یکشنبه 22/سپتامبر/2024

اعتراضات گسترده در فلسطین اشغالی / پایانی بر عمرسیاسی نتانیاهو

چهارشنبه 30-آگوست-2017

هزاراننفر از افرادو ساکنان در مناطق اشغالی فلسطین، در شهرها و شهرک‌های مختلف بهخیابان‌ها رفته و خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو به خاطر اتهامات فساد مطرح شدهعلیه وی شدند.

اعتراضاتیکه از هفته گذشته علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی آغاز شده بود، اویل این هفته نیزبا مشارکت شمار قابل توجهی از شهرک نشینان صهیونیست همچنان ادامه یافت. در ادامهاعتراضات گذشته، ساکنان مناطق اشغالی فلسطین روز یک شنبه 5 شهریورماه نیز به مانندهفته گذشته در تظاهراتی که در نزدیکی تل آویو برگزار شد، شرکت کرده و خواستارتسریع در روند رسیدگی به اتهامات فساد مالی نتانیاهو شدند.

با این حال گفته شده که پلیس رژیم صهیونیستی از رسیدن هزاران تَن دیگر به محلبرگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو ممانعت به عمل آورد. تظاهرات در نزدیک مرکز پلیسشهر بیتاح تکفا و خانه مشاور قضایی دولت و آویحای مندلبلیت، دادستان کل رژیمصهیونیستی برگزار شد. روز شنبه هفته گذشته نیز هزاران اسرائیلی در شهرک های مختلفاراضی اشغالی تظاهرات کرده و استعفای بنیامین نتانیاهو  را به دلیل اتهاماتفساد مطرح شده علیه وی خواستار شدند.

 

اعتراضاتعلیه چیست؟

در حالحاضر اعتراضات صورت گرفته علیه بنیامین نتانیاهو در ارتباط با اتهامات اقتصادیمطرح شده علیه او می‌باشد و صدها نفر از ساکنان سرزمین های اشغالی علیه فساد مالیو تأخیر در رسیدگی به پرونده بنیامین نتانیاهو و کارشکنی مسئولان قضایی دست بهتظاهرات زده اند.

صهیونیستها طی ماه های گذشته بارها در اعتراض به فساد نتانیاهو، علیه وی تظاهرات کردهو خواستار برکناری وی شده اند. باوجود انتشار اسنادی درخصوص اتهاماتاقتصادی علیه نتانیاهو اما تاکنون اقدام جدی از سوی دادگاه قانون اساسی یانمایندگان مجلس رژیم صهیویستی صورت نگرفته است و حال اعتراضات علیه چرایی عدم رسیدگیو برکناری نتانیاهو شدت یافته است.

 

اتهاماتنتانیاهو: از رشوه و فساد مالی تا تبانی با روزنامه‌ها

با وجوداعلام رسانه‌ای اتهامات قضایی علیه نتانیاهو، اما از چند ماه پیش تاکنون پلیس رژیمصهیونیستی درخصوص دو پرونده از نتانیاهو تحقیق می کند. در اولین پرونده، نتانیاهوو همسرش مظنون به دریافت هدایای گرانقیمت از یک بازرگان هستند که به “پرونده۱۰۰۰” مشهور شده است.

طبق اینپرونده نتانیاهو در ازای برخی روابط خاص طی سال‌های طولانی از دوستان بازرگان خودهدایای زیادی مانند سیگارهای گران‌قیمت و یا نوشابه‌های الکلی بسیار لوکس دریافتکرده است. همچنین مهم ترین پرونده فساد مالی که دربارهنتانیاهو مطرح می‌شود، دریافت یک میلیون دلار از «آرناود میمرانArnaud Mimran »مفسد اقتصادی فرانسوی است که گفته می‌شود برای تبلیغات نخست وزیری نتانیاهو هزینهشده است.

دومینپرونده نیز درخصوص ضد و بند با ارنون موزس، ناشر روزنامه یدیعوت آحارنوت است.دادگاه این پرونده را با این اتهام بررسی می‌کند که نتانیاهو با یک ناشر بانفوذقرارهای غیرشفاف گذاشته است. این ناشر متعهد شده در نشریات خود تصویر مثبتیاز اقدامات دولت منتشر کند و در عوض نتانیاهو قول داده که یک روزنامه رقیب ناشریادشده را زیر فشار بگذارد. بر این اساس، نتانیاهو از روزنامه یدیعوتآحارنوت خواسته است تا به بهترین نحو فعالیت هایش را پوشش خبری دهد تا در مقابل اونیز پیش نویس قانونی را علیه روزنامه “اسرائیل الیوم” ارایه کند که رقیبروزنامه یدیعوت آحارنوت به شمار می رود. این پرونده نیز به “پرونده۲۰۰۰” مشهور شده است. 

