دوشنبه 23/سپتامبر/2024

چرا مسئله‌ی فلسطین باید اولویت جهان اسلام باشد؟

چهارشنبه 1-مارس-2017

بررسی این موضوع که چرا جمهوری اسلامیتأکید دارد که علی‌رغم ناآرامی‌های منطقه، مسئله‌ی فلسطین در اولویت جهان اسلامقرار داشته باشد، نیازمند تحلیل شرایطی است که در منطقه در حال رقم خوردن است.درعین‌حال اقداماتی که توسط نظام سلطه صورت گرفته تا از تبدیل شدن فلسطین به‌عنواناولویت جهان اسلام ممانعت ورزد نیز ضروری است.

رهبر انقلاب در بیانات خود در ششمینکنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه‌ی فلسطین، با اشاره به مسئله‌ی فلسطین ودردورنج‌های این ملت از سوی رژیم صهیونیستی، فرمودند: «هرگز نباید از اهمیت حمایتسیاسی از مردم فلسطین غافل بود که در جهان امروز از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه با هر سلیقه و روش، اما می‌توانند در یک هدف گرد هم ‌آیندو آن فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن است.»

 

در این یادداشت تلاش بر این است تا بهبرخی از دلایل درخصوص اولویت بودن مسئله‌ی فلسطین برای امت اسلامی توجه شود.خواسته یا ناخواسته جهان اسلام درگیر بسیاری از اتفاقاتی است که در آن به وجودآمده است. ظهور گروه تروریستی داعش ضربه‌ای بر بخشی از سرزمین‌های اسلامی بودهاست. حکام فاسد، تمامیت‌خواه و مستبد نیز از جمله‌ی این مصائب و مشکلاتی است کهجهان اسلام در آن درگیر شده است. در این فضا، رهبر انقلاب بارها و بارها اشارهکرده‌اند که موضوع فلسطین بایستی در اولویت جهان اسلام قرار داشته باشد. اینکه چرافلسطین اولویت جهان اسلام است، نیاز به بررسی دارد.

 

در طول هشت دهه‌ی اخیر، موضوع فلسطینو دفاع از کیان و هویت اسلامی آن، از مهم‌ترین مباحث سیاسی جهان اسلام بوده است.اعلام آخرین جمعه‌ی ماه رمضان به نام روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) وانجام راهپیمایی‌ها و تظاهرات در نقاط مختلف جهان در این روز، علاوه بر اینکه گامیدر مسیر وحدت و اتفاق‌نظر کشورهای مسلمان در دیگر مسائل دنیای اسلام به‌شمار می‌رود،در تقویت هویت اسلامی ملت فلسطین نیز بسیار مؤثر بوده است. روز قدس هویت ملتمسلمان فلسطین را از هویتی ملی‌گرایانه به هویتی اسلام‌خواهانه تبدیل کرد و اینموضوع باعث شد دستاورد مبارزه روزبه‌روز ملموس‌تر و امیدآفرین‌تر شود.

 

مسئله‌ی فلسطین، درعین‌حال که بنا بهتأکید مقام معظم رهبری، یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام است، یکی از اساسی‌ترینچالش‌های سیاست خارجی استکبار جهانی نیز به‌شمار می‌رود. ازاین‌رو نظام سلطه باایجاد صهیونیسم در منطقه و بهره‌گیری از دشمنی تاریخی یهودیان با اسلام، طرح وبرنامه‌ای را برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی دنبال کرده است. این در حالی استکه قدس و فلسطین به‌عنوان مسئله‌ای اعتقادی و هویتی در نبرد اردوگاه حق و باطل،همه‌ی مسلمانان را کنار هم جمع می‌کند و فلسطین تنها جایی است که می‌تواند همه‌یگروه‌های مذهبی را به وحدت برساند.

