سه شنبه 24/سپتامبر/2024

نتانیاهو در آستانه سقوط

دوشنبه 23-ژانویه-2017

دلایل موجود در موردفساد بنیامین نتانیاهو این نکته را روشن می‌سازد که او نه فقط از منصب نخست وزیریساقط خواهد شد بلکه همانند سلف خود «ایهود اولمرت» روانه زندان می‌شود، خصوصاً اینکه در نهاد حاکمیت از دولت جایگزین باهمکاری اردوگاه راست صهیونیستی صحبت به میان آمده است.


پس از انجام عملیات قدس که به کشته شدن 4 نظامی و مجروح شدن 15 نفردیگر منجر شد، نتانیاهو تلاش کرد که از فرصت پیش آمده بیشترین بهره‌برداری را کندو نه فقط افکار عمومی را علیه فلسطینی‌ها تحریک نماید بلکه بر ادامه تحقیقات ازخود به اتهام فساد، سرپوش نهد ولی فعالیت اصلی محافل صهیونیستی درحال حاضر بر شکلگیری مرحله پس از نتانیاهو متمرکز شده است زیرا با توجه به دلایل ارائه شده از سویبازپرس‌ها، برکناری بنیامین نتانیاهو به امری شبه موکد تبدیل شده است.


رسانه‌های تبلیغی صهیونیستی از وجود نوارهای گفتگوی نتانیاهو و «ارنونملچن» سرمایه اسرائیلی در مورد منافع متبادل سخن می‌گویند. رسانه‌های صهیونیستیهمچنین از دریافت هدایای غیرقانونی توسط نتانیاهو از دیگر سرمایه‌داران و خصوصاًاز «رونالد لاودر» میلیاردر آمریکائی و رئیس کنگره جهانی یهود، پرده برداشتند.


دیگر منابع اسرائیلی از وجود نوار صوتی میان نتانیاهو و مالک روزنامهپرتیراژ «یدیعوث احرونوث» سخن به میان آورده‌اند.در این مکالمه تلفنی ضبط شده نتانیاهو پیشنهاد می‌کند اگر سیاست تبلیغی روزنامه بهسودش تغییر کند، منافع و امتیازات دولتی زیادی نصیبش خواهد شد.
نتانیاهو که موارد موجود در نوارها را انکار نمی‌کند، اذعان دارد کهاز وجود آنها شگفت زده شده است، لذا تلاش دارد که موارد فوق را کم اهمیت جلوه دهدو در مقابل، خشم خود را از تفسیرها و تحلیل‌های ارائه شده از سوی پلیس و دادستانیابراز داشته و از اینکه «دادن هدیه از دولت بهدولت» را رشوه و فساد عنوان کرده‌اند نه فقط متعجب که خشمگین شده است.


منتها محافل حزبی و سیاسی با توجه به جزئیات مطرح شده، فساد نتانیاهورا عین فساد می‌دانند و ارتکاب آنرا بهره‌برداری از قدرت تلقی کرده و در موردائتلاف قدرت و سرمایه و تاثیر آن بر نهاد تصمیم گیری رهبران، پرسش‌هایی را مطرحکرده‌اند.


مخالفان نتانیاهو او را به استعفای فوری فرا خوانده‌اند و احزاب دیگراز درون ائتلاف دولتی به تشکیل دولتی جدید فراخوان شده‌اند. «موشه کحلون» وزیردارایی و رئیس حزب «کولانو» با «روبین ریفلین»رئیس‌جمهور در مورد شکل‌گیری دولت جایگزین با حزب «اردوگاه صهیونیستی» به ریاست «اسحاق هرتزوک» وارد مذاکره شده است.
طبق اعلام نظر رسانه‌های صهیونیستی بیشتر اعضای کنست به انحلالپارلمان نظر مساعد ندارند و می‌گویند اگر نتانیاهو سرنگون شود، نیازی به انتخاباتزودرس نیست و شکل گیری دولت جایگزین بهترین راه‌حل است.
نمایندگان کنست انتظار دارند که بنیامین نتانیاهو طی هفته‌های آیندهاستعفای خود را تقدیم کند.
*

 

 منبع : جمهوری اسلامی ،  نویسنده: یونس السید   ، مترجم: سیدمحسن ساری ، 28/10/1395


 

لینک کوتاه:

کپی شد