جمعه 20/سپتامبر/2024

نژادپرستی یهودیان: آفریقاییان باید خاک «فلسطین اشغالی» را ترک کنند

سه‌شنبه 6-فوریه-2018

روزگاریرژیم صهیونیستی برای کسب مشروعیت از همه دعوت می‌کرد به اسرائیل مهاجرت کنند اماحالا مهمان‌های خود را به دولت‌های آفریقایی می‌فروشد.

خبر خیلیکوتاه و در ابتدا عجیب بود. دویچه وله گزارش داد «دولت اسرائیل اعلام کردهمهاجران آفریقایی باید تا پایان ماه مارس این کشور را ترک کنند. به آنها پول نقد وبلیط پرواز داده می‌شود»!

داستان ازاین قرار است که دولت اسرائیل تصمیم گرفته پای مهاجران آفریقایی را از این کشورکوتاه کند و حتی حاضر است برای این کار، به هر کدام از آنها یک بلیط هواپیما و۳۵۰۰ دلار بپردازد.در غیر این صورت، آنها را زندانیخواهد کرد و سپس به زور از کشور بیرون خواهد انداخت!

جروزالم‌پستگزارش داد نتانیاهو در جلسه کابینه گفت:«اکنون زمان شتاب‌بخشیدن به اخراج مهاجران آفریقایی است پیش از این وزارت کشور اسرائیل گزارش داده بود تا سال ۲۰۱۲میلادی ۵۵ هزار آفریقایی در مرز اسرائیل با مصر وارد این کشور شده‌اند. به همیندلیل بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی، دیوار مرزی در مرز مصر از سوی اسرائیل ساخته شد. حالاکابینه تصمیم گرفته دو مرحله دیگر را برای خلاص‌کردن خود از آفریقاییان اجرا کند:اول اینکه به آنها پیشنهاد دهد با رضایت خود با دریافت بلیط و مبلغی پول، اسرائیلرا ترک کنند. دوم اینکه آنها را بازداشت کرده و به زور بفرستد.

این طرح راآریه‌ دری، وزیر کشور تندرو که به حزب ارتدکس «شاس» تعلق دارد به همراهی وزیرامنیت عمومی به دولت ارائه کرده است. جالب این است که حزب شاس، خود را نمایندهیهودیان مهاجر خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی می‌کند.

اماچرا تا به حال مسأله حل نشده بود؟

عمدهمهاجران از اریتره و سودان به اسرائیل آمده‌اند و در سال‌های اخیر، کمیسر عالیسازمان ملل در امور پناهندگان، اریتره را به دلیل شرایط داخلی، ناایمن تشخیص دادهاست. در چنین مواردی، کشورهای پذیرنده، حق بازگرداندن مهاجران، حتی مهاجرانغیرقانونی را به موطن ناایمن‌شان ندارند. سودان نیز با اسرائیل، روابط دیپلماتیکندارد و در بازگرداندن مهاجران همکاری نمی‌کند. بنابر این اسرائیل مجبور بود بابرنامه‌های بشردوستانه سازمان ملل همراه شود و مهاجران غیرقانونی را ادربازداشتگاه به صورت موقت اسکان دهد، اگر چه بسیاری از آنها نیز در مناطق مختلفاسرائیل به ویژه تل‌آویو و ایلات به کارگری مشغولند.

اینبازداشت، موقت بوده تا زمانی که اسرائیل بتواند با یک کشور ثالث برای پذیرشمهاجران توافق کند. اکنون نتانیاهو توانسته با رواندا قرارداد ببندند و اخراجمهاجران را آغاز کرده است، چه به میل خودشان و چه به اجبار. دولت رواندا حاضر شدهبرای بازگرداندن هر مهاجر به خاک اوگاندا، ۵ هزار دلار به اسرائیل بپردازد. اینیعنی نتانیاهو با اخراج هر آفریقایی، نزدیک به ۱۵۰۰ دلار به جیب می‌زند. نتانیاهودر این باره گفت «این کار انجام می‌شود، به لطف توافقی که من به دست آوردن و می‌توانیمبر اساس آن، مهاجران را خلاف میل خودشان اخراج کنیم». وی افزود: «اینبه ما اجازه می‌دهد بازداشتگاه آنها را تخلیه کنیم و منابعی که در آنجا مصرف می‌کنیم،

ده‌ها هزارآفریقایی به ویژه از اریتره و سودان در خاک رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند و مانندبسیاری که از بازگشت به موطن خود بیم دارند، عمده آنها نمی‌خواهند به زوربرگردانده شوند و البته مشکل اصلی اینجا است که نمی‌دانند در رواندا چه بر سرشانمی‌آید.

