دوشنبه 28/اکتبر/2024

سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی ساکن غزه در نتیجه بحران های متعدد این منطقه

دوشنبه 14-آگوست-2017

مرکز حقوقبشری “میزان” اعلام کرد که “محمد احمد سالم سایس” کودک 5 سالهفلسطینی ساکن محله زیتون در شرق شهر غزه بامداد روز شنبه 29/7/2017 در نتیجه نفوذنوعی باکتری به مغزش جان خود را از دست داد.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، بر اساس گزارش پزشکی بیمارستان کودکان “الدره” درشهر غزه، این کودک فلسطینی با ویروس ناشناخته ای مسموم شده بود و علاوه بر این، بهبیماری شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی که باعث شکل گیری ویروسی کشنده و از بین رفتنمغز فرد می شود، جان خود را از دست داد. این حادثه یک روز پس از آن اتفاق افتاد کهوی همراه خانواده اش در سواحل شیخ عجلین دریای مدیترانه در غرب شهر غزه به شناپرداخت.

بحران برق وگرما

پدر این کودکفلسطینی در گفتگو با یکی از پژوهشگران مرکز میزان خاطر نشان کرد که با تداوم قطعجریان برق و گرمای شدید هوا در تابستان و فشارهای پسران و دخترانم برای رفتن بهساحل دریای مدیترانه در غزه، تصمیم گرفتیم که به همراه برادران و نزدیکانم بهسواحل منطقه شیخ عجلین در غرب غزه برویم.

وی افزود درجریان این حضور در ساحل دریا، کودکان اکثر وقت شان را مشغول شنا و بازی در ساحلدریا بودند تا اینکه تصمیم به بازگشت به خانه گرفتیم.

حوالی ساعت 2بامداد فردای آن روز؛ یعنی پنجشنبه 20/7/2017 و عصر آن روز نشانه های بیماری وکسالت در چهره برخی افراد خانواده و به ویژه پسرم محمد که استفراغ می کرد و تمامطول روز را می خوابید، نمایان گشت.

این پدر فلسطینی در ادامه خاطر نشان می کند که حوالی ساعت 8 صبح جمعه 21 ژوئیهسعی کردم پسرم محمد را از خواب بیدار کنم، اما او جوابی نداد و من خیلی زود او رابرداشتم و به بیمارستان الدره در محله تفاح در شرق غزه بردم و اکثر اعضای خانوادههم که در اثر شنا در آب دریا احساس ناراحتی می کردند، همراه من به بیمارستانآمدند.

بر اساس گفته های این مرد، پزشکان آزمایش های متعددی بر روی پسرش که در کما بهسر می برد، انجام دادند و از او سی تی اسکن گرفتند و به بخش مراقبت های ویژه منتقلکردند. صبح روز یکشنبه 23 ژوئیه پزشکان محمد را برای دومین سی تی اسکن بهبیمارستان رنتیسی منتقل کردند و پس از مشاهده عکس وی اعلام کردند که وی به ویروسخاصی که به مغز نفوذ می کند و باعث مسمومیت می شود، مبتلا شده است. آنها گزارشیدرباره وضعیت محمد نوشتند و داروهایی برای او تجویز کرده و تلاش کردند زمینهانتقال فوری وی به خارج برای مداوای او را فراهم کنند.

ممانعت از انتقال به خارج

پدر این کودکفلسطینی تاکید می کند که من برای انتقال محمد به خارج به اداره مربوطه مراجعه کردمو مدارک لازم را ارائه کردم و آنها اعلام کردند که تا یک ساعت دیگر به درخواست مناز رام الله پاسخ داده می شود، اما پس از بارها مراجعه طی همان روز، اعلام کردندکه هنوز پاسخی به دست آنها نرسیده است.

پدر محمد طییک هفته به راه های مختلف تلاش کرد کمک هزینه درمان فرزندش در خارج را از وزارتبهداشت فلسطین در رام الله دریافت کند و حتی برخی افراد را هم واسطه قرار داد تاخیلی زود این کمک را دریافت کند و جان فرزندش را نجات دهد، اما موفق به این کارنشد و در نهایت محمد راس ساعت 2 بامداد روز شنبه 29 ژوئیه جان خود را در بخشمراقبت های ویژه بیمارستان الدره از دست داد.

فجایع انسانی

مرکز میزانتاکید کرد که تداوم بحران های نوار غزه و در راس آنها بحران برق و آثار و تبعات آنمانند آلودگی آب دریا بر حقوق بشر و به ویژه حق آن در زمینه زندگی تاثیر می گذارد.

این مرکزحقوقی خاطر نشان کرد که انتظار می رود افراد بیشتری در نتیجه کوتاهی مراجع بینالمللی در عمل به وظایف و نقش خودشان در حمایت از غیرنظامیان و رفع موانع تضمینبرخورداری آنها از حقوق اولیه شان که در قوانین داخلی و بین المللی به آنها تصریحشده است، جان خود را از دست بدهند.

مرکز میزان ازوزیر بهداشت دولت رامی حمدالله خواست که درباره مسائل مطرح شده در زمینه تاخیر درانتقال این کودک فلسطینی به خارج برای مداوا تحقیق کند و حساب بخش های حیاتی واساسی را از درگیری ها و اختلافات سیاسی جدا کند.

وی از نهادهایسازمان ملل و موسسات بین المللی و سازمان ملل خواست که تمامی حمایت های لازم ازبخش بهداشت و تمامی بخش های مربوط به خدمات اساسی و نیز بخش های حیاتی مانند برقرا که تداوم بحران در آنها می تواند منجر به بروز فجایع انسانی شود، انجام دهند. 

لینک کوتاه:

کپی شد