یکشنبه 22/سپتامبر/2024

مشارکت یک مقام عربستانی در نشست محرمانه عقبه

یکشنبه 26-فوریه-2017

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت مجددا به بررسی نشستمحرمانه سال گذشته عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن وبنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اردن با حضور جان کری وزیر خارجهسابق آمریکا پرداخته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سمدار پیری خبرنگار بخشعربی روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی تاکید کرد که بسیاری معتقدند کهشخصی که خبر این دیدار محرمانه را فاش کرده است، جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکااست.

پیری این مساله را اینگونه تشریح می کند که افشای خبر ایندیدار محرمانه و طفره رفتن از تلاش برای احیای روند مذاکرات سازش یا مانورهای اوبا اسحاق هرزوگ رئیس جریان اپوزیسیون اسرائیل، هیچ منفعتی برای نتانیاهو ندارد، همچنینملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز یا یک رای و موضع کلی مخالف اسرائیل مواجه استبنابراین او نیز از دایره افراد مظنون خارج می شود هرچند تجربه هم نشان داده استکه اردنی ها معمولا اخبار و اطلاعاتی را فاش می کنند که به نفع خودشان باشد. رئیسجمهور مصر نیز که سومین طرف در این نشست بود، در این لیست قرار ندارد.
با بررسی واکنش قاهره به خبر افشای این دیدار محرمانه میتوانیم ببینیم که مصر این خبر را نه رد و نه تایید می کند.

اما خبر تازه و قابل توجه در این باره که سمدار پیریخبرنگار اسرائیلی با استناد به برخی منابع عربی به افشای آن پرداخته است، این استکه یک مسئول بلندپایه عربستان سعودی نیز در دیدار محرمانه عقبه حضور داشته است. پیری به نقلاز یک منبع دیگر آورده که جان کری عمدا از محمود عباس برای شرکت در این نشست دعوتبه عمل نیاورده است اما صبح روز قبل با او در امان دیدار کرده و به او وعده داد کهنتیجه کامل این نشست را به اطلاعش برساند.

لازم به ذکر است که سمدار پیری روابط نزدیکی با برخیمسئولان و مراجع سیاسی و رسانه ای به ویژه در مصر که همواره به آن سفر می کند،دارد و بارها به نقل از آن ها اخبار و گزارش هایی را بیان کرده است.

لینک کوتاه:

کپی شد