یکشنبه 22/سپتامبر/2024

عملیات شهادت طلبانه..انتقام مقدس پاسخی به ترور رهبران

جمعه 28-آوریل-2017

انتقام مقدس»، لغت و فعلی است که درواکنش مقاومت فلسطین به ترور شهید مهندس یحیی عیاش در سال 1996 به دست اشغالگرصهیونیستی متبلور شده و به نشان و علامتی تبدیل گشته است که گردان های شهیدعزالدین قسام طی سال های متمادی در پاسخ به ترورهای صهیونیستی آن را حفظ کرده است.

عملیات شهادت طلبانه همیشه به عنوان یک گزینه برای مقاومتی که از هیچوسیله ای برای پاسخگویی به ترور رهبران و فرماندهان و تجاوزات اشغالگر صهیونیستیدر حق هموطنان و مقدساتشان فروگذار نبوده؛ مطرح بوده است، بنابراین عنصر متنوعسازی و رویداد غیر منتظره دو سلاحی است که “گردان های قسام”در جنگ هایاخیر خود با اشغالگر صهیونیستی آن را به کار برده است.

برحسب اتفاق، ترور فرمانده قسامی مازن فقها باعث شده بسیاری دربارهطبیعت واکنش گردان های قسام به این عملیات قلم فرسایی کنند و تحلیلگران پیراموننوع آن اظهار نظر نمایند، اما همگی از جمله تحلیلگران “اسرائیلی” بر ایننکته اتفاق نظر دارند که پاسخ به این جنایت اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسد که گزینهعملیات شهادت طلبانه در هر زمانی به قوت خود باقی است.

در این پژوهش ویژه که به همت واحد تحقیقات “مرکز اطلاع رسانیفلسطین” انجام گرفته است، تاریخ عملیات های شهادت طلبانه از سال 1996 تاکنونرا بررسی می کنیم.

انتقام مقدس

جنبش حماس نام سری عملیات های شاخه نظامی خود “گردان های شهیدعزالدین قسام” را که در پاسخ به ترور فرمانده یحیی عیاش صورت گرفت “عملیاتهای شهادت طلبانه(عملیات انتقام) نام گذاری کرد که توسط فرمانده اسیر حسن سلامه رهبریشد و این عملیات ها را از نوار غزه به کرانه باختری منتقل ساخت تا مأموریتی را کهاز سوی فرمانده گردان های قسام “محمد ضیف” به او محول شده بود؛ انجامدهد.

پاسخ قسام چهل روز پس از شهادت مهندس عیاش در چارچوب سری عملیات هایشهادت طلبانه انجام گرفت. پیش از آن عملیات شهادت طلب مجدی ابو ورده و هم زمان باعملیات مجدی عملیات شهادت طلب ابراهیم سراحنه صورت گرفته بود که پس از آنها شهادتطلب رائد الشغنوبی در تاریخ 3/3/1996 م عملیاتی را انجام داد که این سه عملیاتمجموعا به کشته شدن (46) صهیونیست و مجروحیت حدود (1633) نفر دیگر انجامید.

آنچه در پی می آید کیفیت عملیات های انجام شده توسطگردان های قسام از سال 1996 را نشان می دهد:

*عملیات شهادت طلبانه اتوبوس “108”:

در تاریخ (25-02-1996) اولین واکنش به ترور فرمانده مهندس یحیی عیاشانجام گرفت که شهید مجدی، با پوشش جوانان یهودی خود را در اتوبوس شماره 108 در قدساشغالی منفجر کرد که به کشته شدن 28 صهیونیست و زخمی شدن پنجاه تن دیگر انجامید کهتعدادی از جراحات ها را وخیم توصیف کردند و شماری نیز دچار معلولیت دائمی گردیدند.

عملیات شهادت طلبانه ی”ابراهیم سراحنه”

در تاریخ 26/2/1996 برابر با سالگرد کشتار حرم مقدس ابراهیمی، در راستایپاسخ قسام به ترور مهندس یحیی عیاش، شهادت طلب ابراهیم خودش را در ایستگاه اتوبوسدر شهر عسقلان منفجر ساخت که به کشته و زخمی شدن دهها سرباز انجامید که رژیمصهیونیستی تنها به کشته شدن 3 نفر و زخمی شدن 40 تن دیگر اعتراف کرد.