علاوه بر دو پرونده مذکور که دادگاه در حال رسیدگی به آن است، شک و شبه هایی نیزعلیه نتانیاهو درباره پرونده دیگری وجود دارد که به “پرونده ۳۰۰۰” مشهورشده است. این پرونده در ارتباط با دریافت پول از سوینزدیکان نتانیاهو در قرارداد خرید زیردریایی از آلمان بوده و نخستین بار توسطاحزاب مخالف نتانیاهو بصورت مستند عنوان شد.

در همینارتباط رئیس حزب صهیونیستی “بیش عتید” فاش کرد که بنیامین نتانیاهو درفساد مالی مربوط به پرونده “زیردریایی های آلمانی” دست دارد. یائیرلبید در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون عبری تصریح کرد که بی تردید این فساد بزرگترین فساد مالی در تاریخ اسرائیل به شمار می رود، زیرا مبلغ هنگفتی از بودجه وزارتجنگ اسرائیل از کشور خارج شد و به یک حساب محرمانه در آلمان انتقال یافت و از آنحساب به جیب دیوید شومرون، وکیل شخصی نتانیاهو انتقال یافت، بی آن که خود موشهیعلون، وزیر جنگ وقت اسرائیل از آن اطلاع داشته باشد.

ویخاطرنشان ساخت که نتانیاهو از موضوع فساد در پروند زیردریایی های آلمانی کاملاًاطلاع داشت و براساس مدارک رسمی که آرییل مرگلیت، عضو کنیست رژیم صهیونیستی در سال2014 میلادی نشان داد، براساس بررسی های سازمان نظارت بر حساب های اینرژیم، این شرکت آلمانی مبالغ هنگفتی رشوه به مقامات ارتش صهیونیستی در چارچوبمعامله زیردریایی با تل آویو داده است. در این پرونده نسبتاً سنگین علیه نتانیاهوتاکنون ژنرال الیعازر مروم، فرمانده سابق نیروی دریای بازداشت شده و بازجویی وتحقیقات از 6 شخصیت نزدیک به نتانیاهو به اتهام دست داشتن در فساد مالی مربوط بهاین زیردریایی ها همچنان ادامه دارد. براین اساس ممکن است نخست‌وزیر رژیمصهیونیستی به علت خرید سه فروند زیردریایی از آلمان به ارزش بیش از یک میلیارددلار هم مورد بازجویی قرار گیرد. 

دور جدیدیاز تحقیقات پیرامون فسادمالی نتانیاهو در نیمه مردادماه آغاز شد. در این ارتباط در12 مردادماه دادگاهی در تل آویو اعلام کرد که از چند ماه پیش دو تحقیق جداگانهدرباره اقدامات مالی نخست وزیر در جریان است که احتمال می‌رود به اعلام جرم علیهاو منجر شود. طبق قوانین اسرائیل صدور کیفرخواست علیهنتانیاهو او را به کناره‌گیری مجبور نخواهد کرد، اما فشار سیاسی بر او را به میزانزیادی افزایش داده و باعث بازداشت او بلافاصله پس از پایان دوره ریاستش خواهد شد.

 

اتهاماتمتوجه خانواده نتانیاهو است

در عین حالاتهامات مطرح شده تنها متوجه شخص نتانیاهو نیست بلکه برخی دیگر از اعضایخانواده او نیز در معرض این اتهامات قرار دارند. همزمان با تحقیق در پرونده دریافترشوه دولت نتانیاهو از شرکت کشتی سازی آلمانی برای عقد قرارداد،رادیو اسرائیل اعلام کرد، «سارا نتانیاهو» روز چهارشنبه (11مردادماه 1396) با حضور در مرکز مبارزه با فساد در نزدیکی تل آویو به مدت دو ساعتمورد بازجویی قرار گرفت. همسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی متهم است که از منابع مالیعمومی برای پرداخت هزینه های شخصی استفاده کرده است. سارا نتانیاهو همچنبن بهاتهام “دریافت رشوه بازگانان، چانه زنی با یک مدیر رسانه‌ای جهت تبلیغخود” مورد بازجویی قرار گرفته و روزنامه جورزالیم پست چاپ اسرائیل ایناتهامات را تائید کرده بود.

