یکشنبه 22/سپتامبر/2024

رژیم صهیونیستی: لازمه برقراری آرامش در منطقه، تقسیم عراق و سوریه است

پنج‌شنبه 8-دسامبر-2016

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که سه نتیجهرا می توان از درگیری های جاری در منطقه خاورمیانه برداشت کرد که مهمترین آنهالزوم تقسیم عراق و سوریه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اویگدورلیبرمن وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس خاطر نشان کرد که این مسائل برای تل آویو و طرفهایی که به امنیت داخلی این رژیم اهتمام و توجه دارند، کاملا مشخص است.

لیبرمن طی مقاله ای با عنوان “سیاست خارجیاسرائیل در خاورمیانه ناآرام” که روز دوشنبه گذشته (5 دسامبر) در پایگاه آمریکایی”دیفنس نیوز” منتشر شد، از حوادث سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای منطقهبه عنوان زلزله ای تاریخی یاد کرد.

وی مدعی شد که حل مشکلات منطقه مستلزم ترسیممرزهای جدید برای برخی کشورها و تغییر مرزهای کنونی آنها به ویژه در عراق و سوریهاست و باید در این کشورها، مناطق شیعه نشین و سنی نشین را از هم جدا و میان آنهافاصله ایجاد کرد تا – به تعبیر وی ـ جلوی فتنه مذهبی گرفتار شود و زمینه تشکیلکشورهایی فراهم شود که در داخل خود از مشروعیت برخوردار باشند.

این وزیر راستگرا و تندروی رژیم صهیونیستی مدعیشد ه بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه به صورت غیر طبیعی و در نتیجه توافقنامهسایکس بیکو تاسیس شده اند که در آن مسائل استعماری مد نظر قرار گرفته و نحوه زندگیساکنان این کشورها و اختلافات مذهبی و نژادی عمیق در داخل جوامع شان مورد توجهقرار نگرفته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه این کشورها نمی تواننددر داخل مرزهای کنونی به زندگی مسالمت آمیزشان ادامه دهند، تصریح کرد که همین راهحل درباره منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی هم انطباق پیدا می کند و وضعیت موجود درنهایت منجر به تشکیل دو کشور خواهد شد.

لیبرمن اولین نتیجه عدم ثبات در منطقه را ازبین رفتن تقریبا کامل طبقه میانی دانست و اعلام کرد که بسیاری از کشورهای عربی ازفساد تشکیلاتی و فقر شدید و در کنار آنها وجود گروهی از بازرگانان بسیار ثروتمندرنج می برند.

وی اعلام کرد که حفظ طبقه متوسط قوی ضروری استو بسیاری از کشورها، آرامش و رشد و شکوفایی خود را مدیون طبقه متوسط گسترده هستندو در برخی موارد این طبقه 80 درصد از جمعیت یک کشور را تشکیل می دهند. وی تاکیدکرد که تعصبات مذهبی و تندروی های قومیتی نتیجه همین ناکامی ها در عرصه اقتصادیاست.

اما سومین نتیجه ای که اویگدور لیبرمن دربارهآن صحبت کرده است، نحوه اخراج گروه های مسلح و نیروهای شبه نظامی است و به گفته او،تجربه ثابت کرده است که پیروزی قاطع نیازمند درگیری های زمینی است و ضربات هوایی وارائه کمک های نظامی همگی بخشی از معادله نظامی هستند.

لیبرمن مدعی شد که ما نیازمند ارزیابی واقعبینانه اوضاع اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و جغرافیایی راهبردی در منطقه خاورمیانههستیم تا سیاست بین المللی سالمی در منطقه دنبال شود و این مساله برای امنیت داخلیاسرائیل حیاتی است.

این طرح اویگدور لیبرمن تندرو تا زیادی شبیهطرح “جو بایدن” معاون باراک اباما رئیس جمهور کنونی آمریکاست که قبل ازانتخاب برای این سمت در سال 2007 این طرح را ارائه کرده بود و به موجب آن بایدعراق به 3 قسمت، کرد، سنی و شیعه نشین تقسیم شده و به هر یک از آنها حکومتخودمختاری اعطا شود.

لینک کوتاه:

کپی شد