 

انقلاب اسلامی و طرح مسئله‌ی فلسطینبه‌عنوان اولویت جهان اسلام

 

قبل از انقلاب اسلامی، اسلام از عرصه‌ینبرد فلسطین غایب بود و سران وابسته‌ی کشورهاى عربى طى دهه‌هاى گذشته، مسئله‌یفلسطین را از اسلامیت جدا نموده و سعی کرده بودند به آن هویتی ناسیونالیستى و عربىبدهند. ولی انقلاب اسلامی ایران این حقیقت که اسلام تنها راه‌حل و مقاومت تنهامسیر برای مبارزه علیه صهیونیسم است را به قیام مردم فلسطین ارزانی داشت. به‌تعبیریبزرگ‌ترین نوآوری انقلاب اسلامی ایران، احیای گفتمان اسلامی و تقویت هویت اسلامیموضوع فلسطین به‌عنوان اصلی‌ترین مسئله‌ی مسلمانان بوده است؛ چراکه خطر توسعه‌طلبی‌هایسیاسی و استعماری، رژیم صهیونیستی را برای کل منطقه روشن ساخت.

 

همچنین انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی برملت مسلمان فلسطین در زمینه‌ی بازگشت به آموزه­های دین، امیدوار شدن به توانایی­هایخود، الگو قرار دادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی و شکل­گیری گروه‌های جهادی(چون حماس و جهاد اسلامی) به‌جای گذاشته است. در کنار این تأثیرات، ابتکار عملاعلام روز جهانی قدس توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز سبب گردید که اینروز به یک ابزار فشار بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی مبدل شود و افکار عمومیجهانیان به مسئله‌ی فلسطین معطوف گردد و همچنین اذهان ملل مسلمان آزاده را به تفکردر ریشه‌کن ساختن این غده‌ی سرطانی ایجادشده در سرزمین‌های اسلامی، مبارزه با نظامسلطه و رهایی از عقب‌ماندگی‌های موجود، رهنمون سازد.

 

با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبرینیز درمی‌یابیم که قضیه‌ی فلسطین با وجود تهدیدات جدی در جهان اسلام، همچنان بایددر اولویت جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام قرار گیرد، زیرا این امر ریشه درزیاده‌خواهی ایدئولوژیک صهیونیسم و مجری آن یعنی اسرائیل دارد. ازاین‌رو آرمانفلسطین اولویت جهان اسلام محسوب می‌گردد و همه بایستی در برابر اقدامات غیرانسانیکه بر مردم فلسطین روا می‌شود، موضع‌گیری کنند و با پایمال شدن حقوق ملت فلسطینمخالفت خود را اعلام و هتاکی‌های اشغالگران را محکوم نمایند.

 

از سوی دیگر متأسفانه برخی کشورهایمسلمان و همراه با سیاست‌های نظام سلطه، نگاهی ابزاری به مسئله‌ی فلسطین دارند واز این طریق، تأمین اهداف و منافع خود را دنبال می‌کنند و همان‌طور که رهبر انقلاببیان داشتند: «مقاومت این روزها با توطئه‌ی دیگری نیز دست‌به‌گریبان است و آن تلاشدوست‌نمایانی است که می‌کوشند مقاومت و انتفاضه‌ی مردم فلسطین را از مسیر خودمنحرف ساخته و آن را هزینه‌ی معاملات سرّی خود با دشمنان مللت فلسطین بنمایند.» آن‌هافلسطین و آزادسازی فلسطین را توجیهی برای بقای خود ارزیابی کرده و به‌عنوان عاملیمشروعیت‌آفرین در کشورهایشان به آن نگریسته‌اند و گهگاهی نیز در پاسخ به درخواست‌هایحق‌طلبانه‌ی ملل تحت حکومت خود مبنی بر حمایت عملی و واقعی از آرمان فلسطین، به‌صورتتبلیغاتی در این راستا گام برداشته‌اند، ولی حقیقت آن است که برخلاف جمهوری اسلامیایران، حمایت از مردم مظلوم و جنبش‌های آزادی‌بخش فلسطین در صدر اولویت‌های آنانجای نداشته و به‌جای حمایت از رویکرد مقاومت، دست یازیدن به رویکرد سازش را موردحمایت قرار داده و پیگیری کرده‌اند. نظام سلطه و رژیم صهیونیستی نیز از این غفلتاستفاده کرده و همواره درصدد به حاشیه راندن مسئله‌ی فلسطین و قدس شریف و اختلاف وتفرقه در جهان اسلام برآمده‌اند تا از این طریق انرژی مسلمانان را به درگیری‌هایدرون جهان اسلام معطوف سازند و حاشیه‌ی امنی برای رژیم صهیونیستی و رؤیاهای موهومآن و همچنین تأمین منافع ناحق خود فراهم سازند.

