یکشنبه 22/سپتامبر/2024

اهداف و اهمیت سفر هیئت حماس به تهران چیست؟

سه‌شنبه 7-نوامبر-2017

براساسگزارش برخی منابع خبری هدف از این دیدار، مطلع کردن مقامات ایرانی از بندهای توافقآشتی است که میان حماس و جنبش فتح به امضا رسیده است.

برای دومین بار در کمتر از دو ماههیئتی از رهبران و اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز جمعه واردتهران شد. این هیئت که به ریاست صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بهتهران سفر کرده است، بلندپایه‌ترین هیئت حماس است که از زمان آغاز بحران سوریه بهایران سفر می کند. این دیدار همچنین اولین دیدار العاروری در سمت جدید خود بهعنوان معاون ریس دفتر سیاسی جنبش حماس است که نشان دهنده عزم و اراده بالای اینجنبش برای بهبود و تقویت مناسبات با تهران است.

العاروریالبته در سفر پیشین نیز در هیئت اعزامی حضور داشت، اما به عنوان نایب رئیس دفترسیاسی حماس انتخاب نشده بود و ریاست آن هیئت را عزت الرشق عهده دار بود. در اینهیئت علاوه بر العاروری، عزت رشق، محمد نصر، اسامه حمدان، زاهر جبارین، سامیابوزهری و خالد قدومی نیز حضور دارند. این در حالی است که برخی منابع اعلام می‌کنندکه سایر اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز طی ماه‌های آینده به تهران سفر خواهندکرد. قرار است هیئت مذکور در این سفر چند روزه با تعدادی از مسئولان ارشد ایرانیدیدار کنند.


اهدافو زمانبندی سفر هیئت حماس به تهران

الف:همگرایی با محور مقاومت

این سفرتأکید مجدد بر مواضعی است که ماهر صلاح رهبر جنبش حماس در خارج در جریان نهمین کنفرانسپیشگامان قدس در استانبول مطرح کرده و بر تعهد این جنبش و ملت فلسطین بر مقاومت دربرابر رژیم صهیونیستی تأکید کرده و ابراز داشت که کسانی که تصور می‌کنند حماس وملت فلسطین ممکن است از گزینه مقاومت دست بردارد، در توهم هستند. او گفت: مطمئنباشید حماس از مقاومت دست بر نخواهد داشت. مقاومت بخشی از نامه حماس است.

وی نسبت بهفروپاشی و زوال رژیم صهیونیستی ابراز اطمینان کرد و در سخنانی که به نظر می‌رسدبرگرفته از ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است، تاکید کرد که رژیمصهیونیستی صدمین سال تأسیس خود را [در سال 2048] جشن نخواهد گرفت و سرنوشت آن بهسمت فروپاشی است.

ب:تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران

طبعا مهم‌ترینبخش از راهبرد بهبود مناسبات جنبش حماس با محور مقاومت ، شامل تعمیق این روابط باجمهوری اسلامی ایران بعد از تنش آفرینی در این روابط در پی بحران سوریه خواهد بود.رهبران سابق حماس در نتیجه ارزیابی‌های نادرستی که از بحران بین المللی سوریهداشتند، مواضع خود را در این بخش با ایران زاویه دار کردند، اما وقتی که ماهیتمداخله‌های سخت‌افزاری بین‌المللی برای براندازی دولت مردمی سوریه و ساختگی بودنادعاهای مطرح شده در زمینه پشتوانه مردمی آن چیزی که انقلاب سوریه نامیده می شد،برای آنها مسجل شد، اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته کردند. اولین قدم در مسیر ایناصلاحات، تغییر ساختاری رهبری جنبش حماس و اعلام اراده رهبران جدید برای بهبودمناسبات با تهران و دمشق بود که طی ماه‌های قبل انجام شده است.  

در همینرابطه طاهر النونو از رهبران جنبش حماس در رابطه با این سفر گفت: گام بلندی درمسیر تقویت روابط راهبردی با ایران برداشته‌ایم. هدف ما برقراری روابط مستحکم باایران و حفظ همپیمانان و دوستانمان در منطقه است.

ج:بررسی حمایت های ایران از حماس

موضوعحمایت‌های مالی و سیاسی و تسلیحاتی ایران از جنبش حماس که حتی در سایه تنش هایگذشته با این جنبش نیز متوقف نشد، یکی دیگر از محورهای مذاکرات دوجانبه خواهد بود.در همین زمینه اخیرا یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه پنج شنبه اعلام کردکه ایران بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی و آموزشی گردان‌های القسام شاخه نظامیجنبش حماس است.

وی بااشاره به این موضوع تأکید کرد که جنبش حماس طی سال‌های 2015 و 2016 به اندازه‌ایسلاح وارد نوار غزه کرده که از میزان واردات 10 سال گذشته بالاتر بوده است. ویافزود: من از موضع قدرت می گویم که ما می توانیم همان تعداد موشک‌هایی که در جنگ51 روزه به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کردیم را در 5 دقیقه به سمت تل آویو شلیککنیم.

د:اطلاع ایران از توافق آشتی ملی

برخی منابعمطبوعاتی هدف از این دیدار را مطلع کردن مقامات ایرانی از بندهای توافق آشتی استکه میان حماس و جنبش فتح به امضا رسیده است. این هیئت همچنین راهکارهای تقویت وتوسعه مناسبات میان دوجانبه بین ایران و حماس را مورد بررسی قرار خواهد داد. اینموضوع را بیانیه رسمی جنبش حماس نیز مورد تأکید قرار داده و می‌افزاید که هیئت مذکوربا مسئولان ایرانی در رابطه با آخرین تحولات عرصه فلسطین به ویژه پرونده آشتی ومناسبات دوجانبه و تحولات مربوط به درگیری با رژیم اشغالگر صهیونیستی بحث و تبادلنظر خواهد کرد.

تغییرساختارهای تصمیم سازی در جنبش حماس و غلبه شاخه جهادی این جنبش در انتخابات شورایسیاسی حماس بعلاوه روند تحولات موجود در منطقه افق خوش‌بینانه ای به مناسبات حماسو جمهوری اسلامی ایران داده است. اهمیت سفر مذکور نیز از این منظر چندین برابر میشود. این در حالی است که بن بست در روند سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستیو رویکرد همگرایی جنبش حماس با تشکیلات خودگردان رژیم صهیونیستی و آمریکا را نسبتبه این موضوع نگران کرده که این آشتی ملی در خوش بینانه ترین سناریو برای آنها می‌تواندباعث افزایش شکاف در میان جنبش فتح و انزوای هرچه بیشتر جریان حامی صهیونیست‌ها دردرون این جنبش شود.

منبع :مشرق ، 29/07/1396

لینک کوتاه:

کپی شد