغاز اعتصاب غذا از آنها به جای دیگر منتقل شده بودند ولغو مجازات های اعمال شده در آغاز اعتصاب غذا.

این در حالی است که اداره زندان های صهیونیستی مدعی شده بود که از پذیرشاکثریت خواسته های اسرای فلسطینی خودداری کرده و تنها با افزایش تعداد دفعاتملاقات اسرا با خانواده هایشان موافقت کرده است.

بر اساس بیانیه اداره زندان های صهیونیستی، پس از توافق میان رژیم صهیونیستی،سازمان صلیب سرخ و تشکیلات خودگردان فلسطین برای فراهم شدن زمینه 2 بار ملاقاتخانواده های اسرا با عزیزانشان در طول یک ماه، امکان پایان اعتصاب غذای اسرا فراهمشده است.

بر این اساس، مقرر شده است که تشکیلات خودگردان به موجب توافق صورت گرفته بارژیم صهیونیستی و سازمان صلیب سرخ، هزینه دومین ملاقات اسرا با خانواده هایشان رامتقبل شود. اداره زندان ها خاطر نشان کرده است که بیش از یک سال پیش مقرر شده بودکه اسرای فلسطینی هر ماه 2 بار با خانواده هایشان ملاقات کنند، اما بعدا این مسالهبه یکبار ملاقات کاهش یافت.

“نجات ابو بکر” از نمایندگان پارلمان فلسطین درباره این توافق اسرابا اداره زندان های صهیونیستی تصریح کرد که اعتصاب غذای اخیر باعث معطوف شدن توجهافکار عمومی جهانیان به درد و رنج اسرای فلسطینی در زندان های صهیونیستی شد.

ابو بکر در گفتگو با پایگاه خبری “عربی 21” اعلام کرد که توافق اخیرنوعی پیروزی برای اسرا و تسلیم رژیم صهیونیستی در برابر خواسته های بحق آنها بهشمار می رود و آنها با این توافق تاکید کردند که اسرای جنگی به شمار می روند کهنباید در هیچ گونه قرارداد مبادله یا مذاکره در آینده نادیده گرفته شوند.

وی افزود:«من زیاد به دستاوردهای اسرا در قالب این اعتصاب غذا اهمیت نمی دهم وامید زیادی به رژیم صهیونیستی ندارم، بلکه مساله مهم معرفی مساله اسرا به افکارعمومی جهانیان است.»

موسسات بین المللی امضا کننده توافقنامه های اسرا خواستار پایبندی به مفادتوافقنامه ها و پایان دادن به ظلم جاری علیه اسرای فلسطینی دربند زندان هایصهیونیستی شده اند.

گفتنی است که اسرای فلسطینی اعتصاب غذای خود را از روز 17 آوریل و همزمان باروز اسیر فلسطینی آغاز کردند و مهمترین خواسته های آنها عبارت بود از:

1-     توقف سیاست حبسانفرادی.

2-     توقف سیاستبازداشت اداری.

3-     بهبود اوضاعمعیشتی اسرا که شامل موارد زیر بود:

         نصب تلفن همگانیبرای اسرا در همه زندان ها و بخش ها به منظور فراهم شدن امکان ارتباط انسانی آنهابا خانواده هایشان.

         اضافه شدن شبکههای ماهواره ای جدید به تناسب نیازهای اسرا؛ به طوری که تعداد شبکه های ماهواره ایدر دسترس اسرا به 18 مورد برسد.

         نصب سیستمسرمایشی در تمامی زندان ها و تهیه وسایل تهویه در داخل اتاق ها.

         بازگرداندندستگاه های الکتریکی آشپزی و تهیه نان به تمامی زندان ها و قرار دادن آنها زیر نظراسرای امنیتی.

         اجازه دادن بهاسرا برای خرید تمامی نیازهای خود به سبزیجات.

4-     بهبود شرایطملاقات اسرا با خانواده هایشان؛ به طوری که موارد زیر را در بر گیرد:

         برقراری مجددملاقات دوم که توسط سازمان صلیب سرخ لغو شده بود.

         فراهم کردن زمینهملاقات منظم اسرای نوار غزه با خانواده هایشان؛ هر دو هفته یکبار و عدم لغو آن ازسوی هیچ طرفی.

         عدم ممانعت ازملاقات هیچ یک از نزدیکان درجه یک یا درجه دو با اسرا.

         افزایش مدت زمانملاقات از 45 دقیقه به یک ساعت و نیم.

         اجازه دادن بهاسرا برای عکس گرفتن با خانواده هایشان هر سه ماه یکبار.

         احداث مراکزیبرای استراحت خانواده ها در جلوی زندان.

         موافقت با ورودکودکان و نوه های زیر 16 سال اسرا به زندان در زمان ملاقات خانواده ها.

         فراهم کردن زمینهانتقال کتاب، روزنامه، لباس، مواد غذایی و دیگر وسایل مورد نیاز اسرا در زمانملاقات با خانواده هایشان.

5-     وضعیت درمانیاسرا که شامل موارد زیر است:

         پایان بخشیدن بهسیاست بی توجهی به مشکلات درمانی اسرا.

         تعطیلی بیمارستانزندان رمله به خاطر دارا نبودن شرایط ارائه خدمات درمانی لازم.

         انجام معایناتپزشکی به صورت دوره ای.

         انجام فوری عملهای جراحی.

         فراهم کردن شرایطحضور پزشکان متخصص از خارج از زندان.

         آزادی اسرایبیمار و به ویژه افراد معلول و بیماران صعب العلاج.

         عدم تحمیل هزینههای درمان به اسرا.

6-     خودروهای انتقالاسرا که شامل موارد زیر می شود:

         رفتار انسانی بااسرا در جریان نقل و انتقال آنها توسط خودروهای ویژه انتقال اسرا.

         بازگرداندن اسرابه زندان ها پس از انتقال آنها به درمانگاه ها یا دادگاه و نگه نداشتن آنها درگذرگاه ها.

         اختصاص گذرگاههای ویژه برای عبور افراد و ارائه وعده های غذایی.

         تامین نیازها وخواسته های اسرای زن چه در زمینه انتقال جداگانه و ملاقات مستقیم و بدون مانع درجریان دیدار با خانواده هایشان.

7-     بحث آموزش اسراکه شامل موارد زیر بود:

         فراهم شدن مجددامکان آموزش در دانشگاه آزاد عبری.

         اجازه دادن بهاسرا برای گذراندن امتحانات دوره راهنمایی به صورت رسمی و بر اساس توافقات صورتگرفته.

لینک کوتاه:

کپی شد