چهارشنبه 23/اکتبر/2024

تحلیل های صهیونیستی ناتوانی در پیشروی زمینی در جنوب لبنان را چطور تفسیر می کنند؟

دوشنبه 21-اکتبر-2024

با وجود حملات گسترده رژیم صهیونیستی ـ که به ادعای مقامات این رژیم ـ بخش زیادی از تسلیحات جنبش حزب الله را نابود کرده و شمار زیادی از رزمندگان و رهبران آنرا شهید کرده است، این جنبش ثابت کرده است که هنوز فاصله زیادی با شکست و ناتوانی دارد و این همان چیزی است که ناتوانی ارتش صهیونیستی در پیشروی در جنوب لبنان که از 3 هفته قبل آغاز کرده است، بر آن مهر تایید می زند. در همین راستا، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارش دیروز شنبه خود تاکید کرد که ارتش صهیونیستی با «دشمنی انعطاف پذیر» مواجه است که در برخی موارد از طبیعت لبنان برای انجام عملیات های پیچیده و مرگبار استفاده می کند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، دو تن از مقامات نظامی برجسته رژیم صهیونیستی با این شرط که هویت شان فاش نشود، به این روزنامه اعلام کرده اند که ارزیابی های این رژیم نشان می دهد که بخش زیادی از زرادخانه حزب الله؛ از جمله بیش از نیمی از موشک های نقطه زن آن نابود شده و صدها نفر از رزمندگان آن کشته و یا زخمی شده اند. یکی از این مسئولان خاطر نشان می کند که برخی پست های اصلی این جنبش را افرادی بر عهده گرفته اند که اسرائیل حتی اسامی آنها را هم نمی داند؛ چرا که قبلا در پست های بسیار پایین رهبری حضور داشتند.
با وجود اینکه رژیم صهیونیستی قبل از آغاز عملیات های پیشروی زمینی، بمباران های گسترده ای را در مناطق مختلف جنوب لبنان انجام می دهد، ارتش این رژیم بنا به اذعان 6 نفر از مسئولان نظامی آن که در حمله به لبنان مشارکت داشتند، در برخورد با جنبش حزب الله با مشکل مواجه شده است. این مسئولان که به شرط عدم افشار هویت شان با روزنامه آمریکایی گفتگو کرده اند، خاطر نشان ساخته اند که در یکی از این عملیات ها که به نظر می رسد حزب الله سعی در اسارت نظامیان صهیونیستی را داشت، یک سرباز ارتش اسرائیل وارد یک خانه متروکه شد و به ضرب گلوله یک مبارز حزب الله کشته شد. در این هنگام، سربازان دیگر درصدد انتقال جسد این نظامی کشته شده برآمدند، اما حزب الله با موشک های ضدتانک از چندین جهت آنها را هدف قرار داد و طرفین به مدت بیش از 4 ساعت با هم درگیر شدند. در یکی از مراحل درگیری، یک پهپاد صهیونیستی کامیونی را زیر نظر گرفته بود که مبارزان حزب الله را به منطقه انتقال می داد و به نظر می رسید که آنها سعی در اسارت نظامیان صهیونیستی را داشتند، اما تلاش شان به شکست انجامید. مسئولان صهیونیستی معتقدند که این حادثه نشان داد که حزب الله می تواند خیلی سریع و همسو با تحولات میدان جنگ نیروهای خود را آماده کند.
«نیکولاس بلانفورد» کارشناس مسائل حزب الله در شورای اطلسی که یک سازمان تخصصی امور بین المللی در واشنگتن است، می گوید: اسرائیل ضربه محکمی به رهبران سیاسی و نظامی حزب الله وارد کرد، هنوز باید منتظر باشیم تا ببینیم این مساله چطور بر روابط داخلی و زنجیره رهبری این جنبش تاثیر می گذارد. وی در گفتگو با نیویورک تایمز خاطر نشان کرده است که آنچه به تداوم بقای حزب الله در عرصه جنگ کمک کرد، آماده سازی های نزدیک به 2 دهه ای برای جنگ بزرگ با اسرائیل و ساختار انعطاف پذیری است که به رهبران محلی اجازه اجرای نقشه های شخصی شان را می دهد.
بلانفورد تصریح می کند که «مبارزان حزب الله در عرصه میدانی از سیطره تاکتیکی زیادی برخوردار هستند و استقلال عمل زیادی دارند و می دانند که ماموریت اصلی چیست: ضربه زدن به نظامیان صهیونیستی که از مرزها وارد لبنان می شوند. این کارشناسی مسائل حزب الله خاطر نشان می کند که حزب الله منتظر است تا اسرائیل پل ها، بنادر و نیروگاه ها و دیگر زیرساخت های اصلی لبنان را با استفاده از سلاح های قویتر تخریب کند و مهمترین چالش حزب الله، میزان نفوذ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در داخل این جنبش است؛ به طوری که توانسته است چندین نفر از رهبران این جنبش را ترور کند. وی تصریح کرد که «نفوذ اطلاعاتی اسرائیل می تواند منجر به تداوم تضعیف حزب الله شود و بسیاری از رهبران دیگر هم هستند که شاید اسرائیلی ها بتوانند آنها را پیدا و ترور کنند.»

ژنرال بازنشسته «جرشون هاکوهین» هم می گوید:«ضرباتی که تاکنون به آنها وارد شده است، آنها را تضعیف کرده، اما منجر به نابودی شان نشده است.» وی خاطر نشان می کند که درست که مبارزان حزب الله «در وضعیت سختی هستند»، اما این بدین معنا نیست که آنها نابود شده اند. واشنگتن پست نیز به نوبه خود تاکید می کند که فعالیت های نظامی حزب الله همیشه محرمانه بوده است و از همین رو، نمی توان توانمندی های آنرا ارزیابی کرد، اما قبل از جنگ غزه، احتمال می رفت که این جنبش 20 الی 30 هزار نیروی آموزش دیده در سطح بالا شمار زیادی نیروی ذخیره و نیز زرادخانه ای حاوی 120 هزار موشک و راکت و حتی سلاح های پیشرفته دیگر داشته باشد که از آن جمله می توان به پهپادها و موشک های نقطه زن اشاره کرد که می توانند مراکز حساس در داخل خاک فلسطین اشغالی را هدف قرار دهند.
گفتنی است که حزب الله شامگاه پنجشنبه در واکنش به تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان از تاریخ 23 سپتامبر گذشته، از آغاز مرحله جدید و تشدید درگیری ها با ارتش صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که مبارزان این جنبش به وارد کردن خسارت های سنگین به تجهیزات و سربازان ارتش صهیونیستی در محورهای درگیری در خط مقدم جنوب لبنان و حتی در داخل خاک فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد.

لینک کوتاه:

کپی شد