یکشنبه 22/سپتامبر/2024

واکنش کشورهای عربی به تصمیم رژیم صهیونیستی برای بستن مسجد الاقصی

شنبه 15-جولای-2017

واکنش های محافل عربی و اسلامی به تصمیم رژیم صهیونیستی برای بستن مسجد مبارکالاقصی و ممانعت از اقامه نماز جمعه توسط فلسطینیان در این مسجد در واکنش بهعملیات شهادت طلبانه ای که منجر به هلاکت 2 عنصر پلیس صهیونیستی و شهادت 3 شهروندفلسطینی شد، ادامه دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کویت اقدام رژیم صهیونیستی در ممانعت ازبرگزاری نماز جمعه در مسجد مبارک الاقصی و اعلام این منطقه به عنوان منطقه بستهنظامی و نیز ممانعت از ورود نمازگزاران مسلمان به این مسجد را که در 50 سال گذشتهبی سابقه بود، به شدت محکوم کرد.

یک مسئول وزارت خارجه کویت این اقدام رژیم اشغالگر قدس را عامل تحریک احساساتمسلمانان و نقض آزادی آنها در زمینه اجرای شعائر دینی توصیف کرد.

قطر نیز این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و وزارت خارجه آن تصمیم اخیررا هتک حرمت خطرناک مقدسات اسلامی و تحریک احساسات میلیون ها مسلمان در سراسر جهاندانست و از جامعه بین المللی خواست به مسئولیت های خود در زمینه مقابله با اینتجاوزات عمل کند.

از سوی دیگر، اردن هم از رژیم صهیونیستی خواست هر چه سریعتر مسجد الاقصی را بهروی مسلمانان باز کند. این کشور از تماس های گسترده خود به منظور اعمال فشار علیهتل آویو برای تحقق این مساله خبر داد و گفت نباید هیچ اقدامی صورت گیرد که منجر بهتغییر وضعیت تاریخی قدس و مسجد الاقصی شود.

وزارت خارجه مصر هم تجاوز رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و بستن این مسجد برایدومین روز متوالی را “خشونت” توصیف کرد و نسبت به حوادث این حرم شریفابراز نگرانی کرده و از تمامی طرف ها خواست با خویشتن داری، وارد دور باطل خشونت وخشونت متقابل نشوند.

این وزارتخانه همچنین نسبت به خطر تبعات این حوادث و اقدامات بر روی تلاش هایمنطقه ای و بین المللی برای از سر گیری مذاکرات و احیای روند سازش هشدار داد.

سازمان دیده بان حقوق بشر “اروپایی ـ مدیترانه ای” نیز با ارائهشکوائیه ای به مخبر ویژه کمسیون حقوق بشر سازمان ملل خواستار محاکمه رژیمصهیونیستی به خاطر نقض آزادی ادیان و اعتقادات و بررسی این مساله در شورای حقوقبشر شد و بر لزوم اتخاذ تمامی اقداماتی که ضامن آزادی ادای مناسک مذهبی مسلماناندر قدس باشد، تاکید کرد.

در همین راستا، احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز تصمیم رژیم صهیونیستیرا محکوم کرد و چنین اقدامی را عامل تشدید “افراطی گری” و تنش ها دراراضی اشغالی فلسطین و به ویژه قدس شرقی دانست.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان هم از نظاره گر بودن امت اسلامی در قبال بسته شدنمسجد الاقصی انتقاد و از آن به عنوان جنایتی خطرناک یاد نمود.

گفتنی است که نظامیان صهیونیستی پس از عملیات شهادت طلبانه 3 جوان فلسطینی اهلشهر ام الفحم در داخل اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین در داخل مسجد الاقصی که منجربه هلاکت 2 عنصر پلیس صهیونیستی و شهادت مجریان عملیات شد، این مسجد را به روینمازگزاران مسلمان بسته و شمار زیادی از عناصر خود را در داخل بخش قدیمی قدس واطراف آن و نیز ایست بازرسی های منتهی به قدس مستقر کرده اند.

لینک کوتاه:

کپی شد