دوشنبه 28/اکتبر/2024

مشعل: مرحله کنونی نیازمند مشارکت در تصمیم های مبارزاتی و سیاسی است

دوشنبه 18-دسامبر-2017

رئیس سابقدفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” تاکید کرد که مرحله کنونی نیازمندمشارکت ملی در مدیری تصمیمات مبارزاتی و سیاسی است و اجازه توافق ملی بر سر مقاومتمردمی جدی در کرانه باختری و قدس را می دهد.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی فلسطین، خالد مشعل در گفتگو با روزنامه “الرساله” به مناسبتسی امین سالروز تاسیس جنبش حماس تاکید کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا میخواست با تصمیم خود درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت”اسرائیل”، روند اجرای معامله قرن را جلو بیاندازد و یکی از مهمترین بندهایآنرا که مربوط به مختومه کردن پرونده قدس به نفع رژیم صهیونیستی بود، به زور حل وفصل کند، اما این تصمیم باعث شکل گیری فضایی شد که آشتی ملی فلسطین را از بن بستاحتمالی نجات داد.

وی افزود: پساز تصمیم ترامپ درباره قدس، ملت فلسطین و رهبران آن وارد نبردی بزرگ شده اند وآنچه اتفاق افتاد، به عبور از موانع پیش روی آشتی ملی در هفته های اخیر کمک کرد.این رهبر برجسته حماس خاطر نشان کرد که مساله فلسطین تعدادی از برگ های برنده ایرا که ملت فلسطین و مقامات تشکیلات خودگردان در دهه های گذشته در اختیار داشتند،از دست داده است.

خالد مشعل درادامه اعلام کرد که جهان عرب سرگرم بحران های داخلی خود است و مواضع برخی کشورهانیز تغییر کرده و کار به جایی رسیده است که برخی کشورها حاضر هستند مساله فلسطینرا قربانی بحران های داخلی و جنگ های حاشیه ای خود کنند و معامله قرن تعبیر واضحیاز این همین مساله بود.

مشعل تصریحکرد که ترامپ پس از بررسی اوضاع جهان عرب تصمیم جنون آمیز خود را اتخاذ کرده است،اما این چالش بزرگ باید با مبارزه در جبهه های مختلف پاسخ داده شود تا آمریکامجبور به عقب نشینی از تصمیمش شود و زمینه احیای مساله فلسطین و قدس در میان امت ونیز در عرصه منطقه ای و بین المللی فراهم شود.

وی در پاسخ بهسوال “مصطفی صواف” نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین که پرسید «شمابا ابو مازن (محمود عباس) تماس گرفتید. آیا احساس کردید که او هم همان چیزی را کهشما یا افکار عمومی فلسطین می خواهد، دنبال می کند؟ چرا که ما بیش از اینکه بهموضع جهان عرب یا جامعه بین المللی چشم امید داشته باشیم، به موضع طرف فلسطینیامید بسته ایم» خاطر نشان ساخت که «بله، ما در باریکه غزه به خاطر مجازات ها وحرکت کند قطار آشتی ملی با مشکلاتی مواجه هستیم. من احساس می کنم که ما در لحظهتاریخی هستیم و از همین رو، باید این مشکلات را هضم کنیم تا بتوانیم در کنار هم باچالش بزرگی مقابله کنیم و این حق غزه است که از محاصره و مجازات خلاص شود و بحرانهای غزه حل شده و تمامی فلسطینیان شاهد آشتی واقعی باشند. امروز و در سایه تحولاخیر، نویسندگان و روزنامه نگاران حق دارند که یک موضع مشترک را از رهبران ومقامات فلسطینی بشنوند و از آنها بخواهند که به مسئولیت هایشان عمل کنند؛ چرا کههمه ما در معرض حمله قرار داریم و مقامات فلسطینی هم در معرض حمله قرار دارند وخودشان هم این را می دانند. لذا، باید با گفتگوهای جدی، راهبردی بر پایه مشترکاتطرف های فلسطینی اتخاذ کنیم.

رئیس سابقدفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به سوال دیگری درباره مشارکت حماس در نشست شورایمرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” گفت: به نظر من، سیاست، هنر فرصتآفرینی و استفاده از ظرفیت ها و تعیین دقیق گرایشات است و باید زمینه رایزنیگسترده طرف های فلسطینی در داخل و خارج فراهم شود. من معتقدم که برادران مان درکادر رهبری جنبش فتح از هر گونه اقدام مثبتی در زمینه برگزاری نشست شورای مرکزیساف استقبال می کنند و می توانند موضع شان را بیان کنند و من خواهان حضور تمامیطرف های فلسطینی در این نشست هستم تا تصمیمات جسورانه تری اتخاذ شود.

وی در پاسخ بهسوال  “ایاد شورباچی” نویسنده وتحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین درباره راهکار حماس برای متوقف کردن روند عادی سازیروابط با رژیم صهیونیستی و نحوه استفاده از مساله قدس در این زمینه اظهار داشت که«ما به هیچ کدام از طرف های عربی یا بین المللی اجازه نمی دهیم که از مساله فلسطینبه عنوان ابزاری برای تسویه حساب و یا خدمت به برنامه های خودشان استفاده کنند.حتی اگر در میدان تنها هم بمانیم، در این زمینه تساهل به خرج نخواهیم داد و منمطمئن هستم که افراد کمی چنین اهدافی را دنبال می کنند.» این رهبر برجسته فلسطینیتصریح کرد که موضع طرف فلسطینی مهم است؛ به ویژه که برخی طرف ها در جهان عرب سعیمی کنند موضع طرف فلسطینی را سرپوشی بر روی اشتباهات خود قرار دهند و ما باید اینطرف ها را معرفی کنیم.

مشعل در واکنشبه سوال دیگری درباره گزینه های جایگزین حماس در صورت شکست آشتی ملی تاکید کرد کهآشتی ملی هیچ جایگزینی جز آشتی ندارد و حماس گام بزرگی در این راستا برداشت کهشاید برخی طرف ها نگاه منفی نسبت به آن داشته باشند، اما ما باید به تلاش هایمانبرای تحقق آشتی و پایان بخشیدن به شکاف داخلی ادامه دهیم و در صورتی که این تلاشهایمان به شکست انجامید، دنبال راه دیگری باشیم؛ چرا که هیچ طرفی در عرصه فلسطیننمی تواند طرف دیگر را حذف کند و این مساله از لحاظ ملی هم درست نیست؛ بنابراین،بهترین راه همزیستی و تفاهم و همکاری در عرصه ملی است.

لینک کوتاه:

کپی شد