دوشنبه 23/سپتامبر/2024

متن بیانیه پایانی کنفرانس صلح پاریس

دوشنبه 16-ژانویه-2017

بیانیه پایان کنفرانس بین المللی صلح پاریس که دیروز یکشنبهدر پایتخت فرانسه برگزار شد، تاکید کرد که تنها راه تحقق صلح دائمی میان طرفینصهیونیستی و فلسطینی، مذاکره برای تحقق صلح و همزیستی آنها در کمال صلح و امنیت درکنار یکدیگر است. این کنفرانس دیروز بدون دستاورد مشخصی با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. بنیامین نتانیاهو به شدت نسبت به برگزاری این کنفرانس اعتراض کرده است. 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در متن این بیانیه آمدهاست:

1-    در ادامه نشستوزرای امور خارجه کشورهای فعال در زمینه مساله فلسطین که در تاریخ 3/6/2016 برگزارشد، شرکت کنندگان در کنفرانس صلح پاریس در تاریخ 15/1/2017 بر حمایت خود از حلعادلانه و دائمی و جامع منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی تاکید می کنند حل این منازعه از طریق مذاکرات و همزیستی مسالمت آمیز دو “کشور”فلسطین و “اسرائیل” در کمال صلح و امنیت تنها راه تحقق صلح دائمی است.

این طرف ها تاکید نمودند که طرفین اسرائیلی و فلسطینی بایدبار دیگر پایبندی خود به این راه حل را اعلام کنند تا اقدامی فوری برای تغییروضعیت منفی موجود؛ از جمله تداوم اقدامات خشونت بار و شهرک سازی صورت گیرد و زمینهاز سر گیری مذاکرات مستقیم و هدفمند فراهم شود.

طرف های شرکت کننده در کنفرانس پاریس خاطر نشان کردند کهراهکار تشکیل دو کشور باید آمال و خواسته های دو طرف از جمله حق فلسطینیان درتشکیل کشور و برخورداری از حق حاکمیت و پایان کامل اشغالگری را که از سال 1967آغاز شده است، محقق سازد و در طرف مقابل، نیازهای امنیتی اسرائیل را هم برآوردهکرده و تمامی مسائل مشمول حل نهایی را بر اساس قطعنامه 242 شورای امنیت مصوب سال1967 و قطعنامه 338 مصوب سال 1973 و دیگر قطعنامه های مرتبط این شورا حل و فصلکند.

این طرف ها همچنین بر اهمیت طرح صلح عربی که در سال 2002 بهعنوان طرحی جامع برای حل منازعه عربی ـ اسرائیلی ارائه شد و می تواند به تحقق صلحو امنیت در منطقه کمک کند، تاکید کردند.

طرف های مذکور همچنین از تلاش های بین المللی برای تحقق صلحدر منطقه خاورمیانه؛ از جمله تصویب قطعنامه شماره 2334 شورای امنیت در تاریخ23/12/2016 که به صراحت عملیات های شهرک سازی و تبلیغات منفی و نیز تمامی اقداماتخشونت بار و تروریستی را محکوم کرده بود، حمایت نمودند و از طرفین (فلسطینی وصهیونیستی) خواستند که اقدامات لازم برای پیشبرد راهکار تشکیل دو کشور و اجرایتوصیه های کمیته چهارجانبه بین المللی که در تاریخ 1/72016 صادر شده اند و نیزاصول اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 28/12/2016 را اتخاذ کنند.

این طرف ها با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت انسانی وامنیتی خطرناک باریکه غزه، خواستار اتخاذ اقدامات فوری برای بهبود وضعیت این منطقهشدند و بر اهمیت پایبندی طرفین اسرائیلی و فلسطینی به قوانین بین المللی و حقوقبین المللی بشردوستانه و قوانین حقوق بشر تاکید کردند.

2-    شرکت کنندگان درکنفرانس صلح پاریس همچنین بر امکان تحقق امنیت و ارامش و پیشرفت طرفین (فلسطینی واسرائیلی) در سایه تحقق توافقنامه صلح تاکید کردند و آمادگی خود برای انجام تلاشهای لازم به منظور تحقق راهکار تشکیل دو کشور و کمک به اتخاذ اقدامات لازم برایادامه مذاکرات به منظور تحقق توافق صلح؛ به ویژه در زمینه ایجاد انگیزه های سیاسیو اقتصادی، تقویت توانمندی های کشور فلسطین و گفتگو با جامعه مدنی اعلام نمودند وخاطر نشان ساختند که این اقدامات در کنار موارد قبلی می تواند شامل موارد زیر همباشد:

– مشارکت طرف های تخصصی و بلندپایه اروپایی،ایجاد انگیزه های سیاسی و اقتصادی، مشارکت گسترده تر در زمینه سرمایه گذاری در بخشخصوصی، حمایت بیشتر از تلاش ها برای ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تداوم حمایتمالی از تشکیلات خودگردان برای ایجاد زیرساخت های اقتصاد فلسطین که زمینه تداومحیات آنرا فراهم سازد.

– حمایت و تقویت اقدامات طرف فلسطینی برای اجرای مسئولیتهای کشور فلسطین از طریق تقویت مسئولیت ها و توانمندی های تشکیلاتی آن مانند خدمترسانی.

– ترغيب نهادهاى جامعه مدنی اسرائیلی و فلسطینی بهتقویت گفتگو میان طرف ها در کنار احیای نقش افکار عمومی و تقویت نقش جوامع مدنی هردو طرف.

3- شرکت کنندگان در این کنفرانس با نگاه به آینده:

        از طرفین میخواهند بر پایبندی خود به راهکار تشکیل دو کشور تاکید کنند و در این راستا، از طرفهای مخالف این راهکار فاصله بگیرند.

        از طرفین میخواهند پایبندی واقعی خود به راهکار تشکیل دو کشور را از طریق اتخاذ سیاست ها واقدامات مناسب و خودداری از اتخاذ هر گونه اقدامات یکجانبه ای که منجر به تضعیفنتایج مذاکرات درباره مسائل مشمول حل نهایی؛ از جمله قدس، مرزهای، امنیت و آوارگانشود، نشان دهند.

        از چشم اندازهمکاری میان کمیته چهارجانبه بین المللی و اعضای اتحادیه عرب و تمامی طرف های دیگرکه به پیشبرد اهداف این بیانیه اهتمام دارند، حمایت می کنند.

طرف های شرکت کننده در این کنفرانس در راستای پیگیری نتایجآن، آمادگی خود برای پیگیری پیشرفت های محقق شده و برگزاری نشست مجدد قبل از پایانسال جاری به منظور حمایت از طرفین (فلسطینی و اسرائیلی) در زمینه پیشبرد راهکارتشکیل دو کشور از طریق مذاکرات را اعلام می کنند.

فرانسه تمامی طرف ها را در جریان حمایت جمعی جامعه بینالمللی و نقش آفرینی ملموس آن در زمینه تحقق راهکار تشکیل دو کشور که در اینبیانیه مشترک به آن اشاره شده است، قرار خواهد داد.

لینک کوتاه:

کپی شد