شنبه 21/سپتامبر/2024

یهودی سازی سرزمین فلسطین

شنبه 9-دسامبر-2017

مراجع صهیونیستی علاوه بر بسط سیطره خود بر اراضیفلسطینی و مصادره آنها، مجدانه در راستای تغییر سیمای جغرافیایی این اراضی تلاش میکنند، این اقدام تلاشی در راستای جعل و تغییر واقعیت های تاریخی و تحریف هویتسرزمین فلسطین به شمار می رود. 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رژیم صهیونیستی پس ازاشغال بقایای سرزمین فلسطین در سال 1967 به سیاست یهودی سازی اراضی فلسطین ادامه میدهد.
در همین راستا، رژیم صهیونیستی به طور بی وقفه و بی سابقه به یهودی سازی اسامیمکان های فلسطینی ادامه می دهد و این رژیم به صورت عامدانه در راستای محو هویت عربی فلسطینی سرزمین فلسطین و از بین بردن پیوند ملت فلسطین با این سرزمین تلاش می کند. 

“اسرائیل” بی درنگ اقدام به تغییراسامی صدها مکان دینی، باستانی، خیابان ها، محله ها، بناهای تاریخی، زمین ها، تپهها، کوه ها؛ به ویژه در شهر قدس کرد و آنها را به اسامی عبری و توراتی تغییر داد ونام برخی رهبران اسرائیلی را بر روی آنها گذاشت. اسرائیل اقدام به ساخت انبوه شهرکهای یهودی و جاده های کمربندی بر روی اراضی فلسطینی کرد و نام های عبری را بر رویآنها گذاشت.  

این شهرک ها کانون های جمعیتی فلسطینی را احاطه کرده استکه این امر یک چالش خطرناک نه تنها برای موجودیت عرب ها و فلسطینیان، بلکه برایتمدن و تاریخ سرزمین فلسطین به شمار می رود. 

استان جنین:

مساحت استان جنین به 583 کیلومتر مربع می رسد و تعداد جمعیت این استان به303565 نفر می رسد و تعداد مناطق فلسطینی نشین در این استان به 64 منطقه می رسد کهدر 56 کیلومتر مربع زندگی می کنند، در این استان 1 مجتمع شهرک نشینی، 6 پایگاه نظامی،1 منطقه خدمات رسانی یهودی و یک منطقه صنعتی صهیونیستی وجود دارد.

استان طوباس:

مساحت استان طوباس به 402 کیلومتر مربع می رسد که تعداد ساکنان این استانبه 62627 تن می رسد و تعداد مناطق فلسطینی نشین در این استان به 24 منطقهمی رسد. در این استان 8شهرک یهودی، 11 پایگاه نظامی اسرائیلی و یک مجتمع شهرک نشینی وجود دارد.

استان نابلس

مساحت استان 605 کیلومتر می رسد که تعداد جمعیت آن بر اساس برآوردهایسازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 به 372621 تن می رسد و تعداد کانون هایفلسطینی نشین در این استان به 72 مورد می رسد که این تعداد در 49 هزار 200 کیلومترمربع زندگی می کنند.
در این استان 11 شهرک یهودی ، 2 منطقه صنعتی یهودی، 6 پایگاه نظامی صهیونیستی، 25 مجتمع شهرک نشینی اسرائیلی و 3 پایگاهخدمات رسانی برای اسرائیلی ها وجود دارد.

استان طولکرم:

مساحت استان طولکرم به 246 کیلومتر مربع می رسد و تعداد جمعیت آن بر اساسبرآوردهای سازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 به 178774 و تعداد مناطق فلسطینینشین در این استان به 40 منطقه می رسد، آنان در مساحتی بالغ بر 39 کیلومتر مربع زندگیمی کنند.

در این استان جمله 3 شهرک اسرائیلی،2 مجتمع شهرک نشینی و 1 پایگاه نظامی اسرائیلی وجود دارد که مساحت آنها به 2.3کیلومتر مربع می رسد.

استان قلقیلیا:

مساحت این استان به 166 کیلومتر مربع می رسد و تعداد جمعیت آن بر اساسبرآوردهای سازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 به 108049 تن می رسد و تعداد مناطقفلسطینی نشین در این استان به 36 منطقه می رسد و مساحت این مناطق به 17.4 کیلومترمربع می رسد.

استان رام الله والبیره:

مساحت این استان به 855 کیلومترمربع و تعداد جمعیت آن براساس برآورد سازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 میلادی به 338383 تن می رسد وتعداد مناطق فلسطینینشین در این استان به 79 منطقه می رسد که در مساحتی بالغ بر 86.6 کیلومتر مربع بهسر می برند.
در استان رام الله و البیره 10 پایگاه نظامی اسرائیلی، 25 مجتمع شهرک نشینی یهودی و 1 منطقه گردشگری اسرائیلی به چشم میخورد. مساحت مجموع این مناطق به 30.0 کیلومتر مربع می رسد.  

استان اریحا:

مساحت این استان به 593 کیلومتر مربع و تعداد ساکنان آن طبقبرآورد سازمان مرکزی آمار فلسطین به 50762 تن می رسد و تعداد مناطق فلسطینی نشیندر این استان به 16 مورد می رسد، کل مساحت این مناطق به 15.7 می رسد.

