یکشنبه 22/سپتامبر/2024

ژنرال سعودی در فلسطین اشغالی؛ سفری در راستای پروژه عادی سازی

سه‌شنبه 26-جولای-2016

حدود یک سالپیش و در ژوئن سال 2015 شورای امور خارجه آمریکا اقدام به برگزاری کنفرانسی درواشنگتن با حضور انور عشقی ژنرال بازنشسته سعودی که قبلا مشاور بندر بن سلطان رئیسسازمان اطلاعات پیشین عربستان سعودی بوده و دوری گولد مدیر کل وزارت خارجه رژیمصهیونیستی و مولف کتاب “سرزمین نفرت، چگونه عربستان سعودی از تروریسم جهانیجدید حمایت می کند” کرد. این دو نفر هر دو ایران را دشمن مشترک عربستان سعودیو رژیم صهیونیستی می دانند.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، یک سال پیش عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی دیدارها و نشستهای مخفیانه ای را برگزار کردند با این هدف که راهکارها و استراتژی هایی برایمقابله با نفوذ ایران در منطقه اتخاذ کنند.

یکی از ایندیدارها در شهر لکناو در هند برگزار شد و مسئول برگزاری آن یک مرکز فکر بارز دردهلی نو بود. هیات صهیونیستی و سعودی متشکل از چهره ها و شخصیت های بارز نظامیسابق بود، به گونه ای هیات اسرائیلی را اعضای مرکز مطالعات عمومی قدس که دوری گولد(!) نیز یکی از آن ها بود تشکیل می داد و هیات سعودی نیز متشکل از اعضای مرکزمطالعات استراتژیک و حقوقی خاورمیانه به ریاست ژنرال بازنشسته انور ماجد عشقیبود!!

هیات هایسعودی و اسرائیلی در هند در یک طرف میز و مقابل هندی ها نشسته بودند و به گفته یکیاز مفسرین، این رخداد بیانگر طغیان حساب های جغرافیای سیاسی و نه ایددولوژیک برگزینه های کشورها است.

طی روزهایگذشته، انور عشقی این بار به خود فلسطین اشغالی سفر کرد.

روزنامه عبریزبان هاآرتص سفر ژنرال عشقی به قدس اشغالی و دیدار وی با دوری گولد مدیر کل وزارتخارجه رژیم صهیونیستی را برملا کرد و مشخص شد که این دو نفر از مدت ها قبل دوستیکدیگر هستند. عشقی همچنین با یواو مردخای هماهنگ کننده رژیم صهیونیستی در کرانهباختری نیز در هتل ملک داود دیدار کرد.

روزنامه مذکوردر گزارشی تاکید کرد که عشقی با هیاتی از شخصیت های آکادمیک و بازرگانان سعودی بهفلسطین اشغالی سفر کرده و با شماری از اعضای کنست رژیم صهیونیستی نیز به منظور بحثو بررسی طرح صلح عربی دیدار کرده است.

اما عشقی کهتصویری از وی همراه با اعضای کنست رژیم صهیونیستی نیز منتشر شده است، مدعی شده کههدف وی سفر به اسرائیل نبوده است بلکه او به فلسطین سفر کرده تا از وضعیت اسرایفلسطینی و خانواده های شهدا  باخبر شود!

کسی نمی داندخانواده های شهدایی که عشقی مدعی دیدار با آن ها پس از بازدید از کنست و دیدار باکسانی همچون کسانیا سویتلانا، عومر بار لیکو ( از حزب اردوگاه صهیونیستی ) یامیخال روزین از حزب میرتس است، چه کسانی هستند!

سفر ژنرالعشقی به فلسطین اشغالی به ویژه پس از اظهارات علنی دولت عربستان سعودی مبنی برهشدار به شهروندان این کشور در مورد سفر به برخی اماکن و کشورها از جمله اسرائیلبا خشم و انتقاد شدیدی در کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی همراه بود.

اظهارات عشقیکه تلاش می کرد سفر خود به فلسطین اشغالی را توجیه کند، خشم گسترده عرب ها و حتیفلسطینیان را نیز در پی داشت.

جنبش مقاومتاسلامی فلسطین “حماس” نیز این سفر را به شدت محکوم کرد و یحیی موسینماینده پارلمان فلسطین از جنبش حماس تاکید کرد که چنین سفرهایی در واقع چراغ سبزبه دشمن صهیونیستی برای ارتکاب جنایت های بیشتر علیه ملت فلسطین است.

اما بسیاری ازتحلیلگران اتفاق نظر دارند که سفر عشقی نمی تواند بدون موافقت دولت عربستان سعودیانجام گرفته باشد، زیرا امروز عربستان و اسرائیل بیش از پیش نیاز به یکدیگر را احساسمی کنند به ویژه در پرتو تحولات جاری در منطقه و در راس تمامی آن ها مساله ایران.طرفین منافع مشترک زیادی با هم به ویژه در مصر دارند. کما اینکه عربستان و رژیمصهیونیستی دشمنان مشترکی نیز همچون داعش و جنبش حماس دارند که این جنبش به کلی ازمواضع عربستان سعودی شوکه شده است.

اما اصلی ترینعامل پیوند میان اسرائیل و عربستان سعودی ایران است، زیرا هر دو طرف ایران را بزرگترین تهدید برای خود و منطقه می دانند و به شدت نگران پیشرفت هسته ای ایران هستندو انتقادات و هجمه گسترده سعودی ها و صهیونیست ها علیه ایران به طور همزمان و بااسلوبی مشابه صورت می گیرد به ویژه پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و غرب ونزدیک شدن آمریکا به ایران. کما اینکه تاثیر روز افزون ایران در منطقه به ویژهعراق، سوریه، لبنان و یمن توافق عربستان و رژیم صهیونیستی بر سر اینکه ایران خطریبزرگ و دشمنی مشترک است را بیش از پیش محتمل می کند.

به رغم اینکهطرح صلح عربی که 10 سال پیش از سوی عربستان سعودی ارائه شد و به موجب آن رژیمصهیونیستی باید از مرزهای سال 1967 عقب نشینی کند اما این مساله در واقع اشاره ایبه این واقعیت است که موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه نمی تواند مشکلی برای نظامسعودی باشد و اعلان همکاری مخفیانه میان ریاض و تل آویو نمی تواند به مصلحت هیچیکاز طرفین باشد و به رغم اینکه نظام سعودی منکر هرگونه رابطه و همکاری با رژیمصهیونیستی تا زمان عقب نشینی این رژیم از مرزهای سال 1967 است، همانگونه که انورعشقی بارها بر این مساله تاکید کرده است، اما در حقیقت به مرور زمان که عربستان ورژیم صهیونیستی خطرات بیشتری را از سوی ایران متوجه خود بدانند و خود را در اینوسط تحت محاصره ببینند، چاره ای ندارند جز اینکه همکاری و روابط خود به منظور تحققاهداف و منافع مد نظرشان را علنی کنند.

لینک کوتاه:

کپی شد