شنبه 12/اکتبر/2024

تکرار سناریوی بمباران و تخلیه بیمارستان ها؛ این بار در لبنان

یکشنبه 6-اکتبر-2024

بیمارستان های جنوب لبنان نیز همانند دیگر مناطق و موسسات مدنی این کشور در معرض تجاوزات وحشیانه و بی سابقه رژیم صهیونیستی قرار دارند که باعث شده است 4 مورد از آنها؛ یعنی بیمارستان «صلاح غندور» در شهر بنت جبیل، بیمارستان دولتی «مرجعیون»، بیمارستان دولتی «بنت جبیل» و بیمارستان دولتی «میس الجبل» به همراه بیمارستان «سنت تریز» در شهرک الحدث منطقه بعبدا در استان جبل لبنان از خدمت خارج شوند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع لبنانی، در منطقه بقاع، بیمارستان «مرتضی» در بعلبک اعلام کرده است که به خاطر حجم خسارت های وارده به آن در جریان بمباران جنگنده های صهیونیستی در تاریخ 29 سپتامبر گذشته به صورت موقتی امکان خدمت رسانی ندارد.

با توقف اجباری فعالیت بیمارستان های جنوب لبنان، تنها تعداد کمی از آنها در امتداد روستاهای مرزی به فعالیت خود ادامه می دهند که از آن جمله می توان به بیمارستان دولتی تبنین اشاره کرد که بار سنگین خدمت رسانی به بیماران و مجروحان این منطقه را به دوش کشیده است.

بیمارستان صلاح غندور

رژیم صهیونیستی سناریوی بیمارستان های نوار غزه را برای این بیمارستان در جنوب لبنان تکرار کرده است و بارها از طریق فرماندار بنت جبیل از آن خواسته است که ساختمان بیمارستان را تخلیه کند. مدیریت بیمارستان غندور با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که «پس از دریافت هشدار تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی، در معرض بمباران وحشیانه این رژیم قرار گرفته است» که در جریان آن 9 نفر از کادر درمان و پرستاران زخمی شدند و جراحت های اکثر آنها شدید و خطرناک بود و بیمارستان در اثر بمباران از خدمت خارج شد.

«محمد سلیمان» مدیر بیمارستان صلاح غندور در گفتگو با «العربی الجدید» تاکید کرد که «منظور از دستور تخلیه، خروج تیم های اورژانس و عوامل بهداشتی بود و عملا این بیمارستان از حضور تیم های امدادرسانی تخلیه شد و تنها پزشکان و تعدادی از پرستاران در آنجا ماندند که در اثر بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی 9 نفر از آنها زخمی شدند که حال 4 نفر از آنها وخیم است. وی افزود: تخلیه این بیمارستان اقدامی موقتی است و تلاش ها برای آمادگی مجدد کادر پزشکی و پرستاران برای از سر گیری فعالیت در این بیمارستان در آینده نزدیک ادامه دارد. سلیمان همچنین تجاوز به بیمارستان ها را «وحشیگری بی سابقه» توصیف کرد.

بیمارستان دولتی مرجعیون

بیمارستان دولتی مرجعیون نیز از تجاوزات رژیم صهیونیستی در امان نمانده است و ارتش صهیونیستی صبح روز جمعه ورودی این بیمارستان را بمباران کرد که منجر به شهادت 7 نفر و زخمی شدن 5 نفر دیگر شد. «مؤنس کلاکش» رئیس این بیمارستان در گفتگو با «العربی الجدید» اعلام کرد که از زمان گسترش و تشدید تجاوزات علیه جنوب لبنان از تاریخ 23 سپتامبر گذشته، بسیاری از بیمارستان ها ارائه خدمات درمانی را متوقف کرده اند و خدمات خود را به بخش های اورژانس و درمان مجروحان بمباران های بی رحمانه روستاهای جنوب محدود کرده اند و در کنار آن برخی بخش های آزمایشگاهی و رادیولوژی هم فعالیت می کنند.

کلاکش ضمن محکوم کردن تجاوزات وحشیانه به کادر پزشکی و مراکز بهداشتی و تیم های اورژانس تاکید کرد که «قرار بود بیمارستان ها منطقه امن باشند تا بتوانند به انجام وظایف و ارائه خدمات پزشکی لازم برای مجروحان و اهالی روستاهای مرزی ادامه دهند» و حتی در جریان جنگ سال 2006 هم این بیمارستان جز در روزهای آخر جنگ تخلیه نشد. این در حالی است که به گفته کلاکش «تمامی کادر پزشکی و پرستاری و اداری این بیمارستان در حال حاضر تخلیه شده اند و مجروحان نیز به بیمارستان های نبطیه و حاصیبا انتقال داده شده اند».

بیمارستان دولتی بنت جبیل

بیمارستان دولتی بنت جبیل نیز از حدود یک هفته پیش در نتیجه اصابت موشک های ارتش صهیونیستی به بخش اورژانس آن و زخمی شدن 3 نفر که یکی از آنها از کارمندان اورژانس بود، از خدمت رسانی خارج شده است و افراد داخل آن تخلیه شده اند.

