دوشنبه 23/سپتامبر/2024

بن بست در مذاکرات نتانیاهو و لیبرمن؛ آیا وی وزیر جنگ خواهد شد؟

دوشنبه 23-می-2016

نخست وزیر رژیم صهیونیستیانتظارش را نداشت که مذاکراتش با حزب “اسرائیل خانه ما” تا این حد بهمشکل بربخورد و امضای توافقنامه با این حزب با هدف توسعه دولت به فاصله چند ساعتمانده به آغاز دوره تابستانی کنست صهیونیستی که قرار است به درخواست جریاناپوزیسیون مساله سلب اعتماد از دولت را مورد بررسی قرار دهد، به تعویق بیفتد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانیفلسطین به نقل از منابع قدس اشغالی، در حالی که اختلافاتی میان حزب اسرائیل خانهما به ریاست اویگدور لیبرمن و حزب “همه ما” به ریاست موشه کحلون بر سرافزایش حقوق و مستمری بازنشستگی یهودیان روس تبار وجود دارد و کحلون خواستارپرداخت این مستمری به تمام بازنشستگان مهاجر از کشورهای دیگر شده است، نتانیاهوسعی در تقریب دیدگاه های این دو طرف با حزب حاکم خود دارد، اما تاکنون با وجودبرگزاری دو نشست موفق به این کار نشده است.

لیبرمن طی اظهاراتی قبل ازدیدار با نمایندگان پارلمانی حزب خود اعلام کرد که در صورت عدم توافق بر سر مستمریبازنشستگان وارد کابینه نتانیاهو نخواهد شد. وی در عین حال خاطر نشان کرد کهمذاکرات با حزب حاکم لیکود به بن بست رسیده است و وی منتظر دریافت پیشنهادات جدیداست.

لیبرمن در این نشست ها ازنتانیاهو به خاطر اظهارات نه چندان دوستانه در ماه های اخیر و القاب و اصطلاحاتیکه برای وی استفاده کرده بود، معذرت خواهی کرد و مدعی شد که «این حرف ها در راستایکشمکش های سیاسی میان طرفین مطرح شده است.»

اما نتانیاهو در واکنش بهشکست مذاکراتش با لیبرمن برای پیوستن وی به دولت صهیونیستی اعلام کرد که «من برتوسعه دولت مصمم هستم و ما نیاز داریم تا جایی که می توانیم ائتلاف دولتی رابزرگتر کنیم و این هدف همیشگی من است.» وی افزود که مذاکرات باید صورت گیرد ومواجهه با بحران ها و طولانی شدن این مذاکرات عادی است، اما در نهایت باید توافقحاصل شود.

این اختلافات پس از آن بروزکرد که نفتالی بنت، رئیس حزب “خانه یهودی” و وزیر آموزش و پرورش دولتنتانیاهو خواستار تغییر خط مشی و اصول کاری کابینه امنیتی شده و آنرا شرط موافقتبا پیوستن حزب لیبرمن به ائتلاف دولتی اعلام کرده بود.

بنت خاطر نشان کرده است کهباید مشکلات موجود در ساز و کار فعالیت کابینه امنیتی برطرف شود؛ چرا که نحوهفعالیت آن در گذشته باعث بروز مشکلات زیادی شده بود که تل آویو تاوان سنگینی بابتآن در جریان جنگ دوم لبنان و جنگ اخیر باریکه غزه پرداخت کرد.

نفتالی بنت خواستار ارائهطراحی جامع برای بهبود اوضاع داخل کابینه امنیتی و تعیین مشاور نظامی برای وزرا بهمنظور اطلاع قبلی و جامع آنها از اطلاعات محرمانه به منظور کمک و هدایت بهتر ارتشدر هر گونه عملیات نظامی شده و تاکید کرده است که مسئولیت این مشاران باید اطلاعرسانی درباره آخرین تحولات امنیتی و نحوه اجرای ماموریت ها و نیز افزایش بازدیدهایمیدانی اعضای کابینه از عرصه های نظامی و امنیتی و تسهیل انتقال اطلاعات امنیتی بهدیگر وزرا باشد. وی اعلام کرده است که این تغییرات به نفع مصالح امنیتی اسرائیل ودرخواستی منطقی است.

از سوی دیگر، اویگدور لیبرمندر جلسه افتتاحیه دوره تابستانی کنست به اعضای حزب خود اعلام کرده است که درمذاکرات با نتانیاهو برای پیوستن به ائتلاف دولتی توافقاتی بر سر قانون اعداممجریان عملیات های ضد صهیونیستی و مساله دین و دولت به دست آمده است، اما اختلافاتبر سر مستمری بازنشستگان و تصدی سمت وزارت جنگ همچنان باقی است.

وی افزود مستمری بازنشستگینباید فقط مخصوص مهاجران روس تبار باشد، بلکه باید به همه داده شود تا بتواند باعثبهبود وضعیت اقشار ضعیف شود که اکثرا از مهاجران کشورهای غربی هستند. ما می خواهیمتغییراتی در جامعه ایجاد کرده و اوضاع را بهبود ببخشیم و نه اینکه جلوی ما”خرده نان” بریزند. ما نمی توانیم پیشنهادات وزارت دارایی را قبول کنیم.

رئیس حزب اسرائیل خانه مادرباره مذاکرات برای پیوستن این حزب به ائتلاف دولتی هم اعلام کرد که «این تاسفآور است که امور بدین شکل اداره شود. نخست وزیر و وزیر دارایی در جریان درخواستهای ما از قبیل مبالغ درخواستی و شروط تعیین شده هستند و ما پس از بن بست در چشمانهداز مذاکرات منتظر طرح های پیشنهادی جدید هستیم.»

این در حالی است که نتانیاهوصبح امروز دوشنبه “موشه کحلون” وزیر دارایی و اویگدور لیبرمن را برایبرگزاری نشست فوق العاده به دفتر خود دعوت کرده بود. کحلون اخیرا با درخواستافزایش مستمری بازنشستگی مهاجران روس تبار که در مفاد توافقنامه نتانیاهو لیبرمنبرای پیوستن حزب اسرائیل خانه ما به ائتلاف دولتی ذکر شده، مخالفت کرده بود.

پایگاه صهیونیستی واللااعلام کرد که این نشست بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت و کحلون بر مخالفت خود بادرخواست لیبرمن درباره افزایش مستمری بازنشستگی مهاجران روس تاکید کرد و گفت اگراین شرط مورد موافقت قرار گیرد، این مساله به دیگر مهاجران هم سرایت خواهد کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد