یکشنبه 22/سپتامبر/2024

جان کری: دفاع از اسرائیل در صورت ادامه شهرک سازی امری دشوار خواهد بود

دوشنبه 5-دسامبر-2016

وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که در صورت ادامه شهرک سازی رژیمصهیونیستی در اراضی فلسطینی و مخالفت با سازش با فلسطینیان، آمریکا قادر به ادامهحمایت از این رژیم نخواهد بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جان کری در سخنانی دراجلاس سابان در واشنگتن تصریح کرد که رژیم صهیونیستی باید باید تکلیف خود را مشخصکند و نشان دهد که می خواهد به ادامه شهرک سازی ادامه دهد و راه حل تشکیل دو کشوررا به نابودی بکشاند یا نه.

کری اشاره کرد که پیش نویس قانون مشروعیت بخشی به کانون هایشهرک نشینی پراکنده در نهایت موجب مشروعیت بخشی به 85 شهرک یهودی نشین پراکنده میشود و این مساله بسیار نگران کننده است، زیرا بسیاری از شهرک های پراکنده بر رویاراضی ویژه فلسطینیان احداث شده اند.

وی در ادامه مدعی شد که شهرک های صهیونیست نشین دلیل اصلینزاع میان فلسطینیان و صهیونیست ها نیست اما مانعی اساسی بر سر راه دست یابی دوطرف به صلح و سازش به شمار می رود. وی تاکید کرد که بیش از 50 درصد از وزرایکابینه دولتی رژیم صهیونیستی با راهکار تشکیل دو کشور مخالف هستند و جناح راستگرای صهیونیستی به هر شیوه ای در صدد توسعه شهرک سازی است تا مانع از تحقق صلح درفلسطین شود.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات تکراری نتانیاهومبنی بر اینکه اسرائیل باید با کشورهای عربی صلح کند و پس از آن در پی سازش بافلسطینیان باشد، اظهار داشت که صلح با کشورهای عربی بدون حل و فصل مساله فلسطینممکن نخواهد بود.

جان کری اشاره کرد که تمامی روسای جمهوری آمریکا با مسالهشهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان مخالف بوده اند و ما نیز در این بارههشدار داده ایم اما هیچ اتفاقی رخ نداده و سران رژیم صهیونیستی به هشدارهای مااعتنایی نشان نمی دهند. پس تکلیف چیست و نتیجه چه خواهد بود؟ چطور می شود یک کشوردمکراتیک یهودی تشکیل شود و از طریق آن مسائل امنیتی بررسی شود؟

کری با اشاره به اینکه اسرائیل دوست و همپیمان آمریکا است،تصریح کرد که دفاع از این رژیم بدون ایجاد راهی برای تحقق صلح و سازش ممکن نخواهدبود.

جان کری خاطر نشان کرد که آمریکا هرگز به قطعنامه های ضدصهیونیستی در سازمان ملل و از جمله شورای امنیت رای مثبت نداده است اما افرادیهستند که به خاطر ناامیدی از ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیستی درصدد انجام تحرکاتیدر این زمینه هستند. وی اذعان کرد که آمریکا مخالف صدور هرگونه قطعنامه ای است کهبه سلب مشروعیت رژیم صهیونیستی منجر شود.

وی در پایان تاکید کرد که من ایمان دارم که اسرائیل به سبببرخی سیاست ها و مواضع مخفیانه ای که اتخاذ می کند، به سمت و سویی خطرناک پیش میرود.

 

لینک کوتاه:

کپی شد