شنبه 21/سپتامبر/2024

حیه: برای بررسی مشکلات ملت فلسطین به قاهره رفته بودیم

جمعه 2-مارس-2018

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی”حماس” اعلام کرد که هیات این جنبش برای انتقال درد و رنج ملت فلسطین بهقاهره سفر کرده بود و در دیدار با برادران مصری، پرونده های مختلف را بررسی کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین،خلیل حیه در گفتگو با شبکه ماهواره ای “الاقصی” خاطر نشان کرد که هیاتحماس در مصر، اوضاع سخت باریکه غزه، پرونده آشتی ملی و تحولات جدید مساله فلسطین وبه ویژه مساله امنیت مرزها را مورد بررسی قرار داد.

حیه ضمن تکذیب شایعات مربوط به”بازداشت هیات حماس در قاهره” انتشار این اخبار را کار دشمنان جنبش حماسو مصر دانست و تصریح کرد که وقتی هیاتی از رهبران حماس به مصر سفر می کند، چنینشایعاتی مطرح می شود که مطمئنا کار دشمنان ما و مصر است و این مساله برای آنهاناخوشایند است.

وی همچنین شایعات منتشر شده دربارهممانعت مصر از سفر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به پایتخت های برخی کشرهایعربی را تکذیب و تاکید کرد که قرار نبود هنیه به کشورهای دیگر سفر کند.

2 هدف سفر هیات حماس به مصر

خلیل حیه در بخش دیگری از سخنان خودتاکید کرد که سفر هیات حماس به قاهره دو هدف داشت؛ نخست: دیدار با مسئولان مصری بهمنظور بررسی مساله آشتی ملی و پرونده های دیگر، و هدف دوم: دیدار برخی رهبران جنبشدر خارج و مسئولان پرونده های مختلف با رئیس دفتر سیاسی حماس به منظور پیشبردامور.

وی افزود: هیات حماس در این سفر باشخصیت های مصری و فعالان رسانه ای و به ویژه مسئولان سازمان اطلاعات که به صورتویژه بر روی پرونده فلسطین فعالیت می کنند، دیدار و تاکید که مصر استقبال خوبی ازهیات حماس به عمل آورد و امنیت آنرا در تمامی این مدت تامین کرد.

این عضو دفتر سیاسی حماس ضمن تقدیر وتشکر از مصر به خاطر تمامی اقدامات صورت گرفته در جریان این سفر، اعلام کرد کهاحتمالا سفرهای دیگری هم در آینده به قاهره صورت گیرد.

وی تصریح کرد که روابط حماس با مصر پساز تغییر مسئولان سازمان اطلاعات این کشور تغییر نکرده است و ما با کشور مصر تعاملداریم و سیاست این کشور ثابت است و از سوی مراجع سیاسی؛ اعم از رئیس جمهور ومقامات دیگر تعیین می شود.

واردات کالاها

حیه درباره واردات کالاها از مصر بهنوار غزه و از طریق گذرگاه صلاح الدین اعلام کرد که برخی کالاها از نوامبر گذشتهتوقیف شده اند و تشکیلات خودگردان فلسطین از ورود آنها به غزه از طریق گذرگاه رفحجلوگیری می کند و خواستار واردات آنها از طریق گذرگاه های صهیونیستی است و ما هماز برادران مان در مصر خواستیم این کالاها از طریق گذرگاه صلاح الدین وارد نوار غزهشوند.

وی افزود: و ما مصر می خواهیم اینکالاها از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شوند؛ چرا که این عقلانی نیست که این کالاهااز مصر به فلسطین اشغالی و سپس باریکه غزه انتقال داده شوند.

این رهبر حماس در پاسخ به این سوال کهآیا این وضعیت همیشه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت که واردات کالاها از طریقگذرگاه صلاح الدین یک وضعیت فوق العاده ناشی از سرسختی و لجبازی تشکیلات خودگردانبود که زمینه ساز توافق برای واردات این کالاها بدین ترتیب شد، اما این را نمیپذیریم که کالاها همیشه از مصر به فلسطین اشغالی و سپس به غزه انتقال داده شوند،بلکه باید از طریق گذرگاه رفح و بدون دخالت رژیم صهیونیستی به غزه انتقال دادهشوند.

مصر و بحران های غزه

عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد که درمساله بحران های متعدد باریکه غزه، مسئولان مصری و به ویژه “عباس کامل”احساسات انسان دوستانه، برادرانه و عربی داشتند و قاهره قصد دارد تسهیلاتی درزمینه واردات کالاها و فعالیت گذرگاه رفح ایجاد کند.

