جمعه 20/سپتامبر/2024

حرف های مردم درباره انتخابات

چهارشنبه 27-دسامبر-2006

در مجالس ساده مردم، در کوچه ها، خیابان ها و بازارها، در محله ها و در تاکسی ها چیزی که گوش را نوازش می دهد تحلیل های ساده و بی آلایشی است که ذهن مردم را این هفته درباره مهم ترین رخداد فلسطین به خود مشغول کرده است، تحلیل های ساده آنها درباره نتایج انتخابات نشانه ای از عمق نگرش، دقت در پیگیری تغییرات جامعه، تفسیر درست و درایت توده آگاه ملت و اطلاع آن از مسائلی است که در دهلیزهای سیاست در جریان است، این تحلیل ها درباره نتایج انتخابات به کسی که می خواهد از این تجربه استفاده کند، درسی را گوشزد می کند. مردم می گویند:

  1ـ این حماس نبود که پیروز شد بلکه عملکرد آن به ویژه شهادت طلبانی بودند که با خونشان خاک وطن را آبیاری کردند و کسانی هم که در انتخابات شکست خوردند جوانان مخلص و مبارز فتح نبودند که به همراه جوانان حماس در مقاومت شرکت کردند بلکه رهبران تشکیلات از بالاترین درجه نظامی بودند که در درگیری ها از ملت دوری می گزیدند و حتی یک ستاره از روی شانه هایشان تکان نمی خورد تا پایین ترین آنها که مسئولیت سیاسی آنها را ملزم می کرد که در درگیری ها علیه دشمن مشارکت کنند.

2ـ نیازی به برگزاری انتخابات در خان یونس و غزه و جبالیا و النصیرات نیست، همین طوری آنها را به دست حماس بسپارید و از دردسرهای مردم برای شرکت در انتخابات بکاهید.

3 ـ اگر برخی از مقامات نظامی اندکی پیش از انتخابات برکنار نشده بودند نتایج (برای فتح ) بدتر از اینها بود.

4ـ اگر فتح خواست که در دوره های بعدی پیروز شود نباید بر برداشتن کلاهی که به لباس تشکیلات خودگردان سنجاق خورده و شکل آن سال هاست که موجب آزار و اذیت مردم گشته است، اکتفا کند بلکه باید جسم فلسطین را از چرکی که در زیر پوستش جای گرفته است، پاک کند.

5ـ پس از مشخص شدن نتایج، اعضای حماس برای گفتن تبریک به نزد اعضای فتح می روند و دستشان را بالا می گیرند و می گویند:السلام علیکم و برکاته!! و اعضای فتح با آرامی و تکان سر می گویند:خوب…و علیکم السلام!!

6ـ در یکی از منازل برادری از طرفداران فتح با برادر دیگر که طرفدار حماس بود به مشاجره می پردازد و کار آنها به ضرب وشتم می انجامد و در مقابل همسر برادر مضروب تنها کاری که می کند همسر برادر ضارب را حسابی کتک می زند.

7ـ دیداری که در اریحا بین شهرداری های فلسطینی و صهیونیستی تحت نظارت و مشارکت دکتر حسین اعرج وزیر امور شهرداری ها انجام شد موجب گردید که پیامد منفی آن دامنگیر جنبش فتح گردد.

8ـ معیارهای پیروزی در انتخابات صداقت، امانت داری، پایداری، شرافت و شایستگی نامزدهاست نه شعارهای این نامزدها.

9ـ انتخابات وضعیت حاکم را که ده ها سال بر صحنه سیاسی فلسطین حاکم بود، برهم زد و دو قدرت سیاسی فعال حقیقی را مشخص کرد. انحصار در تصمیم گیری ها به پایان رسیده و زمان آن است که تصمیم گیری ها مبنی بر مشارکت، آزادی خواهی و امیدواری صورت گیرد.

10ـ در تمام دنیا ارتش به هنگام درگیری پیشقدم است و به هنگام امضای توافقات صلح در صحنه غایب، اما ارتش فلسطین به هنگام درگیری غایب است و به هنگام آتش بس در صحنه. در انتخابات نیز این گونه است در تمام دنیا گروه های مخالف دولت از تقلب حکومت در انتخابات شکایت دارند، اما در فلسطین حزب حاکم از تقلب مخالف و این امر بر رابطه بین مبارزه و نتایج انتخابات تأکید می کند.