 

چه اقداماتی برای از اولویت خارج کردنمسئله‌ی فلسطین صورت گرفته است؟

 

ضروری است به اقداماتی که نظام سلطهبا استمساک به آن تلاش می‌کند مسئله‌ی فلسطین را از اولویت جهان اسلام خارج کند،اشاره شود. این مسائل از فرقه‌ای و مذهبی شدن منازعات منطقه گرفته تا تبدیل کردندشمن اصلی به شریک و شریک به دشمن اصلی را دربرمی‌گیرد.

 

 1. جنگ مذهبی در منطقه

 

همان‌گونه که مقام معظم رهبری بارهافرموده‌اند، سیاست ‌آمریکا، صهیونیست­ها و استعمارگران ‌این ‌است‌ که ‌مسئله‌ی ‌فلسطین‌به ‌فراموشی ‌سپرده ‌شود.

 

نظام سلطه با ترفندهای مختلف و بهره‌گیریاز انواع روش‌ها به‌ویژه تبلیغات پیچیده‌ی رسانه‌ای سعی در جایگزینی موضوعات ومشکلات جدید در اذهان عمومی برای فراموشی آرمان فلسطین و اهداف عالیه‌ی دفاع از آندارد. استکبار جهانی و در رأس آن رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس با برنامه‌ریزیخاصی تلاش دارند تا افکار عمومی مسلمانان را از سرزمین‌های اشغالی به سرزمین‌هایاسلامی بکشانند. در سال‌های اخیر، دشمن تلاش کرده است عامل مذهبی را به عاملاختلاف بدل کند و نگذارد کشورهای اسلامی با تشریک‌مساعی و برادری به اوج شکوفاییبرسند. در این میان آن‌ها کوشیده‌اند با بحران‌سازی در منطقه، از جمله ایجاد جنگنیابتی در سوریه و عراق، قضیه‌ی فلسطین را از اولویت جهان اسلام خارج کنند.

 

2. تهدیدسازی از ایران

 

یکی دیگر از اقدامات نظام سلطه و دررأس آن آمریکا در چند سال گذشته، تهدید نشان دادن ایران بوده است تا بدین‌وسیلهتهدید ایران را در جهان عرب جایگزین تهدید اسرائیل سازند و این رژیم را به‌عنوان بازیگریعادی و طبیعی در منطقه جلوه دهند. همچنین با راه‌اندازی داعش و مقابله‌ی گسترده بامحور مقاومت در منطقه، سعی داشته‌اند که با یک تقسیم‌بندی مضحک، دنیای اسلام رادشمن نزدیک جریان تکفیری تلقی و اسرائیل را دشمن دور آن قلمداد کنند. اعتراف صریحبرخی مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه شرایط کنونی خاورمیانه به نفع رژیماسرائیل بوده و این رژیم بیشترین نفع را از این شرایط برده است، شاهدی بر اینمدعاست.

 

3. ایجاد منافع مشترک بین رژیمصهیونیستی و دولت‌های کشورهای اسلامی

 

متأسفانه در کنار اقدامات غیرانسانی وویرانگر رژیم صهیونیستی و حمایت استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا از این رفتارظالمانه، تعدادی از دولت‌های کشورهای اسلامی خواسته یا ناخواسته در کنار جبهه‌یاستکبار ایفای نقش می‌کنند. آن‌ها نه‌تنها از آرمان فلسطین و مظلومین فلسطینیحمایت نمی‌کنند، بلکه از هرگونه تصمیم‌گیری و حمایت جمعی علما و اندیشمندان کشورخود در دفاع از مقاومت فلسطین نیز به روش‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

 

با همه‌ی این توطئه‌ها و سنگ‌اندازی‌هاینظام سلطه، می‌طلبد که علما، مقامات و نخبگان کشورهای اسلامی فارغ از گرایش‌هایمذهبی و با تأکید بر اشتراکات و همچنین درک صحیح اهداف آن نظام و رژیم صهیونیستی،تلاش نمایند از به حاشیه رفتن مسئله‌ی فلسطین به‌عنوان مسئله‌ی اول جهان اسلام،جلوگیری نمایند تا مسئله‌ی قدس شریف و فلسطین به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه‌ی جهاناسلام، همچنان سمبل همبستگی و نقطه‌ی ثقل وحدت امت اسلامی در رویارویی با رژیماشغالگر قدس و نمادی از مقابله‌ی مسلمانان و مستضعفان جهان با طرح‌های استکباری ‌باشد.