وی افزود: هیات حماس در جریان درخواستمصر از تشکیلات خودگردان برای بررسی ساز و کار فعالیت گذرگاه رفح قرار گرفته اند وعلاوه بر این، قاهره وعده پیدا کردن راهکاری برای ساماندهی به اوضاع امنیتی دشوارنوار غزه را داده است؛ به طوری که بستن گذرگاه رفح یک گزینه استثنائی باشد.

این رهبر حماس همچنین خاطر نشان کردکه مصر همچنین قصد افزایش کمیت برق نوار غزه را دارد و ما وعده هایی در زمینه کاهشتمامی بحران ها دریافت کرده ایم.

بسترسازی برای فعالیت دولت

خلیل حیه درباره اصطلاح “امکانسازی” یا همان بسترسازی برای فعالیت دولت رامی حمدالله در غزه نیز اعلام کردکه این اصطلاح خنده دار و لوث است و نمی توان برای آن هیچ حد و مرزی تعیین کرد ومن از برخی وزرا این سوال را مطرح کردم که منظورشان از “بسترسازی” چیست؟

وی افزود: حماس در راستای بسترسازی برایفعالیت دولت حمدالله در ماه سپتامبر کمیته اداری را منحل و سپس در ماه اکتبر زمینهحضور وزرا در وزارتخانه هایشان را فراهم کرد و بعدا بحث گذرگاه ها مطرح شد و دولتحمدالله اداره آنها را هم در دست گرفت، اما در ادامه بحث نهادهای قضایی، دریافت مالیاتو اراضی را مطرح کردند… واقعا چه مساله ای مانع از فعالیت آنها می شود؟

حیه تصریح کرد که ملت فلسطین راهی جزوحدت و تفاهم بر پایه مشارکت و نه حذف طرف دیگر ندارد تا در صف واحد در برابرخطرهای بزرگ ایستادگی کند. وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چطور می توانخطرهایی مانند یهودی سازی قدس، اوضاع کرانه باختری و شهرک سازی و غیره را در ردیفمساله دریافت مالیات و غیره قرار داد.

آشتی ملی گزینه راهبردی حماس

خلیل حیه با تاکید بر اینکه آشتی ملیگزینه راهبردی برای حماس است، اظهار داشت که در مساله دولت، اقدامات فنی و اجراییکردن توافقات آشتی ملی گام های بزرگی برداشته شده است و جایی برای عقب‌گرد وجودندارد و مسائل فنی نیازمند اراده و تصمیم سیاسی است.

وی به عنوان مثال به کمیته حقوقی واداری ویژه کارمندان اشاره نمود و گفت این کمیته در آستانه پایان ماموریتش قراردارد و نیازمند تصمیم گیری است؛ به طوری که پیشرفت هایی در بخش فنی به دست آمدهاست، اما نیاز به تصمیم گیری های سیاسی احساس می شود.

این رهبر حماس تاکید کرد که مانعاساسی در این زمینه تصمیمات سیاسی است و مساله دریافت مالیات بی ارزش تر از آن استکه مانعی برای اجرای توافقات آشتی ملی باشد.

حیه در عین حال اعلام کرد که عدمپرداخت بخش اول حقوق کارمندان غزه بر اساس توافق آشتی ملی دلیل اصلی تاخیر درتحویل مالیات ها به وزارت کشور است و حماس پیشنهاد داده است که مالیات ها به یکنهاد بی طرف سپرده شود و در صورتی که دولت حمدالله به مسئولیت های خود عمل نکند،این مبلغ به کارمندان پرداخت شود.

معامله قرن

حیه در پایان به طرح موسوم به”معامله قرن اشاره کرد و گفت هیچ طرح یا اطلاعات مشخصی در این زمینه وجودندارد، اما داده های اولیه حاکی از این است که هدف از این طرح بر هم زدن ساختارمنطقه و بازطراحی آن است و مطمئنا مساله فلسطین بیشترین ضربه را از آن خواهد خورد.

وی افزود تصمیم ترامپ درباره پایتختیقدس برای “اسرائیل”، انتقال سفارت آمریکا به این شهر در سالروز فاجعهاشغال فلسطین و بحث حل منازعه فلسطین به قیمت ضربه زدن به اراضی برخی کشورهای دیگرعربی از جمله ابعاد این طرح است.

این عضو دفتر سیاسی حماس خاطر نشانکرد که حماس به مخالفت کامل خود با این مساله را به مصر اعلام و بر عدم قبول طرحهای اسکان آوارگان فلسطینی در خارج و یا وطن جایگزین و نیز گسترش باریکه غزه دراراضی صحرای سینا تاکید و اعلام نموده است که اگر قرار است باریکه غزه گسترش یابدباید در اراضی اشغالی سال 1948 گسترش پیدا کند.

لینک کوتاه:

کپی شد