خانم سادوت،رئیس یک گروه غیردولتی در اسرائیل با نام هاتلاین که در زمینه پناهندگان فعالیت می‌کند،در مورد شرایط اخراج‌شدگان به کشور رواندا گفت: «آنها در آنجا هیچ وضعیت قانونی یامجوز کاری دریافت نمی‌کنند، حتی یک سرپناه امن… بسیاری از آنها مجبور به ادامهسفر خود به سمت لیبی می‌شوند.» وی افزود در آنجا باندهای قاچاق انسانی آماده‌اندتا از مهاجران خسته سوء‌استفاده کنند.

واکنش‌هابه طرح نتانیاهو

سازمان مللتنها به محکوم‌کردن این طرح اکتفا کرده و آن را عجولانه و بدون بررسی‌های لازمدانسته است، اما ظاهراً اسرائیل از مدت‌ها پیش با قوانین سخت‌گیرانه مانع از رشداین گروه از مهاجران می‌شده است. خبرنگار گاردین با دو تن از آفریقاییان دربازداشتگاه اسرائیل سخن گفته، توماس یوناس و فیلمون بِلای.

یوناس وبلای به خبرنگار گاردین گفتند که به آنها اجازه سکونت در تل‌آویو و ایلات، یعنیجایی که مجتمع‌های بزرگ آفریقاییان وجود دارد، نمی‌دهند. یوناس می‌گوید «بهتر استآدم زندانی باشد تا اینکه به یک کشور سوم فرستاده شود. رواندا از ما محافظت نمی‌کند».او می‌گوید به عنوان پناهنده به دولت اسرائیل درخواست داده است اما خوش‌بین‌نیستزیرا عمده درخواست‌های قبلی رد شده است. یکی از آنها مربوط به فیلمون بلای، رفیقاو بوده است. در نامه‌ای برای او درخواست پناهندگی‌اش رد شده به این بهانه که خدمتدر ارتش اریتره دلیل موجهی برای پناهندگی نیست. بلای پیش از مهاجرت به اسرائیل، درحال خدمت در ارتش اریتره بوده است.

آنها نیزمانند خیلی از ناظران بین‌المللی تعجب می‌کنند دولتی که بر مبنای دعوت از مهاجراندر کشورهای مختلف دنیا خود را تأسیس کرده است، چگونه به خود اجازه می‌دهد این‌گونهبا گروهی از همین مهاجران بدرفتاری کند؟ مگر آنها خود دعوت نکرده بودند؟ یوناس می‌گوید«اسرائیل کشوری است که بر مبنایپناهندگان ساخته شده است. من نمی‌دانم آنها چگونه با کسی که در وضعیت مشابهی قراردارد این‌گونه رفتار می‌کنند!؟ من فکر کنم این بخاطر رنگ من است


تصاویری از اخراج شدگان به دست دارندکه با بلیط مجانی نتانیاهو از اسرائیل رفتند و در کشورهای دیگر به قتل رسیدند

بهانه‌هایدولت اسرائیل

یکی ازبهانه‌ها به اخباری در مورد زنان آفریقایی‌ برمی‌گردد. از ده‌ها هزار اهالی اریترهو سودان که در اسرائیل زندگی می‌کنند، حدود ۷ هزار نفر زن هستند. چند ماه پیشاخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه ۵ تا ۶ درصد از این زنها به کار فحشا می‌پردازند.البته این مسائل چیز جدیدی نیست و در آمریکا نیز سیاه‌پوستان را به بهانه جرم وجنایت تحت فشار قرار می‌دهند. در واقع به جای حل مسأله، آن را پاک می‌کنند. ممکناست مقامات امنیتی دولت اسرائیل بیم آن را داشته باشند که برخی از این زنان، جاسوسباشند زیرا خود موساد در جاسوسی با بکارگرفتن حربه‌های زنانه تبحر دارد.

البتهبهانه اصلی، ورود غیرقانونی عمده آفریقاییان است اما کشوری که دائماً بر طبل دعوتبه اسرائیل می‌کوبد، به چه دلیلی ممکن است مانع از حضور یک گروه از مهاجران شود واصلاً چرا ترتیباتی را در مرز قرار نداده تا مهاجران آفریقایی را در کشور خودبپذیرد؟ ز همه اینها مهمتر، چرا اسرائیل طرحی را به اجرا می‌گذارد که بلاشک موجبگرفتاری بسیاری از اخراج‌شدگان به دست قاچاق‌چیان انسان می شود؟ چرا سرنوشت آنهابه اندازه منابع محدودی که نتانیاهو برای نگه‌داشتن این کارگران هزینه می‌کند، مهمنیست؟

فقط یکپاسخ وجود دارد: لابد فکر می‌کنند ژن بنی‌اسرائیل نباید به آفریقاییان «آلوده» شود!

 

 

 

منبع :مشرق ، 27/10/1396

لینک کوتاه:

کپی شد