یکشنبه 22/سپتامبر/2024

توصیه گروه های فلسطینی به تشکیلات خودگردان برای استقبال از طرح حماس

سه‌شنبه 12-سپتامبر-2017

گروه هایمقاومت فلسطینی از اهتمام جنبش مقاومت اسلامی “حماس” به پایان شکافداخلی و تلاش آن برای انجام تمام اقدامات ممکن در راه تحقق آشتی ملی به عنوان یکضرورت ملی و شرعی تمجید کردند.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، گروه های فلسطینی امروز سه شنبه از طرح جنبش حماس که طی آن باانحلال کمیته اداری، فراهم شدن عرصه برای عمل دولت وفاق ملی به مسئولیت های خود ودر ادامه فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات موافقت کرده بود، حمایت نمودند. قراراست پس از این اقدامات، کنفرانس ملی گسترده با حضور گروه های فلسطینی در قاهرهبرگزار گردد تا زمینه تشکیل دولت وحدت ملی و عمل آن به مسئولیت های خود در قبالملت فلسطین فراهم گردد.

گروه هایفلسطینی همچنین از رهبران فتح و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند که از طرححماس استقبال کرده و به “وتوی” خود علیه اجرای توافقات صورت گرفته بهمنظور پایان شکاف داخلی پایان دهند و با حسن نیت قدم در مسیر اجرای تمامی بندهایاین توافق و اتخاذ اقدامات عملی برای تحقق آن بگذارند؛ به ویژه که تمامی طرف ها بانظارت مصر بر دیدارهای آشتی ملی موافق هستند.

گروه هایمقاومت فلسطین همچنین در واکنش به دیدار هیات حماس با وزیر و رئیس سازمان اطلاعاتمصر در قاهره، با صدور بیانیه از نقش آفرینی قاهره در زمینه حمایت از مساله فلسطینو اهتمام به آن؛ و به ویژه توجه ویژه به ساماندهی عرصه داخلی فلسطین و تحقق آشتیملی قدردانی کردند.

جمال بطراویمسئول جبهه مبارزه ملی فلسطین در این نشست از مواضع ملی مثبت و همراه با احساسمسئولیت جنبش حماس در جریان دیدار با برادران مصری تمجید کرد و گفت تمامی طرف هایفلسطینی باید برای برگزاری کنفرانس گسترده ملی با مشارکت تمامی احزاب و گروه هایملی فلسطین تلاش کنند تا نماد تحقق اصل مشارکت همگانی و تشکیل تنها یک دولت وحدتملی برای همه ملت فلسطین در کرانه باختری و باریکه غزه باشد.

کمیته هایمقاومت مردمی فلسطین هم از اعلام آمادگی حماس برای انحلال کمیته اداری تشکیل شدهبرای اداره امور غزه تمجید کرد و گفت در قبال این موضع حماس، تشکیلات خودگردان همباید اقدامات اتخاذ شده علیه غزه را لغو کند تا زمینه گفتگوهای ملی فراگیر وپیچیدن نسخه شکاف داخلی شوم  فراهم گردد.

از سوی دیگر،جمیل مزهر عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین و مسئول شاخه غزه آن از تلاشهای برادران مصری برای تحقق آشتی ملی و فراهم شدن زمینه وحدت ملت فلسطین و پایانتمامی مصادیق تفرقه و دو دستگی در عرصه فلسطین حمایت کرد و کشته شدن تعدادی ازنظامیان مصری در اثر حادثه تروریستی در منطقه سینا را تسلیت گفت.

وی سفر هیاتحماس به قاهره و اعلام آمادگی آن برای انحلال کمیته اداری را مثبت ارزیابی و تاکیدکرد که این موضع باید زمینه ای برای پیشرفت واقعی و جدی در زمینه پرونده آشتی ملیفلسطین باشد.

گفتنی است کههیات جنبش حماس به ریاست اسماعیل هنیه که به قاهره سفر کرده است، دیروز دوشنبه دردیدار با رئیس سازمان اطلاعات مصر آمادگی خود برای انحلال کمیته اداری در غزه بهشرط عمل دولت رامی حمد الله به مسئولیت ها و وظایف خود را اعلام کرد و بر لزومتحقق آشتی ملی و فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات در غزه و در نهایت برگزاریکنفرانس ملی با حضور تمامی احزاب و گروه ها تاکید نمود. 

لینک کوتاه:

کپی شد