عملیات شهادت طلبانه هاشم النجار:

عملیات هاشم النجار که در تاریخ (22/12/2000) انجام گرفت یکی ازشجاعانه ترین و دقیق ترین عملیات های مقاومت فلسطین در داخل شهرک های یهود نشین وپاسخ مستقیم گردان های قسام به کشتار روبه رشد ملت فلسطین آن زمان و نیز واکنش بهترور شهید فرمانده ابراهیم بنی عوده یکی از برجسته ترین فرماندهان گردان های قساممحسوب می شود که در رمضان سال (2000م) انجام گرفت. این شهادت طلب در حالی که موادمنفجره و بمب ها را حمل می کرد به سمت شهرک “میحولا” در دره اردن به راهافتاد و  چندی نگذشت که صدای انفجار درمنطقه ای که از نیروهای ارتش دشمن موج می زد، پیچید و کافه ای را به تلی از خاکتبدیل کرد و بر اثر آن 6 سرباز دشمن کشته و بیش از 15 تن هم زخمی شدند.

عملیات “تعهد دهگانه”:

این عملیات ها در راستای سری عملیات های شاخه نظامی جنبش مقاومتاسلامی “حماس” تحت عنوان “تعهد دهگانه” پس از اعلام شیخ احمدیاسین به اینکه جنبش او با 10 عملیات پاسخ سریعی به جنایت های دشمن می دهد، صورتگرفت.

عملیات ها عبارت بودند از:

ـ شهادت طلب “احمد علیان” از شهر طولکرم ظهر روز عرفه درتاریخ 4/3/2001 کمربند انفجاری خود را در مرکز شهر نتانیا منفجر ساخت که این حملهبه کشته شدن 4 شهرک نشین و زخمی شدن 40 نفر دیگر انجامید.

ـ در تاریخ 18/5/2001 شهادت طلب قسامی محمود احمد مرمش 21 ساله از شهرطولکرم در ساعت یازده و سی دقیقه به سمت مرکز تجاری شارون در شهر نتانیا حرکت کردو خودش را در جلوی در مجتمع منفجر ساخت که به قتل 7 صهیونیست و مجروحیت بیش از 100تن دیگر انجامید.

ـ در تاریخ 25/5/2001 شهادت طلب قسامی حسین ابو نصر از شهر غزه باخودروی بمبگذاری شده خود به سمت یکی از پایگاه های نظامی در نزدیکی شهرک صهیونیستنشین “نتساریم”(آزاد شده) حرکت کرد که این حمله به کشته و زخمی شدن دههاصهیونیست منجر شد.

ـ در تاریخ 29/5/2001 یک قسامی خودش را در بین سربازان اشغالگر درایست بازرسی التفاح در شهر خان یونس در نوار غزه منفجر ساخت که قسامی دیگر نیز چندنارنجک را به سمت سربازان اشغالگر در همان مکان پرتاب کرد، آن دو شهادت طلباسماعیل عاشور و عبد المعطی العصار نام داشتند.

دربیست و هفتم مارس 2002 شهیدقسامی عبد الباسط عوده وارد غذاخوری هتل بارک در نتانیا در شمال تل الربیع اشغالی(تلآویو) شد و خودش را منفجر ساخت که به قتل 36 صهیونیست انجامید. این عملیات خطرناکترین حمله از این نوع بود که رژیم صهیونیستی از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 باآن روبرو شده بود.

ـ شب جمعه برابربا اول ژوئن 2001 شهادت طلب سعید الحوتری خودش را در عمق خاک رژیم صهیونیستی در تلالربیع (تل آویو) منفجر کرد که بیش از 20 صهیونیست کشته و بیش از 150 نفرزخمی شدند.به اعتراف رژیم صهیونیستی این عملیات بزرگ ترین عملیات از پنج سال پیش تا زمان آنعملیات بود.

ـ در تاریخ27/3/2001 شهادت طلب قسامی ضیاء الطویل کمربندی انفجاری را در اتوبوسی صهیونیستیدر شهرک تپه فرانسوی در شمال شهر قدس اشغالی منفجر کرد که منجر به زخمی شدن بیش از30 صهیونیست انجامید.

ـ در تاریخ28/3/2001 فادی عطاالله یوسف عملیاتی شهادت طلبانه را در ایست بازرسی نظامی درروستای کفر سابا انجام داد که براثر آن دو سرباز کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدندکه حال چهار تن را وخیم گزارش کردند که بعدها یکی از آنها بر اثر شدت جراحات فوتکرد.

