شنبه 21/سپتامبر/2024

توافق حماس و مصر بر سر دیدارهای بیشتر برای بهبود اوضاع غزه

یکشنبه 29-ژانویه-2017

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” با اشاره به تفاهم جنبش متبوعش با مصر بر سر بسیاری از مسائل، تاکید کرد که در جریان سفر هیات حماس به مصر، مسئولان مصری در جریان اوضاع باریکه غزه قرار گرفته و در مورد راه حل هایی برای پایان دادن به مشکلات ساکنان این منطقه و برگزاری دیدارهای بیشتر به منظور بحث و بررسی راه های تقویت روابط دو جانبه و کاهش مشکلات و بحران های باریکه غزه به توافق رسیدند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، حازم قاسم تاکید کرد که سفر اخیر اسماعیل هنیه نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و دیدار با مسئولان مصری موجب ورود دو طرف به مرحله تازه ای از روابط و مناسبات فی مابین شد. وی اشاره کرد که این دیدارها با تکیه بر نتایج گفتگوهای سابق مسئولان دو طرف برگزار شد و کاملا صریح و شفاف بود.

قاسم در ادامه افزود که برادران ما در مصر در دیدارهای اخیر بر سر پاره ای مسائل که توافق بر سر آن ممکن  است، تاکید داشتند و رویکرد و ایده های تازه ای را برای شیوه تعامل با نوار غزه ارائه دادند که در صورت اجرایی شدن، نتایج مثبت و سازنده ای برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت.

سخنگوی حماس اظهار داشت که طرفین در این دیدارها به نسبت دیدارهای گذشته بر سر مسائل بیشتری به تفاهم رسیدند و هر دو طرف منافع مشترک یکدیگر را مد نظر قرار دادند.

حازم قاسم خاطر نشان کرد که حماس موضع و دیدگاه خود در مورد مسائل متعلق به فلسطین را برای مسئولان مصری تشریح کرده و بر ضرورت پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی و تحقق آشتی ملی و نقش آفرینی مصر در این پرونده ها و مسائل مهم تاکید کرد.

حماس همچنین در دیدار با مقامات مصری تاکید کرد که مصر باید جلوی باج خواهی و سوء استفاده دشمن صهیونیستی از مردم تحت محاصره نوار غزه را بگیرد.

حازم قاسم در خصوص مسائل امنیتی نیز افزود که جنبش متبوعش بر موضع ثابت خود مبنی بر حرص و پافشاری بر حفظ امنیت مشترک دو طرف تاکید کرده است و اینکه به هیچ وجه موجب به خطر افتادن امنیت ملی مصر نخواهد شد و تا به این لحظه نیز هیچ طرفی نتوانسته ثابت کند که حماس در حوادث و ناآرامی های مصر دست داشته یا در امور داخلی این کشور دخالت کرده است و تمامی اتهامات وارده به این جنبش خلاف واقعیت و کذب محض است.

لازم به ذکر است که جنبش حماس روز 5 شنبه گذشته با صدور بیانیه ای از پایان سفر هیات این جنبش به مصر پس از دیدار با شماری از مسئولان و مقامات این کشور خبر داد. حماس این دیدار را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و از پایان اختلافات با مصر خبر داد.

لینک کوتاه:

کپی شد