«حکمت بیضون» از پزشکان بخش اورژانس این بیمارستان در گفتگو با «العربی الجدید» تصریح کرد که «قبل از تشدید تجاوزات، بیمارستان به فعالیت عادی خود ادامه می داد و هفته ای سه بار به بیماران دیالیزی خدمات ارائه می داد، اما حمله اخیر به روند فعالیت آن ضربه زد و مجروحان بستری در آن به بیمارستان دولتی تبنین انتقال داده شدند و کادر پزشکی و پرستاری این بیمارستان نیز برای ادامه کار به همان بیمارستان پیوستند.»

وی افزود:«بسیاری از پزشکان به صورت داوطلبانه به مراکز بهداشتی وابسته به موسسات امام صدر و تیم های اورژانس وابسته به وزارت بهداشت و امداد و نجات در تیم های پیش آهنگی رسالت اسلامی پیوسته اند.» بیضون در همین راستا از جامعه بین المللی خواست معاهده ژنو را که بر رعایت بی طرفی بیمارستان ها در مواقع جنگ و درگیری تاکید دارد، در جنوب لبنان پیاده کند.

بیمارستان دولتی میس الجبل

این وضعیت تخلیه بیمارستان ها به بیمارستان دولتی میس الجبل هم رسیده است و دشمن صهیونیستی به صورت مستقیم آنرا تهدید به تخلیه کرده است. «حلیم سعد» رئیس این بیمارستان در گفتگو با «العربی الجدید» اعلام کرد که «در دوره اخیر، بیمارستان با توجه به قرار گرفتن در فاصله 700 متری مرزهای فلسطین اشغالی، به موارد اورژانسی ناشی از حملات اسرائیل خدمت رسانی می کرد» اما از آغاز مرحله درگیری ها در مرزها در تاریخ 8 اکتبر 2023 سه بار به صورت مستقیم در معرض بمباران قرار گرفته است که در یکی از آنها بخش مراقبت های ویژه، در بمباران دوم پارکینگ خودروها و در حادثه سوم اطراف این بیمارستان هدف اصابت موشک قرار گرفت.

این بیمارستان 115 تختخوابی است، اما در مدت اخیر تنها 40 الی 50 نفر از کادر بهداشتی آن به صورت چرخشی به ویژه در بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه و آزمایشگاه خون و رادیولوژی فعالیت می کنند. سعد همچنین از وعده های وزیر بهداشت برای تأمین امنیت بیمارستان ها به منظور تداوم فعالیت شان خبر داد، اما با این وجود، «جوزف حلو» مدیر بخش مراقبت های پزشکی وزارت بهداشت ساز و کار فعالیت بخش های درمانی پس از تخلیه چندین بیمارستان در جنوب لبنان را توضیح نداد، اما اعلام کرد که «بیمارستان صلاح غندور در بنت جبیل به زودی فعالیتش را از سر می گیرد» و «تجهیزات پزشکی در منطقه جنوب تا 5 ماه کفاف می دهد؛ به ویژه که ارسال کمک های پزشکی به لبنان از کشورهای دیگر ادامه دارد.»

در همین راستا، مدیریت بیمارستان خصوصی «سنت تریز» در مرزهای ضاحیه جنوبی بیروت از توقف ارائه خدمات درمانی پس از وارد آمدن خسارت های سنگین به ساختمان و تجهیزات این بیمارستان در نتیجه بمباران های جنگنده های صهیونیستی خبر داد که باعث شده است این بیمارستان نیاز جدی به بازسازی تمامی بخش هایش داشته باشد.

از سوی دیگر، «سلیمان هارون» مسئول بیمارستان های بخش خصوصی در گفتگو با «العربی الجدید» تاکید کرد که «ما از آغاز گسترش تجاوزات نسبت به هدف قرار گرفتن بیمارستان ها همانند غزه هشدار داده بودیم. اتفاقاتی که طی دو روز گذشته روی داد یک فاجعه غیر قابل تحمل است». وی افزود:«ما برنامه وضعیت فوق العاده بهداشتی در پیش گرفته ایم، اما در صورت تداوم حملات به بیمارستان ها، هیچ طرح اورژانسی جواب نخواهد داد و ممکن است بسیاری از بیمارستان ها فعالیت هایشان را تعطیل کنند.»

سلیمان خاطر نشان کرد که بخش مراقبت های پزشکی وزارت بهداشت سعی در انتقال مجروحان ارجاع داده شده به بیمارستان های جنوب به مناطق امن را دارد، اما «ما در تأمین جلسات دیالیزی با مشکل مواجه هستیم؛ چرا که مراکز دیالیزی بیمارستان ها ظرفیت پذیرش بیماران بیشتر را ندارند و نگرانی هایی نسبت به تأخیر در تأمین نیازهای درمانی آنها و به خطر افتادن جان شان وجود دارد» و از همین رو، «ما از جامعه بین المللی و سازمان صلیب سرخ می خواهیم جلوی حملات به بخش بهداشت و امدادگران را بگیرند تا بیمارستان ها بتوانند به فعالیت هایشان ادامه دهند.»

کانون پزشکان لبنان نیز پس از کشته و زخمی شدن تعدادی از اعضای کادر پزشکی و تعطیلی بیمارستان های جنوب لبنان، از سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل خواست به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه بخش پزشکی لبنان پایان دهند. این نهاد اقدامات رژیم صهیونیستی را «جنایتی علیه بخش پزشکی و تیم های اورژانس» توصیف کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد