یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تنش در روابط اردن و اسرائیل/ تاکید اردن بر محاکمه قاتل شهروندان اردنی

شنبه 29-جولای-2017

حادثه روز یکشنبه گذشته در سفارت رژیم صهیونیستی در امان ـپایتخت اردن ـ که منجر به زخمی شدن یک نیروی امنیتی اسرائیلی و کشته شدن 2 شهرونداردنی شد، موجب تنش در روابط اردن و رژیم صهیونیستی شده و خشم گسترده اردنی ها رادر پی داشته است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ماجرا از این قرار استکه یکی از نیروهای امنیتی سفارت اسرائیل به سمت نوجوان 17 ساله اردنی که با سلاحسرد او را مورد حمله قرار داده و زخمی کرده بود، تیراندازی کرده و او را به شهادترساند. در جریان این تیراندازی یک پزشک اردنی هم که در محل حضور داشت، هدف قرارگرفته و به شهادت رسید.

برخی منابع صهیونیستی از جمله شبکه دوم تلویزیون رژیمصهیونیستی اعلام کردند که این نوجوان فلسطینی در حمایت از مسجد الاقصی به سفارتاین رژیم در امان حمله کرده است.

این حادثه خشم گسترده محافل رسمی و مردمی اردن را در پیداشت و تظاهرات هایی نیز در محکومیت این جنایت برپا شده و اردنی ها یکصدا خواستارمجازات قاتل دو شهروند اردنی شدند.

 

اردن: تا قاتل مجازات نشود، اجازهبازگشت سفیر اسرائیل را نمی دهیم

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از یک منبع دولتی اردن اظهارداشت که اردن به رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده است تا تحقیقات جدی در مورد حادثهسفارت انجام نگیرد و قاتل مجازات نشود، اجازه بازگشت سفیر اسرائیل و دیگر کارکنانسفارت به امان را نخواهد داد.

40 نفر از نمایندگان پارلمان اردن نیز در نامه ای به رئیسپارلمان این کشور خواستار اخراج سفیر اسرائیل و بستن سفارت این رژیم در امان شده وتاکید کردند که حادثه سفارت جنایتی دیگر از سوی رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزاتعلیه مقدسات اسلامی و مسیحی قدس و قتل رائد زعیتر قاضی اردن و شماری دیگر از شخصیتهای اردنی می باشد.

 

حمله تند پادشاه اردن به نتانیاهو

عبدالله دوم پادشاه اردن نیز روز پنجشنبه گذشته در دیدار باخانواده نوجوان شهید اردنی، استقبال گرم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیمصهیونیستی از قاتل اسرائیلی را به شدت مورد حمله قرار داده و تاکید کرد کهنتانیاهو به جای استقبال از این قاتل که با هدف کسب دستاوردهایی سیاسی انجام میگیرد، باید طبق قانون او را محاکمه و مجازات کند.

وی تاکید کرد که اینگونه اقدامات غیر قابل قبول است و موجبخشم گسترده اردنی ها شده و امنیت و آرامش منطقه را نیز به خطر می اندازد.

پادشاه اردن ادامه روابط کشورش با رژیم صهیونیستی را در گروتحقیق در مورد حادثه سفارت این رژیم و ترور شهید رائد زعیتر قاضی اردنی دانست.

عبدالله دوم روز پنجشنبه سفر خارجی خود را لغو و به امانبازگشت و در نشستی با حضور مسئولان سیاسی و مقامات بلندپایه اردنی، اسرائیل را بهشدت مورد حمله قرار داد و تاکید کرد که اردن از تمامی امکانات خود برای تحقق عدالتو احقاق حقوق خانواده های قربانیان حادثه سفارت اسرائیل در امان بهره خواهد گرفت.

 

خشم اردنی ها و لگدمال کردن پرچماسرائیل در تظاهرات های ضد صهیونیستی

این جنایت خشم گسترده ملت اردن را نیز در پی داشت و تظاهراتکنندگان مسیحی و مسلمان در امان پرچم اسرائیل را لگدمال کردند.

اردنی ها دیروز جمعه نیز بار دیگر در محکومیت این جنایتتظاهرات کرده و مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان تجمع کردند و خواستار مجازاتقاتل اردنی ها شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهای ضد اسرائیلی سردادند.

اردن از خانواده پزشک اردنی خواسته است تا پایان تحقیقاتهیچگونه غرامتی از رژیم صهیونیستی قبول نکند.

گفتنی است که این حادثه منجر به معامله سیاسی میان اردن ورژیم صهیونیستی شد بدین گونه که قرار شد طرف صهیونیستی گیت های امنیتی نصب شده درورودی های مسجد الاقصی را برداشته و در مقابل اردن نیز اجازه بازگشت کارکنان سفارتاسرائیل به فلسطین اشغالی را بدهد.

رئیس سابق سازمان جاسوسی موساد نیز پیشنهاد کرده بود که دولتنتانیاهو برای حل این معضل بهایی پرداخت کند و آن هم برداشتن گیت های امنیتی در دورازههای مسجد الاقصی در مقابل بازگرداندن نیروهای اسرائیلی به فلسطین اشغالی است.

چنین معاملاتی سیاسی در تاریخ روابط طرفین مسبوق به سابقه است.در سال 1997 میلادی وقتی خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در امان پایتخت اردنترور نافرجام شد، معامله ای انجام شد و به موجب آن، ملک حسین پادشاه اردن دو مامورموساد را که در این ترور دست داشتند، در مقابل آزادی شیخ احمد یاسین بنیانگذار و رهبرحماس و عده ای دیگر آزاد کرد.

 

 

لینک کوتاه:

کپی شد