شنبه 21/سپتامبر/2024

وزارت خارجه سوئیس میزبان اجلاس بین المللی برای تحقق آشتی ملی فلسطین

شنبه 28-می-2016

وزارت خارجه سوئیس روز سی ام ماه ژوئن میزبان اجلاسی بینالمللی به منظور تحقق آشتی ملی فلسطین و پیشبرد راه حل تشکیل دو کشور خواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزناه الحیاتلندن، نمایندگان برخی طرف های مهم منطقه ای و بین المللی از جمله کمیته چهارجانبهبین المللی، کمیساریای عالی اتحادیه اروپا، سوئد، نروژ، چین، روسیه، مصر، عربستانسعودی و مسئولان فلسطینی در این اجلاس مشارکت خواهند داشت.

منابع دیپلماتیک غربی اظهار داشتند که در این اجلاس مسالهآشتی ملی فلسطین و موانع پیش روی آن، امکان مداخله جامعه بین الملل برای از میانبرداشتن این موانع از جمله بازسازی باریکه غزه، لغو محاصره و تقویت وحدت ملی میانکرانه باختری و نوار غزه بررسی خواهد شد.

برخی مسئولان جنبش حماس در گفتگو با روزنامه الحیات تصریحکردند که نمایندگان وزارت خارجه سوئیس اخیرا طی بازدید از غزه و دوحه با شماری ازرهبران این جنبش دیدار و آن ها را در جریان این اجلاس قرار داده اند.

یک مسئول بلند پایه جنبش حماس در غزه تاکید کرد که جنبشمتبوعش نمایندگان سوئیسی را در جریان آمادگی کامل خود برای اجرای تمامی بندهایتوافقنامه آشتی ملی قاهره قرار داده است. این مسئول حماس بر اهمیت حل و فصل مسالهکارمندان غزه به عنوان یکی از اساسی ترین موانع پیش روی وحدت و آشتی ملی فلسطینتاکید کرد و گفت که جنبش متبوعش در گفتگو با نمایندگان سوئیسی اعلام کرده است کهاز تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 استقبال می کند.

پیش بینی می شود که سوئیس در این اجلاس راهکارهایی را برایتحقق آشتی ملی فلسطین ارائه دهد از جمله ارائه کمک های مالی بیشتر به دولت وفاقملی تا این دولت بتواند حقوق کارکنان غزه را پرداخت کرده و ویرانی های حاصل از جنگدر غزه را بازسازی کند.

از زمان پیروزی حماس در انتخابات سال 2006 سوئیس همواره بااین جنبش در ارتباط بوده است و دولت این کشور قبلا نیز پیشنهاد همکاری برای ارائهکمک مالی بیشتر به دولت وفاق ملی و حل مشکل کارمندان غزه را داده بود.

منابع دیپلماتیک غربی در گفتگو با روزنامه الحیات لندنتاکید کردند که آمریکا در اجلاس سوئیس حضور نخواهد داشت اما مخالفتی هم با برگزاریآن ندارد.

این منابع اشاره کردند که سوئیس به هر شیوه ای تلاش می کندتا کشورهای اروپایی و آمریکا را به این باور برساند که تعامل با حماس و برقراریارتباط با این جنبش بهتر و کم هزینه تر از مبارزه با آن است.

منابع مذکور همچنین هشدار دادند که ادامه محاصره نوار غزهخسارت هایی جبران نشدنی را به دنبال خواهد داشت و حتی ممکن است امنیت بین المللیرا نیز به خطر بیندازد.

لینک کوتاه:

کپی شد