یکشنبه 22/سپتامبر/2024

از ائتلاف سازی تا توافق شکنی

چهارشنبه 8-نوامبر-2017

طیهفته جاری در منطقه غرب آسیا، تحولات مهم و دامنه داری روی داده که با محوریتسعودی‌ها بوده است. در همین راستا “محمود عباس”رئیس تشکیلات خودگردانفلسطین برای دیدار رسمی از مقامات عربستان سعودی دیروز (دوشنبه) شب وارد ریاض شد.دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد محمود عباس به دعوترسمی سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان راهی این کشور شده و ریاض المالکی وزیرامور خارجه ، حسن الشیخ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و رئیس ستاد امور مدنی وابسته بهتشکیلات خودگردان ، سرلشکر ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات عمومی فلسطین ، مجدیالخالدی مشاور امور دیپلماتیک رئیس تشکیلات خودگردان و نظمی مهنا مدیر کل ادارهامور گذرگاهها و مرزهای فلسطین محمود عباس را در این سفر همراهی می‌کنند. سفرمحمود عباس به عربستان سعودی در حالی انجام می گیرد که روابط میان ریاض وفتح  پس از کنار گذاشتن محمد دحلان از سوی عباس و در مقابل اقدام سعودی‌ها درقطع کمک های مالی 20 هزار دلاری به این گروه به سردی گرایید. حال این پرسش مطرحاست عربستان از دعوت محمود عباس برای سفر به ریاض چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 

عباسدر حالی وارد ریاض شده است که پس از توافقات اخیر، میان دو جنبش بزرگ حماس و فتحبرای حل مشکلات و تنش های داخلی فلسطین، جنبش حماس مسئولیت کنترل گذرگاههای نوارغزه را که بیش از 10 سال در کنترل این گروه قرار داشتند، به تشکیلات خودگردانفلسطین واگذار کرد .محمود عباس روز دوشنبه نیز پیش از عزیمت به ریاض ، با”عبد الفتاح السیسی” رئیس جمهور مصر در منطقه شرم الشیخ دیدار داشت.

توافقمیان فتح و حماس با محوریت و ابتکار عمل مصر چشم انداز بهتری را برای آینده تحولاتفلسطین در زمینه مقابله با تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حقوق فلسطینیان بهنمایش گذارد. تحولی که علاوه بر عدم همسویی با منافع رژیم صهیونیستی (با توجه بهاین واقعیت که حماس اعلام کرد موضوع سلاح مقاومت هرگز در مذاکرات مطرح نبوده و اینگروه هیچگاه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت) می تواند به بازآفرینیجایگاه منطقه ای مصر در جهان عرب پس از دهه‌ها انزوا و دنباله‌روی از سیاست هایمنطقه ای ریاض و غرب بیانجامد. بر این اساس سعودی‌ها با دعوت از محمود عباس بهدنبال دیکته کردن سیاست منطقه ای خود به وی در افزایش فشار بر حماس برای خلع سلاحاین گروه و جدایی از محور مقاومت، به منظور به شکست کشاندن توافق تشکیل دولت وحدتملی هستند زیرا سعودی‌ها به خوبی به این واقعیت واقف هستند که حماس هرگز تن به اینشرایط نخواهد داد. هدف اصلی سعودی ها در واقع کم اهمیت جلوه دادن نقش مصر در منطقهو جهان عرب می باشد ثانیا در پی آن است تا از این طریق جبهه مقاومت را در راستایراهبرد منطقه ای جدید آمریکا و منافع اسرائیل تحت فشار قرار دهد. البته اظهار نگرانی«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر از استعفای حریری در دیدار روز گذشته با «نبیهبری» رئیس پارلمان لبنان در شرم‌الشیخ، نشان دهنده مخالف جدی قاهره با اقدامات بیثبات کننده سعودی در منطقه است.

 

موضوعبعدی این است که این سفر در راستای اختلاف عربستان با ایران و نیز شکست های پی درپی سیاست های این کشور در سوریه و عراق صورت می گیرد. سعودی ها در تلاش هستند باایجاد کانون های بحران جدید در منطقه، از طریق تنش آفرینی در لبنان و اختلاف افکنیدر فلسطین(بین فتح و حماس) از توان تأثیرگذاری ایران و جبهه مقاومت در معادلات منطقهای بکاهند تا بتوانند تحولات را در راستای منافع خود ریل گذاری کنند. از این روشاهد هستیم که عادل الجبیر در حالی اتهام پرتاب موشک بالستیک از سوی یمن باپشتیبانی ایران به سمت ریاض را مطرح کرده که تحرکات و اقدامات عربستان منطقه غربآسیا را دچار بحران های عدیده ای کرده است.

 

درخصوص شخص محمود عباس نیز سعودی ها به این رهیافت رسیده اند که عباس می‌تواند هم‌پیمانمناسبی برای آنها باشد. با توجه به اینکه جنبش حماس در نوار غزه روابط مستحکم خودرا با ایران بازیافته و در دوره اخیر مقامات آن بیش از یک بار به تهران سفر کرده‌اند.(در آخرین مورد می توان به سفر هفته گذشته صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسیجنبش حماس به ایران اشاره کرد). آنچه که سعودی‌ها را به دعوت از عباس در شرایطکنونی منطقه ترغیب می‌کند همراه کردن وی در تشکیل ائتلاف منطقه ای ضد مقاومت استکه با توجه به اظهارات عباس که گفته بود اجازه ایجاد حزب الله دیگری در نوار غزهرا نخواهد داد، صورت می‌گیرد. در این راستا این احتمال وجود داردکه عربستان ازاردوگاه‌های فلسطینی در لبنان برای ایجاد هرج و مرج و بحران امنیتی در این کشور درجنگ احتمالی با حزب الله در آینده استفاده کند. تعداد فلسطینی‌ها در لبنان بالغ بر۳۰۰ هزار تن است که در چندین اردوگاه تقسیم می‌شوند. هنوز مشخص نیست آیا عباس بااین طرح عربستان موافق است یا خیر اما شاید در معرض فشارهای آمریکا و رژیمصهیونیستی با نقشه سعودی‌ها همراه شود. توافق عباس با خواسته های عربستان،توافقاخیر بین تشکیلات خود گردان و حماس را بر هم خواهد زد و شرایط را بیشتر در جهتخواسته های آل سعود – در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی- قرار خواهد داد. 

 

منبع : الوقت ،16/08/1396

 

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد