جمعه 20/سپتامبر/2024

فقر در نوار غزه ابعاد خطرناکی گرفته است

یکشنبه 22-آوریل-2018

-فقر در نوار غزه که از زمان پیروزی جنبش حماس در انتخابات سال 2006 تاکنون درمحاصره زمینی، هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی قرار دارد، ابعاد خطرناکی گرفته است.

به گزارش روزچهارشنبه خبرگزاری آناتولی، بر اساس اینفوگرافی منتشر شده در این رسانه، درحالی که جمعیت نوار غزه حدود دو میلیون تن برآورد شده، 53 درصد از آنها از فقرشدید رنج می برند.
از سال 2011 تاکنون فقر در نوار غزهافزایشی 13 درصدی داشته است.
بر اساس این اینفوگرافی، میزان بیکاریدر غزه 44 درصد است و 1.3 میلیون تن از جمعیت این منطقه نیازمند به کمک رسانیهستند.
بر اساس این گزارش، طی 10 سال گذشته،در حالی که رشد جمعیت غزه 38 درصد بوده، رشد اقتصادی آن فقط 1.44درصد برآورد شده و 47 درصد خانوادههای آن در تهیه مواد غذایی با مشکل مواجه هستند.
میزان فقر در نوار غزه در حال حاضررشدی 25 درصدی در مقایسه با سال 1993 داشته است.
این خبرگزاری افزود: ماهیگیران نوارغزه بر اساس پیمان اسلو تا مسافت 20 مایلی در دریا اجازه فعالیت دارند، اما رژیمصهیونیستی از این قانون پیروی نکرده و مرز ماهیگیری برای فلسطینیان را 6 تا 9 مایلدریایی قرار داده است.
با میانجیگری بیل کلینتون رییسجمهوری وقت آمریکا در 22 شهریور 1373 (13 سپتامبر 1993م)، یاسرعرفات رئیس سابقتشکیلات خودگردان فلسطین در اسلو با اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صیهونیستی قراردادی ننگین امضاکرد.
بر اساس این قرارداد، اجازه داده شدتشکیلات فلسطینی فقط بر دو شهر غزه و رام الله یعنی در کمتر از 2 درصد از خاکفلسطین حاکمیت داشته و ماهیگیران فلسطینی تا 20 مایلی در دریا حق فعالیت دارند.طبق این قرارداد در صورت اجرایی شدن کامل پیمان، حاکمیت فلسطینیها به تمام مناطق کرانةباختری و نوار غزه یعنی 22 درصد فلسطین افزایش خواهد یافت.
پیمان اسلو حق حاکمیت صهیونیست‌ها بر78 درصد خاک فلسطین را که از سال 1948 میلادی اشغال شده، در دست خواهند داشت .
خبرگزاری آناتولی افزود که مرکز حقوقبشر فلسطین سه ماه پیش اعلام کرد که با ادامه محاصره 10 ساله نوار غزه توسط رژیمصهیونیستی ، میزان فقر در این منطقه به 65 درصد رسیده است.
این مرکز در گزارشی اعلام کرد: بهدلیل ادامه محاصره 10 ساله نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، شمار افرادی که زیر فقرقرار گرفته اند، به 65 درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در غزهنیز 47 درصد افزایش یافته که 65 درصد آن را جوانان تشکیل می دهند. علاوه بر این 80درصد ساکنان این منطقه با کمک های خارجی زندگی می کنند.
بانک جهانی سال گذشته میلادی درگزارشی اعلام کرد که میزان بیکاری در غزه از تمام کشور‌های جهان بیشتر بوده و40درصد مردم این منطقه زیر خط فقر زندگی می کنند و80 درصد اهالی غزه نیازمند کمکرسانی هستند.
همچنین موسسه تجارت و توسعه وابسته به سازمان ملل متحد نیز باانتشار گزارشی اعلام کرد که در صورت ادامه شرایط بد اقتصادی در نوار غره، اینمنطقه در سال 2020 به مکان نامناسب برای زندگی تبدیل خواهد شد.
نوار غزه پس از پیروزی جنبش حماس درانتخابات پارلمانی فلسطین در سال 2006 تحت محاصره زمینی ، دریای وهوایی رژیمصهیونیستی قرار گرفت و از سال 2007 این محاصره تشدید شده است.
جمال الخضری رئیس کمیته مردمیمقابله با محاصره غزه دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که 85 درصد از مردم این منطقه کهبیش از 10 سال است تحت محاصره رژیم صهیونیستی هستند، زیر خط فقر زندگی می کنند.
وی وضعیت انسانی در غزه را نگرانکننده خواند و افزود که بیکاری در این منطقه به مرز 60 درصد رسیده است. این وضعیتنشان دهنده بزرگترین میزان بیکاری در جهان و خطر بزرگی است.
الخضری اضافه کرد: میزان درآمد سرانهدر غزه به زیر 2 دلار رسیده است. بیش از 85 درصد از مردم غزه یعنی یک میلیون وششصد هزار نفر از دو میلیون فلسطینی در فقر هستند. میزان فقر و بیکاری در نوار غزهبه سرعت در حال افزایش است. به دلیل ممانعت رژیم صهیونیستی از ورود مواد خام بهمنطقه بیش از 80 درصد از کارخانه های غزه تعطیل شده است، لذا میزان تولید نیز بهشدت کاهش یافته است.
وی همچنین اعلام کرد که دیروزبا ارسالنامه ای به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از وی درخواست شده، برای کاهشمحاصره غزه به رژیم صهیونیستی فشار وارد کنند.
مردم غزه از روز 30 مارس (جمعه 10فرودین) مصادف با سالگرد روز زمین راهپیمایی موسوم به راه پیمایی بازگشت در منطقه مرزی بین غزهو سرزمینهای اشغالی برگزار کردند.
فلسطینیان از سال 1976 تاکنون روز 30مارس را به عنوان روز زمین فلسطینی نامگذاری کرده و آن را گرامی می دارند.
رژیم صهیونیستی در ماه مارس سال 1976هزاران هکتار از سرزمین های فلسطینیان را تصاحب کرد و این اقدام باعث خشم گستردهشهروندان در سراسر خاک فلسطین شد.
گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان مللمتحد در بیانیه ای سرکوب راه پیمایان فلسطینی شرکت کننده در راه پیمایی بازگشت درمرز غزه و سرزمین های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
تاکنون در درگیری راه پیمایان فلسطینیبا نظامیان صهیونیست 30 فلسطینی شهید و بیش از دو هزار و 850 تن زخمی شدند.

 

منبع :ایرنا ، 29/01/1397

 

لینک کوتاه:

کپی شد