علاوه براین در دی ماه 1395 نیز پلیس اسرائیل از «یائیر نتانیاهو» پسر بنیامیننتانیاهو، درباره اتهامات وارده در پرونده معروف به «پرونده 1000» بازجوئیکرد. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: بازجویی ها ازیائیر نتانیاهو مربوط به دریافت پول و هدایا از یک بازرگان و استفاده از امتیازهایکابینه اسرائیل است.

 

اعتراضاتضدنژادپرستی علیه دولت نتانیاهو

علاوه برآن که اتهامات متنوعی در ارتباط با فساد اقتصادی علیه دولت نتانیاهو مطرح شده، بخشدیگر از تظاهراتی نیز که همچنان علیه او مطرح است، در مخالفت با سیاست‌هایافراط‌ گرایانه و نژادپرستانه این کابینه است.

در 6خردادماه سال جاری، یعنی دو ماه پیش از آن که دادگاه اسرائیلی رسیدگی به دو پروندهاقتصادی علیه نتانیاهو را تائید کند، تل‌آویو شاهد اعتراضات گروه‌های چپ علیهرویکرد نژادپرستانه کابینه نتانیاهو بود.

 بهنوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، صدها تن از اسرائیلی‌ها با برگزاریتظاهرات در تل‌آویو نسبت به سیاست‌های دولت نتانیاهو اعتراض کرده و خواستاراستعفای او شدند. این روزنامه به نقل از برگزارکنندگان این تظاهرات نوشت: ایندولت همه چیز را اینجا نابود کرده، فساد و انزوای بین‌المللی در اسرائیل رکورد زده‌اندو موج اقدامات “تحریک‌آمیز و نژادپرستانه” از دایره کنترل خارج شده است.

علاوه براین اعتراضات ضدنژادپرستی در سرزمین‌های اشغالی از جمله در اردیبهشت 1394 که ازجانب یهودیان آفریقایی تبار دنبال شد بسیار گسترده بود و تا چند هفته همچنان بهصورت پراکنده ادامه داشت. این اعتراضات واکنشی علیه نژادپرستی سازماندهی شده‌ ودولتی در اسرائیل بود و سیاه پوستان یهودی متعقد بودند از جانب دولت نادیده گرفتهمی‌شوند.

در واقعدرگیری متعدد پلیس و نظامیان با سیاه پوستان در مناطق اشغالی تاکنون منجر به برپاییچندین تظاهرات در تل‌آویو علیه نژادپرستی شده که در نوع خود از جمله بزرگ تریناعترضات شهری رژیم صهیونیستی به شمار آمده است.

 

آیندهنتانیاهو

باتوجه بهاعتراضات گسترده صورت گرفته علیه نتانیاهو و بررسی اتهامات وی توسط دادگاه چنداننمی‌توان یه آینده سیاسی او خوش بین بود. اورشلیم پست در این ارتباط پیش بینی کردهکه دادستان کل اسرائیل در یک دوره زمانی سه تا شش ماهه تصمیمی براساس توصیه‌هایپلیس جهت طرح اتهام علیه نتانیاهو اتخاذ کند. احتمالاً توصیه‌های پلیس دراکتبر یا نوامبر یعنی یک تا دو ماه دیگر پس از پایان تعطیلات یهودیان ارائه شود واین به این معنا است که سرنوشت نتانیاهو در بهار سال ۲۰۱۸ تعیین خواهد شد.

در عین حالباتوجه به موج اعتراضات گسترده و افشای ابعاد مختلفی از فساد شخصی، خانوادگی و حتیسازمانی در کابینه نتانیاهو، بسیار بعید است این چهره افراطی صهیونیسم دیگر شانسیبرای حضور در صحنه سیاسی داشته و حذف نتانیاهو از تحولات سیاسی رژیم صهیونیستی درآینده نزدیک چندان دور از انتظار نیست.

 

 

 

منبع : الوقت ، 06/06/1396

لینک کوتاه:

کپی شد