سیاست ایران در قبال مسئله‌ی فلسطین

 

در دیدگاه نظام جمهوری اسلامی، مسئله‌یفلسطین نه یک موضوع جهان عرب، بلکه موضوع جهان اسلام است. تعیین روز قدس در جمعه‌یآخر ماه رمضان توسط امام خمینی (ره) به‌منظور یادآوری این امر بود که دولتصهیونیستی هیچ راه‌حلی جز زور نمی‌شناسد و تنها با سلاح مقاومت است که قدس شریفآزاد می‌شود. تجربه‌ی تاریخی نیز نشان داده است که مسئله‌ی فلسطین در پشت میزمذاکره حل نشود و کمترین اثر جریان سازش که استکبار جهانی آن را طراحی کرده، خروجرژیم صهیونیستی از بحران مشروعیت است.

 جمهوری اسلامی ایران هموارهنشان داده است که هرگز وظیفه‌ی خود در قبال حمایت از مردم فلسطین و دیگر ملت‌هایمظلوم را فراموش نکرده و در حمایت‌های خود نیز هرگز نگاه قومی و مذهبی نداشته است.رژیم صهیونیستی نیز بهتر از هر کسی می‌داند که اگر ایران از حمایت‌های خود ازآرمان‌های ملت فلسطین دست بردارد، این رژیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند بقیه‌یاراضی فلسطینی را نیز کاملاً اشغال کند و باقی‌مانده‌ی فلسطینی‌ها را نیز راهی سرزمین‌هایعربی نماید.

 

قضیه‌ی فلسطین، فاجعه‌ای بزرگ و دارایابعاد مختلف ملی، قومی، اسلامی و انسانی است. هیچ مسلمان و انسان آزاده­ای نمی­تواندنسبت‌به فجایع انسانی که در فلسطین روی می­دهد، بی‌‌اعتنا باشد. بنابراین هرچقدربه مسئله‌ی فلسطین توجه شود، اتحاد در جهان اسلام بیشتر می‌شود و حساسیت شرایطمنطقه و کشورهایی چون سوریه، لبنان و عراق نیز نباید انحرافی در مسیر توجه به قضیه‌یفلسطین ایجاد کند و خوشبختانه مسئولان ایران و مقام معظم رهبری کماکان مسئله‌یفلسطین را در اولویت می‌دانند. لذا ضرورت دارد راهبرد اصلی مسلمانان نیز اولویتدادن به این موضوع برای خروج از دوران فتنه و پروژه‌ی تروریست‌سازی باشد.

 

فرجام سخن

 

رهبر انقلاب یک بار دیگر اظهار داشتندکه مسئله‌ی فلسطین باید در اولویت جهان اسلام قرار داشته باشد. این بیانات را ازجهات مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد. از یک منظر می‌توان بیان داشت که چرا اینمسئله تبدیل به اولویت جهان اسلام در منظومه‌ی فکری رهبران انقلاب اسلامی از جملهامام خمینی و رهبر انقلاب شده است. از جهت دیگر می‌توان موضوع فلسطین را با توجهبه سیاست‌های نظام سلطه در تلاش برای از اولویت خارج کردن، مورد بررسی قرار داد.اشاره شد که سیاست‌های نظام سلطه برای رسیدن به جایگاهی که در آن فلسطین دیگر دراولویت نباشد، چه چیزهایی بوده است. آن‌ها از قرار دادن ایران به‌عنوان دشمن سیاسیو ایدئولوژیک کشورهای منطقه استفاده کرده و تلاش می‌کنند با ایجاد جنگ مذهبی بینشیعه و سنی، آرمان اولویت فلسطین در جهان اسلام را تبدیل به یک رؤیا در سیاستخارجی کشورهای مسلمان کنند.

 

 

منبع :برهان ، 08/12/1395

لینک کوتاه:

کپی شد