یکشنبه 22/سپتامبر/2024

جان کری: اسرائیل در حال سیطره تدریجی بر کرانه باختری است

چهارشنبه 18-ژانویه-2017

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که اسرائیل به طور تدریجی درحال سیطره کامل بر کرانه باختری است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، جان کری وزیر خارجهآمریکا در سخنانی در اجلاس اقتصادی داووس ضمن اشاره به رای ممتنع کشورش به قطعنامهشورای امنیت در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، تصریح کرد کهآمریکا قطعنامه اخیرا را وتو نکرد و به آن رای ممتنع داد تا در نهایت این قطعنامه باتوجه به حساسیت و جدیت موضوع به تصویب برسد.

این در حالی است که یواو کش رئیس انجمن سرزمین “اسرائیل”و عضو کنست صهیونیستی از حزب لیکود و بتسلال سموتریچ دیگر عضو کنست از حزب خانهیهودی دیروز سه شنبه پیش نویس طرحی را برای سلطه کامل این رژیم بر شهرک معالیهادومیم در شرق قدس اشغالی به کمیته وزارتی دولت صهیونیستی ارائه دادند تا روزیکشنبه آینده آن را بررسی کند.

طرف های مذکور از دو ماه پیش تبلیغات گسترده ای را در موردپیش نویس این قانون تحت رهبری شهرداری معالیه ادومیم، انجمن شهرک سازی رغویم وشورای شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری آغاز کرده اند.

لازم به ذکر است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانفلسطین روز گذشته در پیامی به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا ابراز امیدواریکرد که انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس هرگز صورت نگیرد. او گفت که قدساز نظر رژیم صهیونیستی تنها متعلق به یهودیان است و این کاملا غیر قانونی است،بنابراین انتقال سفارت به قدس هرگونه پیشرفت در پرونده مذاکرات سازش در آینده راغیر ممکن می کند و بر همین اساس ما امیدواریم که این امر محقق نشود و مذاکرات سازشبین طرفین فلسطینی و صهیونیستی بر اساس قوانین بین المللی و با استناد به قطعنامه2334 شورای امنیت و نتایج اجلاس بین المللی صلح در پاریس ازسرگرفته شود، زیرا درآن صورت همه چیز به پایان می رسد و هر طرفی مرزهای خود را خواهد دانست.

عباس گفت ما می دانیم که مرزهای سال 1967 مرزهای ما بوده وقدس شرقی نیز پایتخت کشور آینده فلسطین است اما انتقال سفارت آمریکا به قدس نهتنها اقدامی تحریک آمیز است، بلکه ضربه ای بزرگ به مذاکرات صلح خواهد بود.

لازم به ذکر است که دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکاقرار است روز جمعه آینده رسما وارد کاخ سفید شود.

لینک کوتاه:

کپی شد