دوشنبه 28/اکتبر/2024

کمک بیش از 22 میلیارد دلاری آمریکا به تأمین هزینه های جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه

دوشنبه 28-اکتبر-2024

نتایج پژوهش پژوهشکده آمریکایی واتسون نشان می دهد که آمریکایی ها نزدیک 70 درصد از هزینه های جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را که از تاریخ 7 اکتبر 2023 آغاز شده است، تأمین کرده اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، پایگاه خبری عبری زبان کالکالیست که نتایج و جزئیات این پژوهش را منتشر کرده، آورده است که آمریکا از آغاز جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از 22 میلیارد دلار در قالب کمک های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی و حتی استقرار ناوهای خود در منطقه به این رژیم کمک کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که «17.9 میلیارد دلار از این کمک ها به شکل کمک های نظامی مستقیم و 4.86 میلیارد دلار از طریق عملیات های نظامی آمریکا در منطقه جنگی؛ از جمله حملات علیه حوثی ها (جنبش انصار الله) در یمن و نیز استقرار ناوها و سکوهای سامانه های پدافندی در منطقه ارائه شده است.»

بخشی از این کمک های 22 میلیارد دلاری نیز قرار است سال آینده به رژیم صهیونیستی تحویل داده شود که حجم آن در حدود 5.2 میلیارد دلار برآورد شده است و بر اساس برآوردهای رسمی بانک اسرائیل، هزینه کلی جنگ این رژیم در حدود 65 میلیارد دلار برآورد شده است.

پایگاه کالکالیست خاطر نشان کرده است که اگر کمک های آمریکا نبود، کسری بودجه دولت صهیونیستی در سال مالی 2024 – 2025 (که یکی از بالاترین ناترازی ها در تاریخ این رژیم است) از 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی هم بالاتر می رفت و امکان جبران این کسری وجود نداشت. بنابراین، اگر کمک های آمریکا نبود، معلوم نبود که آیا این جنگ به همین شکل پیش می رفت.

در این پژوهش همچنین به اهمیت راهبردی کمک های آمریکا در زمینه حمایت مالی و توسعه سامانده های پدافندی، گنبد آهنین، فلاخن داود و پیکان اشاره شده است و همچنین این کمک ها با توجه به تشدید درگیری ها نقش مهمی در جایگزینی سریع تسلیحات استفاده شده از زرادخانه رژیم صهیونیستی داشته است؛ به طوری که انواع گلوله های توپخانه، بمب، موشک های هدایت شونده و موشک های ضد تانک در اختیار این رژیم قرار گرفته است.

این پژوهش پژوهشکده واتسون همچنین تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی بیشترین کمک های نظامی را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون از آمریکا دریافت کرده است که حجم آنها طی 66 سال گذشته 251.2 میلیارد دلار برآورد شده است. در همین حال، کمک های دولت بایدن به رژیم صهیونیستی طی سال گذشته بالاترین میزان کمک های ارائه شده از سوی واشنگتن به تل آویو در تاریخ روابط دو طرف به شمار می رود و 25 درصد بیشتر از بالاترین حجم قبلی کمک های آمریکا به این رژیم (14 میلیارد دلار در اواخر دهه 70) بوده است.

لینک کوتاه:

کپی شد