یکشنبه 22/سپتامبر/2024

رشد چشمگیر حمایت دموکرات های لیبرال آمریکا از فلسطین

دوشنبه 9-می-2016

بر اساس تازه تریننظرسنجی یک نهاد آمریکایی، طرفداران “هیلاری کلینتون” نامزد دموکراتانتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر با اسرائیل همدردی می کنند، بر خلاف طرفداران”برنی سندرز” رقیب کلینتون که بیشتر از فلسطینیان حمایت می کنند.

به گزارش مرکز اطلاعرسانی فلسطین، موسسه آمریکایی “Pew” که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، با انجام نظرسنجی در ماهآوریل گذشته اعلام کرد که میزان حمایت از فلسطینیان در میان لیبرال دموکرات هایآمریکا طی 15 سال گذشته به اوج خود رسیده است.

در این نظرسنجی، 40 درصدلیبرال دموکرات های آمریکا از فلسطینیان و 33 درصد دیگر از اسرائیل حمایت کردند.

این نظرسنجی نشان داد کهمیزان حمایت متولدین دهه های 80 و 90 آمریکا از فلسطینیان افزایش یافته است ومیزان این حمایت ها از 9 درصد در ده سال پیش به 27 درصد در حال حاضر رسیده است.

این نظرسنجی نشان داد کهدر میان رای دهندگان حزب دموکرات، طرفداران هیلاری کلینتون بیشتر به همبستگی با”اسرائیل” تمایل دارند، اما طرفداران “برنی سندرز” بیشتر بههمبستگی با فلسطینیان علاقمند هستند.

هدف از این نظرسنجی محکزدن موضع ملت آمریکا در قبال منازعه فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست بود.

بر اساس این نظرسنجی،نزدیک به 54 درصد آمریکایی ها اعلام کردند که با اسرائیل همبستگی می کنند و 19درصد دیگر اعلام کردند که از فلسطینیان حمایت می کنند، 13 درصد دیگر گفتند که ازهیچ طرفی حمایت به عمل نمی آورند و فقط 3 درصد به صورت مساوی با طرفین فلسطینی واسرائیلی ابراز همبستگی کردند.

مرکز آمریکایی “Pew” برای آخرین بار در ماه ژوئیه سال 2014 نظرسنجی مشابهی راانجام داد.

در میزان حمایت از رژیماشغالگر قدس تغییر محسوسی حاصل نشده است،  حال آنکه میزان حمایت از فلسطینیاناز 14 درصد در سال گذشته به 19 درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

سه چهارم جمهوری خواهانیعنی (75 درصد) می گویند که بیشتر از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، حال آنکه 7درصد دیگر می گویند که بیشتر از فلسطینیان حمایت می کنند.

رای دهندگان مستقل نیزبیشتر حامی اسرائیل هستند، 52 درصد از آنان از اسرائیل و 19 درصد از فلسطینیانحمایت می کنند.

طی 10 سال گذشته میزانآمریکایی های حامی اسرائیل در میان اقشار مذهبی افزایش است.

33 درصد لیبرال دموکراتها می گویند که امروز بیشتر با رژیم صهیونیستی همدردی می کنند و این میزان اندکیتغییر یافته، اما رشد زیادی نکرده است. حمایت لیبرال دموکرات هایی که می گویندبیشتر از فلسطینیان حمایت می کنند نسبت به 15 سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، دموکرات هایمحافظه کار و میانه رو بیشتر از رژیم صهیونیستی طرفداری می کنند و تعدادشان به 53درصد می رسد و تنها 19 درصد آنان از فلسطینیان حمایت به عمل می آورند.

درهمین حال، نتایجتازه ترین نظرسنجی انجام گرفته توسط انستیتوی مطالعاتی «بیو» نیز نشان از آن داردکه میزان حمایت از فلسطینیان در میان اعضای جوان حزب دموکرات آمریکا در مقایسه باده سال گذشته سه برابر شده است.

به گزارش مرکز اطلاعرسانی فلسطین، نتایج نظرسنجی انجام گرفته نشان از آن دارد که تعداد حامیان مسئلهفلسطین در حزب دموکرات چهار برابر حزب جمهوریخواه است ؛ ولی به طور کل میزانهمبستگی آمریکایی ها با ملت فلسطین افزایش یافته است.

بیشترین میزان همبستگی وحمایت از فلسطینیان در میان جوانانی دیده می شود که در رده سنی بین 18 تا 23 سالقرار دارند. 27 درصد از آنها گفتند که با فلسطینی ها بیش از «اسرائیل» ابرازهمدردی و همبستگی می کنند. این در حالی است که این رقم در سال 2006 تنها 9 درصد بودهاست. نظرسنجی مذکور نشان می دهد که بیشترین شکاف میان حزب دموکرات و جمهوریخواه درخصوص مباحث مربوط به اقدامات رژیم صهیونیستی است.

 

لینک کوتاه:

کپی شد