یکشنبه 27/اکتبر/2024

سفر هنیه به مصر و نشانه های مثبت تغییر سیاست قاهره در قبال حماس

سه‌شنبه 24-ژانویه-2017

تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند کهاستقبال گرم از اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس در قاهره،تاثیر مثبتی بر روی دستور کار دیدارهای وی در مصر داشته باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هنیه و هیات همراه ویروز یکشنبه گذشته وارد قاهره ـ پایتخت مصر ـ شدند تا با مسئولان مصری دیدار وگفتگو کرده و سپس به نوار غزه بازگردند.

یک مسئول امنیتی در فرودگاه بین المللی قاهره در گفتگو باخبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که هنیه و هیات همراه وی با یک هواپیمای قطری ازدوحه به قاهره سفر کردند و قرار است طی چند روز حضور در مصر، با تعدادی از مقاماتمصری دیدار و گفتگو کنند تا آخرین تحولات اوضاع فلسطین و به ویژه نوار غزه را موردبحث و بررسی قرار دهند.

وی افزود که در مراسم استقبال از هنیه مسئولان یکی ازدستگاه های دولتی مصر حضور داشتند.

در همین راستا، “حسام دجنی” تحلیلگر مسائل سیاسیتصریح کرد که تشریفات رسمی مربوط به استقبال از هنیه در فرودگاه بین المللی قاهرهنشانگر دیدار مهمی است که قرار است سازمان اطلاعات مصر میان مسئولان امنیتی اینکشور و اسماعیل هنیه و هیات همراه وی برگزار کند.

دجنی در گفتگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کرد که ایندیدار نشانگر تحول واقعی در موضع مصر در قبال جنبش حماس و درک حماس از اهمیت موضعمصر در قبال امور داخلی فلسطین است.

این تحلیلگر سیاسی اعلام کرد که انتظار می رود این دیدارمنجر به تحول در روابط میان طرفین و فراهم شدن زمینه برای بازگشایی گذرگاه رفح بهشکل متفاوت تری نسبت به گذشته شود و علاوه بر این، طرحی برای احداث منطقه آزادتجاری میان مصر و غزه آماده شود.

دجنی در ادامه اعلام کرد که پرونده امنیتی یکی از مهمترینمسائلی خواهد بود که طرفین مورد بررسی قرار خواهند داد و انتظار می رود که ایندیدارها منجر به شکل گیری اوضاع امنیتی بهتری نسبت به گذشته؛ به ویژه در مرزهایمصر با فلسطین شود؛ به خصوص که حماس همیشه آمادگی خود برای تامین کامل امنیت مرزهارا اعلام نموده است.

این تحلیلگر فلسطینی در عین حال پیش بینی کرد که هنیه دراین دیدارها، بحران های روزمره پیش روی شهروندان فلسطینی ساکن غزه؛ از جمله بحرانبرق را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد و از مصر بخواهد که محمود عباس رئیس تشکیلاتخودگردان فلسطین را برای پذیرش راهکارهای ارائه شده در زمینه حل بحران برق غزه تحتفشار قرار دهد.

مصطفی صواف دیگر نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین همتاکید کرد که این دیدار هنیه مکملی برای دیدارهای قبلی است و ماهیت امنیتی دارد؛چرا که سازمان اطلاعات مصر مسئول پیگیری پرونده فلسطین است و احتمال می رود در ایندیدار قبل از مسائل سیاسی و اقتصادی، مسائل امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرارگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با مرکز اطلاع رسانیفلسطین اعلام کرد که پرونده صحرای سینا و امنیت مرزها دو مساله مهم هستند که دردیدار هنیه و مسئولان مصری مورد بحث قرار خواهند گرفت.

صواف تصریح کرد:« واقعیت این است که حماس در سایه تحولاتمنطقه ای و نیاز غزه به رفع مشکلات و داشتن شاهراه ارتباطی با خارج، سعی در بهبودمناسبات خود دارد و مصر نیز در راستای تامین منافع خود نیازمند غزه است؛ به طوریکه روزنامه الاهرام این کشور اخیرا طی گزارشی نوشته بود که غزه گنج راهبردی مصر بهشمار می رود.»

گفتنی است که محمود زهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز درگفتگوی اخیر خود با مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ضمن استقبال از تسهیلات مصر برایغزه، تاکید کرده بود که به زودی دیدارهایی میان رهبران این جنبش و مسئولان مصری درقاهره برگزار خواهد شد. وی خاطر نشان کرده بود که اسماعیل هنیه نایب رئیس دفترسیاسی جنبش حماس در راه بازگشت از دوحه به غزه، به قاهره سفر خواهد کرد و بامسئولان مصری دیدار خواهد داشت.

لینک کوتاه:

کپی شد