یکشنبه 22/سپتامبر/2024

کمیته اردنی: قرارداد گاز با رژیم صهیونیستی خلاف قانون اساسی است

سه‌شنبه 27-سپتامبر-2016

کمیتهحمایت از وطن و مقابله با عادی سازی روابط در اردن امروز سه شنبه تاکید کرد کهقرارداد خرید گاز از رژیم صهیونیستی کاملا غیر قانونی و خلاف قانون اساسی اردناست.

بهگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری آناتولی، مناف مجلی رئیس کمیتهمذکور تصریح کرد که ما این قرارداد را قرارداد خرید گاز نمی نامیم بلکه آن راقرارداد فروش وطن می دانیم و به شدت آن را محکوم و مخالفت خود را با آن اعلام میکنیم.

مجلیافزود که زمان امضای این قرارداد مشکوک است و سوالات زیادی را مطرح می کند، زیرادولت کنونی دولتی موقت است و به هیچ وجه اجازه امضای قرارداد یا توافقنامه با هیچطرفی تا زمانی که شورای نمایندگان آن را تایید نکند، ندارد و این در حالی است کهشورای نمایندگان سابق با این قرارداد اعلام مخالفت کرده بود.

ملکعبدالله ثانی پادشاه اردن روز یکشنبه گذشته هانی ملقی نخست وزیر سابق را پس ازپذیرش استعفایش مسئول تشکیل دولت جدید اعلام کرد.

اردنو رژیم صهیونیستی شامگاه دیروز دوشنبه قرارداد واردات گاز را به امضا رساندند کهبه موجب آن اردن اقدام به واردات گاز طبیعی از میدان گازی لیفتان در نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی 1948 خواهد کرد.

رادیوسراسری رژیم صهیونیستی تاکید کرد که به موجب این قرارداد، اردن حدود 45 میلیاردمتر مکعب گاز ظرف مدت 15 سال آینده از رژیم صهیونیستی خریداری خواهد کرد. ارزش اینقرارداد 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

شرکتبرق ملی اردن اعلام کرد که روز گذشته قراردادی را با شرکت نوبل انرژی آمریکا بهمنظور تامین 40 درصد از شرکت گاز مایع طبیعی مورد نیاز این شرکت برای تولید برقاردن به امضا رسانده است.

همچنینجواد عنانی مشاور اقتصادی نخست وزیر اردن در گفتگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کردکه گاز رژیم صهیونیستی به خاطر اینکه ارزان است، یکی از جایگزین ها برای اردن خواهدبود.

لازمبه ذکر است که مردم اردن طی دو سال گذشته بارها با برپایی تظاهرات هایی امضایهرگونه توافق یا قرارداد گازی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و با آن اعلاممخالفت کردند.

لینک کوتاه:

کپی شد