ـ صبح 23/4/2001جوان 18 ساله “عماد الزبیدی” کمربند انفجاری خود را در شهر کفار سابامنفجر کرد، هدف به دقت مشخص شده بود که در نتیجه به کشته و زخمی شدن بیش از پنجاهصهیونیست انجامید.

ـ مجاهد فلسطینیجمال ناصر در تاریخ 29/4/2001 با خودروی بمبگذاری شده خود که حامل 240 کیلو موادمنفجره بود در حومه ی شهرک یهود نشین “شافی شمرون” به یکی از اتوبوس هایحامل سربازان و شهرک نشینان صهیونیست زد، که طبق معمول دشمن به میزان خسارتی کهمتحمل شده بود، اعتراف نکرد.

*عملیاتعزالدین مصری در انتقام ترور جمال ها
شهادت طلب قسامی عزالدین سهیل المصری (24 ساله) در تاریخ 9/8/2001) درواکنش به ترور دو تن از رهبران جنبش حماس،” جمال سلیم” و “جمالمنصور” کمربند انفجاری خود را در رستوران سبارو در دوراهی خیابان ملک داوود وخیابان یافا در قدس اشغالی منفجر ساخت که 19 کشته و بیش از 120 مجروح بر جایگذاشت.

عملیاتشهادت طلبانه ماهر حبیشه

در چارجوب پاسخگردان های قسام به ترور شهید قسامی محمود ابو هنود، ماهر محیی الدین حبیشه از شهرنابلس موفق شد که روز یک شنبه (2/12/2001) سوار اتوبوس شرکت ایگد در شهر حیفا شود،لحظاتی بعد جای جای شهر به لرزه درآمد و انفجار شدیدی در محله ی “الخالصه”رخ داد که به کشته شدن دست کم 16 تن و زخمی شدن 55 نفر دیگر انجامید که وضعیت 15تن از زخمی را وخیم گزارش کردند.

*عملیاتشهادت طلبانه خیابان الانبیاء

در تاریخ4/9/2001 شهادت طلب رائد البرغوثی با پوشش یک دیندار صهیونیست با ساک پر از موادمنفجره به سمت مجتمع صهیونیست ها در خیابان الانبیاء در قدس اشغالی حرکت کرد و وقتیکه چند سرباز صهیونیست قصد بازرسی او را داشتند بمب را منفجر ساخت که به قتل 5صهیونیست و مجروحیت بیش از 30 نفر دیگر انجامید.

*عملیاتشهادت طلب “جهاد حماده”

درتاریخ4/8/2002 به تلافی ترور شیخ صلاح شحاده شهادت طلب “جهاد حماده” از شهرجنین سوار یکی از اتوبوس های صهیونیست شد و کمربند انفجاری خود را منفجر ساخت کهبه قتل 10 صهیونیست و مجروحیت 46 تن دیگر انجامید که این عملیات با نقشه ی شهیدمازن محمد فقها (که چند روز پیش در غزه به شهادت رسید) انجام گرفت.

*عملیاتشهادت طلب رائد مسک

ساعت 9 سه شنبهشب (19/8/2003) مقاومت فلسطین ضربه جدیدی را برامنیت رژیم صهیونیستی وارد آورد و در آن زمان مجاهد قسامی رائد مسک موفق شد باوجود ایست های بازرسی نظامی به شهر قدس برسد، وی سوار بر اتوبوس دوطبقه مملو ازشهرک نشینان و صهیونیست ها شد و خودش را در درون آن منفجر ساخت که به کشته شدن 21صهیونیست و زخمی شدن بیش از 136 تن دیگر انجامید.

این عملیات بهتلافی ترور مجاهدان در رأس آنها فرمانده شهید “عبد الله القواسمی” بهدست خیانتکاران صهیونیست انجام گرفت. 

*عملیاتکافه “مایکس پلاس” در واکنش به ترور فرمانده ابراهیم مقادمه

در اقدامیغافلگیرانه مجاهد عاصف محمد حنیف بریتانیایی پاکستانی الاصل موفق شد که به قلب تلآویو برسد و خودش را در نیمه های شب چهارشنبه 30/4/2003 در ورودی “کافه یصهیونیستی “mikes place“در نزدیکی سفارت آمریکا در خیابان هربرت ساموئل منفجر کند که بلافاصله آمبولانسهای صهیونیستی در مکان عملیات حاضر شدند. این عملیات 5 کشته و بیش از 60 مجروح داشت.

