یکشنبه 27/اکتبر/2024

سفر هیات فتح به قاهره برای آماده سازی مقدمات نشست گروه های فلسطینی

چهارشنبه 8-ژوئن-2016

منابع سیاسی مصر اعلام کردند که هیاتی از جنبشفتح در حال حاضر به قاهره سفر کرده است تا توافقات اولیه درباره برگزاری نشست جامعگروه های فلسطینی در پایتخت مصر برای بررسی آشتی ملی فلسطین را انجام دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل ازمنابع مذکور، ریاست این هیات بر عهده “صخر بسیسو” از رهبران جنبش فتحاست و “لمعی قمبرچی” هم در آن مشارکت دارد. این هیات با مسئولان سازماناطلاعات مصر که مسئولیت نظارت بر رایزنی ها میان گروه های فلسطینی برای اتخاذاقدامات لازم به منظور پایان شکاف داخلی فلسطین و تحقق آشتی میان دو جنبش فتح وحماس را بر عهده دارد، دیدار و گفتگو کرده است.

منابع مصری همچنین اعلام کردند که قرار است مصرپس از عید سعید فطر از گروه های فلسطینی برای برگزاری نشستی گسترده در قاهره دعوتبه عمل آورد و رایزنی های اولیه با هیات های گروه های فلسطینی که به قاهره سفرکرده اند، امیدوار کننده است.

در همین راستا، مسئولان سازمان اطلاعات مصراخیرا با هیاتی از جبهه خلق برای آزادی فلسطین دیدار کردند. بر اساس بیانیه صادرهاز سوی جبهه خلق، طرفین در این دیدار بر لزوم حفظ نقش سازمان آزادی بخش فلسطین”ساف” به عنوان دستاورد اساسی ملت فلسطین، بازسازی غزه، گذرگاه رفح واوضاع دشوار نوار غزه بحث و گفتگو کردند و در عین حال، بر لزوم احیای وحدت ملیمیان طرف های مختلف فلسطینی تاکید نمودند.

علاوه بر این، قاهره اواخر ماه مه گذشته میزبانهیات جنبش جهاد اسیلامی به ریاست رمضان عبد الله شلح دبیر کل این جنبش بود و زیادنخاله معاون شلح نیز در قالب این هیات حضور داشت. هیات جهاد اسلامی در جریان دیداربا “خالد فوزی” رئیس سازمان اطلاعات مصر، مساله آشتی ملی و طرح عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر برای احیای مذاکرات سازش میان طرفین فلسطینی وصهیونیستی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

از سوی دیگر، موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسیجنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که هیچ مانعی بر سر راه آشتی ملی ونهایی شدن آن وجود ندارد و این مساله تنها نیازمند جسارت در تصمیم گیری ها و عملبه مسئولیت ها در زمینه اجرای توافقات صورت گرفته است.

ابو مرزوق خاطر نشان کرد که «توافقاتی بر سرتمامی مسائل مربوط به آشتی ملی به دست آمده است و درباره تشکیل دولت هم باید گفتکه هیچ اختلافی درباره طرح و بررسی آن وجود ندارد، بلکه مشکل در دو مساله است؛ یکیبرنامه این دولت و دیگری موضع یکپارچه حماس و تمامی گروه های فلسطینی مبنی براینکه سند وفاق ملی می تواند پایه و اساس برنامه دولت باشد.»

لینک کوتاه:

کپی شد