شنبه 21/سپتامبر/2024

حیه: هیات حماس در دیدار با مسئولان مصری 4 پرونده مهم را بررسی کرد

پنج‌شنبه 15-فوریه-2018

نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” اعلام کرد که هیاتاین جنبش در قاهره 4 پرونده مهم را در دیدار با “عباس کامل” رئیس سازماناطلاعات مصر مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، “خلیل حیه” امروز پنجشنبه درگفتگو با خبرگزاری “اسپوتینگ” روسیه خاطر نشان کرد که این 4 پرونده شاملدرد و رنج ساکنان غزه که به حد غیر قابل تحملی رسیده است، تصمیمات دونالد ترامپرئیس جمهور آمریکا، مساله قدس و پرونده آشتی ملی بودند.

وی درباره مساله بسترسازی برای فعالیت دولت وفاق ملی به نخست وزیری “رامیحمدالله” در نوار غزه نیز اظهار داشت که حماس گام های مهمی در پرونده آشتیملی و زیر نظر سازمان اطلاعات مصر برداشته است و بر نهایی شدن آن تاکید دارد ورئیس سازمان اطلاعات مصر هم به هیات های فتح و حماس اعلام کرده است که گزینه ایغیر از موفقیت آشتی ملی وجود ندارد.

حیه تصریح کرد که آشتی ملی گزینه راهبردی است که حماس به هیچ وجه از آن عقبنشینی نخواهد کرد و تداوم شکاف داخلی به مدت بیش از 10 سال موانع متعددی را ایجادکرده است که اکنون باید آنها را از سر راه برداشت.

وی افزود میزبانی مصر از هیات حماس به ریاست “اسماعیل هنیه” رئیسدفتر سیاسی این جنبش پاسخ قاطعی به تمامی طرف هایی است که در نقش مقاومت فلسطین واصول ملی آن شک و تردید ایجاد می کنند و در عین حال، واکنشی به تصمیم آمریکا درزمینه گنجاندن نام هنیه در لیست تروریسم است.

این رهبر برجسته حماس تاکید کرد که تصمیم اخیر دولت رامی حمدالله برای جذب 20هزار کارمند جدید، فضای گسترده ای برای حل مشکل کارمندان و توافق بر سر بخش زیادیاز قانون سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” ایجاد کرده است و در کمیتهاداری نیز برای حل پرونده های متعدد که نیازمند بررسی های نهایی و تصمیمات دولتدرباره آنهاست، توافق صورت گرفته است.

وی درباره توافق بر سر برگزاری انتخابات سال جاری فلسطین نیز تاکید کرد که درماه نوامبر گذشته توافق شده است که انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و پارلمان طیسال جاری برگزار شود و فضای مناسبی هم برای برگزاری آن فراهم گردد.

خلیل حیه درباره اعلام حمایت ایران و حزب الله از مقاومت در مقابل تصمیماتدونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم اظهار داشت که «ما ملتی هستیم که قضیه بحقیداریم و راهبرد ما ایجاب می کند که با تمامی طرف هایی که از فلسطین حمایت می کنند،تعامل داشته باشیم». وی افزود: ما ضمن استقبال از حمایت تمامی کشورها از آرمانفلسطین، از دخالت در امور این کشورها خودداری می کنیم.

وی افزود:«در همین راستا، ما این مساله را مخفی نمی کنیم که از ایران کمکدریافت می کنیم، اما این کمک بدون هر گونه شرط و شروطی است و به روابط ما با هیچکشور دیگری ضربه نمی زند.»

حیه تاکید کرد که «ملت فلسطین از خودش دفاع می کند و ما هیچ گاه به کسی تجاوزنکرده و جنگی به راه نیانداخته ایم و این در حالی است که ما تحت اشغال بودیم وآماده ایم به هر گونه تجاوز به ملت فلسطین پاسخ دهیم و این یک اصل در روابط ماست.»

وی درباره مشارکت حماس در نشست شورای ملی فلسطین در رام الله اعلام کرد که«حضور ما در این نشست فایده ای نداشت؛ چرا که حماس عضو ساف و شورای ملی نیست و ازآن صرفا به عنوان مهمان دعوت شده بود و با این وجود، از تصمیمات اخیر شورای ملی درصورت اجرایی شدن حمایت می کند.»

خلیل حیه در عین حال، اعلام کرد که دیدار هیات این جنبش با “محمددحلان” رئیس جریان اصلاح در داخل جنبش فتح اقدامی طبیعی بود و ما کنار گذاشتهشدن دحلان از پارلمان فلسطین را قبول نداریم؛ چرا که این نهاد مطیع قانون است و نهمحمود عباس و دستگاه قضایی فلسطین هم باید عادل باشد و وابسته به هیچ طرفی نباشدتا بتواند هر کدام از متهمان را به صورت سالم محاکمه کند.

وی در پایان درباره خبر خنثی سازی عملیات ترور “اسماعیل هنیه” رئیسدفتر سیاسی حماس نیز اظهار داشت که این خبرها را تنها از رسانه ها شنیده است و«هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه از سوی جنبش حماس منتشر نشده است.» 

لینک کوتاه:

کپی شد