11ـ کسی که به امور آگاه است در پاسخ ساده به بیانیه ای که دکتر محمود الزهار را ژنرال خطاب کرده می گوید: نویسنده این بیانیه درست گفته است، بله الزهار ژنرال است!با وجودی که او پزشک است و لباس شخصی می پوشد، اما بالگردهای رژیم صهیونیستی سال هاست که او را تعقیب می کنند، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی بارها او را هدف قرار داده است و بالگردهای “اسرائیل” به سوی او موشک شلیک کرده اند، اما او جان سالم به در برده است، پسرش شهید شده و خانه اش ویران گشته است، بله الزهار در حال حاضر ژنرال است، این درحالیست که ژانرال های واقعی فلسطین لباس نظامی برتن می کنند و با خودروهای ضد گلوله از ایست های بازرسی صهیونیست ها می گذرند، برخی از آنها از تسهیلات ویژه ای برخوردارند، آری، این بیانیه صحیح گفته است!

12ـ کجاست آقای الطیب عبدالرحیم که در روز پیروزی ابو مازن تنها نامزد ریاست تشکیلات خودگردان و بدون رقیب در انتخابات اعلام کرد که باید برای این پیروزی جشن بگیرند؟ او امروز کجاست، چرا نمی گوید: به پیش، به پیش، ای گردان های قسام!!

13ـ کجاست آقای مصطفی برغوثی نامزد رقیب برای ریاست تشکیلات که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست تشکیلات اعلام کرد: او اولین قدرت مخالف بر صحنه فلسطین است و پس از فتح دومین قدرت میدانی در این سرزمین است؟؟ یک ناظر می گوید:” او به هنگام درگیری جدی و شاخ به شاخ شدن قوچ ها کجاست؟

14ـ فتح در هیچ یک از انتخابات آینده هرگز پیروز نخواهد شد و هرگز کلام در تغییر واقعیت کارگر نمی افتد. اگر فتح بر تشکیلات فشار نیاورد تا گناهان خود را برعهده بگیرد و ده ها تن از نزدیکان را به دست عدالت نسپارد و اصلی ترین مفسدان را محاکمه و به برکناری برخی اکتفا نکند ـ بلکه حسابرسی میدانی ـ قرار دادن سر رئیس پلیس سابق در توالت که در رأس کار و زورگویی های آن قرار داشت ـ و انجام مجازات ها به شکل علنی که قلب مؤمنان را آرام می کند نتیجه انتخابات پیش رو تغییر نخواهد کرد. از نتیجه انتخابات آینده چنین برمی آید که پیروزی بر حماس شیشه گمانی است که شکسته شده است.

15ـ پیروزی در برخی از شعبه ها که آراء در آن فقط به ده ها رأی می رسید که این امر بر جدی بودن رقابت انتخاباتی و صدق ارزش های اخلاقی و سلامت کار انتخاباتی و نیز بر دمکراتیک بودن این تجربه فلسطینی تأکید دارد.

16ـ یکی از واجدین شرایط رأی دهندگان به روی یکی از نامزدها فتح فریاد می کشد که بی تردید تو وفادار و امین هستی و ما گواهی می دهیم که تو راستگو و عادلی،اما با پیروزی تو فلان سرلشگر، فلان رهبر و فلان سیاستمدار خوشحال خواهند شد، نام هایی که خواری و ذلت و سال ها ظلم را برای ما به ارمغان آورده اند، نام هایی که در دلهای ما کینه مقدس  تمامی کسانی را کاشته اند که به وطن پشت می کنند و خاک مقدس را با دلار می فروشند.

این ها چیزهایی بود که من از مردم شنیدم، من فقط آنها را به تحریر درآوردم و تحلیل را بر عهده خواننده می گذارم و تأکید می کنم که سخنانی هم بوده که به گوش من نرسیده است.

لینک کوتاه:

کپی شد