یکشنبه 22/سپتامبر/2024

وزیر خارجه قطر: حماس جنبش مقاومتی است و سازمان تروریستی نیست

دوشنبه 12-ژوئن-2017

وزیر امورخارجه قطر بار دیگر تاکید کرد که جنبش مقاومت اسلامی “حماس” جنبشیمقاومتی است که سعی در یکپارچه سازی جبهه داخلی فلسطین دارد و سازمان تروریستی نیست.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین به نقل از خبرگزاری رسمی قطر، شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی امروزدوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود خاطر نشان کرد که رهبرانحماس به عنوان نمایندگان سیاسی این جنبش در قطر حضور دارند تا بر مذاکرات آشتی ملیبا جنبش فتح نظارت داشته باشند، اما در همین حال، رهبران دفتر سیاسی حماس در حالحاضر در غزه حضور دارند و نه در دوحه.

وی افزودحمایت های قطر واضح و آشکار است و از طریق کانال های بین المللی و به منظوربازسازی باریکه غزه، حمایت از ملت فلسطین، دولت و آشتی ملی صورت می گیرد و نه باهدف حمایت از یک گروه خاص. این مسئول قطری تصریح کرد که هدف از پیوند زدن قطر و یکجنبش خاص، طرح اتهامات بیشتر است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی این سوال را مطرح کرد که نام حماس در لیست های تروریسم کشورهای عربحاشیه خلیج فارس درج نشده است؛ پس چرا از میزبانی از این جنبش انتقاد می شود؟ اینجنبش، جنبش مقاومتی است و ما به عنوان یک گروه سیاسی با آن تعامل می کنیم.

وزیر خارجهقطر روز شنبه گذشته هم تاکید کرده بود که حماس جنبشی مقاومتی است و”اتهام” تلقی شدن ارتباط با آن تعجب آور است. وی خاطر نشان کرده بود کهنام حماس در لیست سازمان های تروریستی آمریکا قرار گرفته است، اما در کشورهای عربیاز آن به عنوان “جنبش مقاومتی” یاد می شود و نام آن در لیست تروریسمشورای همکاری خلیج فارس هم درج نشده است.

وی ضمن تاکیدبر حمایت دوحه از ملت فلسطین و احساس وظیفه قطر در زمینه ایجاد هماهنگی های لزامبرای تحقق آشتی ملی، اعلام کرد که این مساله بسیار جای تعجب دارد که ارتباط با حماسبه “اتهامی” از سوی کشورهای عربی تبدیل شده است.

گفتنی است کهقطر به خاطر حمایت از فلسطین و میزبانی از رهبران جنبش حماس در معرض فشارهایگسترده قرار گرفته است و عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان و برخی شخصیت های عربکشورهای حاشیه خلیج فارس مستقیما از دوحه خواسته اند که حمایت های خود از این جنبشرا متوقف کند.

لینک کوتاه:

کپی شد