یکشنبه 27/اکتبر/2024

تلاش نتانیاهو برای منصرف کردن ماکرون از طرح صلح فرانسه

یکشنبه 16-جولای-2017

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به پاریس سفر کرده است، تلاش می کند”امانوئل ماکرون” رئیس جمهور فرانسه را از طرح این کشور در زمینه از سرگیری روند سازش منصرف کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع فرانسوی، امانوئل ماکرونرئیس جمهور فرانسه امروز یکشنبه همراه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستیدر مراسمی که به بهانه هفتاد و پنجمین سالروز حمله “فیل دیف” یا همانطرح انتقال هزاران یهودی فرانسوی به اردوگاه های نسل کشی نازی ها برگزار شد،مشارکت کرد و این در حالی بود که دهها نفر از حامیان مساله فلسطین در پاریس علیهسفر نتانیاهو به این شهر تظاهرات کردند.

این اولین بار پس از دیدار غیررسمی ماکرون و نتانیاهو در حاشیه مراسم تشییعجنازه “هلموت کول” صدراعظم اسبق آلمان در تاریخ 1 ژوئیه در شهراستراسبورگ است که مقامات ارشد فرانسه و رژیم صهیونیستی با هم دیدار می کنند.

در پایان این مراسم، ماکرون و نتانیاهو به سخنرانی پرداختند و پس از آن به کاخریاست جمهوری  فرانسه رفتند تا مذاکرات خوددرباره اوضاع سوریه و ایران و منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی را ادامه دهند.

نتانیاهو از زمان برگزاری راهپیمایی بزرگ ضد تروریسم که پس از حمله به ساختمانمجله طنز “شارلی ابدو” فرانسه و یک مغازه فروش مواد غذایی در ژانویه سال2015 برگزار شد، به فرانسه سفر نکرده بود.

وی در این سفر قصد دارد پس از تغییر دولت در فرانسه، از نزدیک در جریان مواضعرئیس جمهور جدید این کشور به ویژه درباره اسرائیل و سیاست های شهرک سازی آن قرارگیرد و حمایت پاریس از راهکار تشکیل دو کشور را جلب کند؛ به خصوص که دولت قبلیفرانسه به ریاست جمهوری “فرانسوا اولاند” با برگزاری دو کنفرانس بینالمللی در پاریس در سال های 2016 و 2017 حمایت خود از راهکار تشکیل دو کشور رااعلام کرده بود.

رژیم صهیونیستی به شدت مخالف طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی بهمنظور از سر گیری روند سازش است و آنرا دخالت در امور داخلی خود می داند. از سویدیگر، محکومیت سیاست شهرک سازی و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه اراضی اشغالی فلسطینباعث تنش در روابط نتانیاهو و اولاند شده بود.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه دیروز شنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرده بود کهمذاکرات ماکرون و نتانیاهو زمینه ساز تاکید پاریس بر تقویت امنیت و نگرانی نسبت بههر گونه تشکیک درباره راهکار تشکیل دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه که در تاریخ 5 ژوئیه گذشته محمود عباس رئیس تشکیلاتخودگردان فلسطین را به حضور پذیرفته بود، بار دیگر بر حمایت پاریس از راهکار تشکیلدو کشور و محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی تاکید کرده و آنها را دو محور اصلیسیاست خارجی فرانسه در زمینه منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی عنوان کرده بود.

اما ماکرون اشاره ای به این مساله نکرده بود که آیا قصد احیای طرح صلح فرانسهرا که فرانسوا اولاند در دوران حضور خود در کاخ الیزه آنرا برای حل منازعه فلسطینیـ صهیونیستی مطرح کرده بود، دارد؟

نتانیاهو امیدوار است که رئیس جمهور فرانسه در جریان این دیدار عقب نشینی خوداز رویکردهای دیپلماتیک فرانسه در زمان دولت قبلی و مختومه کردن طرح فرانسه برایاز سر گیری روند سازش را اعلام کند.

در همین حال، فعالان سیاسی و حامیان مساله فلسطین علیه سفر نتانیاهو به فرانسهتظاهرات کردند. این تظاهرکنندگان در میدان جمهوری پاریس، سیاست شهرک سازی رژیمصهیونیستی و محاصره باریکه غزه را محکوم کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که درآنها سیاست های رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین محکوم شده بود.

لینک کوتاه:

کپی شد