*عملیات شهادت طلب اسلامقطیشات 

در تاریخ12/8/2003 شهادت طلب اسلام قطیشات موفق شد که وارد شهرک صهیونیست نشین”آریل” شود و کمربند انفجاری خود را در بین شماری از شهرک نشینان منفجرسازد و دو کشته و 12 زخمی بر جای بگذارد.

این عملیات بهانتقام خون فرماندهان قسامی فایز الصدر و خمیس ابو سالم که فقط چهار روز پیش ازاین عملیات در اردوگاه عسکر و در چند صد متری منزلش ترور شده بودند، انجام گرفت.

*عملیات شهادتطلب طارف حمید به انتقام ترور دو تن از رهبران “یاسین و رنتیسی”

شهادت طلب”حمید” با خودروی بمبگذاری شده ی خود به یک دستگاه جیپ نظامی صهونیستیاز تیپ “گعفتای”و جمع سربازان اشغالگر در نزدیکی ایست بازرسی ابو هولیدر راه صلاح الدین جاده ارتباطی بین شمال و جنوب نوار غزه زد که تعدادی ازاشغالگران صهیونیست را کشته و زخمی کرد.

*عملیاتکافه ی “هیلل” در قدس به تلافی ترور شهید مهندس محمد الحنبلی

درتاریخ9/9/2003 صدای انفجار مهیبی در محله ی”هموشاواهگرمنیت” در مرکز شهرقدس به گوش رسید که شهادت طلب ایهاب ابو سلیم خودش را در داخل کافه”هیلل” منفجر ساخت، در این عملیات شش نفر کشته و 45 نفر دیگر زخمی شدند.

*عملیاتشهادت طلبانه الرمله در انتقام ترور شهید فرمانده محمد حنبلی
در ساعت 6:20 عصر روز سه شنبه برابر با 9/9/2003 شهادت طلب قسامی رامزسلمی ابو سلیم خودش را در ایستگاه انتظار سربازان صهیونیست در نزدیکی پایگاه”تسریفین” در شهر اشغالی الرمله منفجر ساخت که به قتل دست کم 9 صهیونیستو زخمی شدن دهها تن دیگر انجامید.

*پاسخبه ترور شیخ احمد یاسین

دو شهادت طلبقسامی احمد قواسمی و نسیم الجعبر در دو عملیات همزمان دو اتوبوس شرکت”دان” را به هنگام عبور از مقابل ساختمان شهرداری در شهر بئر السبعمنفجر ساختند. این عملیات ها در روز دوشنبه 30/8/2004 و در ساعت 11 شب انجام گرفتکه بر اثر آن 17 صهیونیست کشته و حدود 100 نفر دیگر زخمی شدند. 

*واکنشبه ترور فرمانده قسامی عدنان الغول

پس از ترورفرمانده قسامی عدنان الغول در تاریخ 21/10/2004 توسط بالگردهای صهیونیستی گردانهای قسام شهرک های صهیونیست “غلاف غزه” را با موشک و توپخانه سنگین درهم کوبید.

موشک های قسام وخمپاره ها به چند منزل در داخل شهرک ها اصابت کردند که بنابر گفته منابع نظامی”اسرائیلی” خسارت متفاوتی به بار آوردند.

همچنین مبارزان قسامپایگاه های نظامی صهیونیستی را در خان یونس و رفح با خمپاره و سلاح گرم در همکوبیدند.
موشکباران”تل آویو” به هدف انتقام از ترور فرمانده احمد جعبری:

گردان های قسامدر تاریخ 14/11/2012 بیانیه ای صادر و در آن بیان کرد که پاسخ به جنایت تروررهبرشان احمد جعبری دردناک و بی سابقه خواهد بود، پس از آن دهها راکت را به سمتاهداف “اسرائیلی” شلیک کرد که دقیقا شهر بئر السبع و النقب غربی را دربرگرفت و نیمه های شب موشک های ساخت داخل برای اولین بار به “تل آویو” واسدود” اصابت کرد و سیستم امنیتی دشمن صهیونیستی از پایه به لرزه درآمد کهفراتر از تمامی انتظارات بود.

لینک کوتاه:

کپی شد