در این استان 15 شهرک یهودی، 27 پایگاه نظامی، 6 مجتمع شهرک نشینی، 4 منطقهخدمات رسانی اسرائیلی و یک منطقه توریستی وجود دارد.

استان قدس:

مساحت این استان به 345 کیلومتر مربع و تعداد جمعیت آن بر اساس آخرین برآوردهای سازمانمرکزی فلسطین در سال 2014 به 411640 تن می رسد و تعداد مناطق فلسطینی نشین به 51 منطقهمی رسد کل مساحت این مناطق بالغ 38.7 کیلومتر مربع است، در این استان 26 شهرکیهودی، 13 پایگاه نظامی، 16 مجتمع شهرک نشینی، 3 منطقه صنعتی اسرائیلی، یک منطقهتوریستی و 7 منطقه خدماتی اسرائیلی وجود دارد. 

استان بیت لحم:

مساحت این استان به 659 کیلومتر مربع و تعداد جمعیت آن براساس برآوردهای سازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 به 210484 تن و تعداد مناطق فلسطینینشین در این استان به 72 منطقه می رسد در این استان 15 شهرک یهودی، 3 پایگاه نظامی،15 مجتمع شهرک نشینی و یک منطقه توریستی وجود دارد. 

استان الخلیل:

مساحت این استان به 997 کیلومتر مربع و تعداد ساکنان آنبر اساس تازه ترین برآورد سازمان مرکزی آمار فلسطین در سال 2014 به 684247 تن میرسد، تعداد کانون های فلسطینی نشین در این استان به 154 مورد می رسد که این تعداد درمساحتی 152/1 کیلومتر مربع به سر می برد ،در این استان 21 شهرک یهودی، 3 منطقهصنعتی اسرائیل، 8 پایگاه نظامی اسرائیلی و 17 کانون شهرک نشینی و 3 منطقه خدماترسانی اسرائیلی وجود دارد.

یهودی سازی اسامی اماکن فلسطینی:

صهیونیسم و رژیم آن در فلسطین اشغالی، نقشه ای را برای سرزمین فلسطین ترسیمکرد که مشتمل بر نام هایی مغایر با هویت و ماهیت قومی این سرزمین است که این امر یک چالش بسیار خطرناک برای موجودیت عربها، فلسطینیان ساکن این سرمین و همچنین تمدن و فرهنگ و تاریخ آن به شمار میرود.

رژیم صهیونیستی در چارچوب سیاست ها و فعالیت های یهودیسازی سرزمین فلسطین یک فرایند چند منظوره را در پیش گرفت که تحت تابع یک ایدئولوژیسیاسی دارای ماهیت تبلیغاتی در جهت خدمت به یهودی سازی فلسطین و پروژه صهیونیستی است.روند یهودی سازی چندین مرحله عمده را پشت سر گذاشت:
ـ تشکیل کمیته ویژه در سال 1948 تحت عنوان “کمیته دولتی اسامی”. این کمیته متشکل از شخصیت های رسمی و چهره های دانشگاهیمتخصص حوزه های تاریخی و دینی و جغرافیایی و تعدادی از مسئولان حوزه های نقشه کشیو ساماندهی است. در میان اعضای این کمیته برخی خاورشناس بودند و برخی از آنانکارشناس امور عربی بودند، ماموریت این کمیته بررسی و شناسایی اسامی اماکن و مناطقجغرافیایی و تدوین اسامی جایگزین برای آنها است.
ـ دولت صهیونیستی در کتاب ها و نظام آموزشی خود اسامیعبری بر روی اماکن فلسطینی گذاشت و از دانش آموزان و آموزگاران خواست که از اسامیعربی برای این اماکن استفاده نکنند.
ـ دولت صهیونیستی درخواست هایی را به شرکت کنندگان در کنفرانس بینالمللی “یکپارچه سازی اصطلاحات جغرافیایی” ارائه کرد که در 22/9/1967 درژنو برگزار شده بود و از آنان خواست اسامی تمامی اماکنتاریخی و باستانی و مهم فلسطین را از عربی به عبری تغییر دهند.  

ـ دولت صهیونیستی روند یهودی سازی اسامی اماکن تاریخی وباستانی و مهم فلسطین را یک ماموریت قومی اعلام کرد. 
ـ مسئولان اسرائیلی در رسانه های دیداری و شنیداریبر استفاده از اسامی عبری جدید برای این اماکن مهم و تاریخی و باستانی در کرانهباخترری و نوار غزه تمرکز کردند.  

منابع:

ـ “تلاش آشکار اسرائیل در زمینه یهودی سازی جغرافیاییو جمعیتی” سایت الجزیره نت

ـ کتاب “یهودی سازی سرزمین و اسامی امکان فلسطینی”،ابراهیم عبدالکریم

ـ یهودی سازی سرزمین فلسطین، مرکز اطلاعات ملی فلسطین”وفا”

ـ یهودی اسامی اماکن فلسطینی، مرکز مطالعات مستند “بیتالمقدس”

یهودی سازی فرهنگی فلسطین تاریخی، شیوه ها و شکل هایمختلف، انگیزه ها و اهداف واحد ، مرکز مطالعات “نمو”

لینک کوتاه:

کپی شد