یکشنبه 22/سپتامبر/2024

تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با 4 کشور مسلمان

پنج‌شنبه 9-مارس-2023

رسانه‌های عبری زبان از مذاکرات دولت رژیم صهیونیستی با 4 کشور اسلامی از جمله اندونزی به عنوان بزرگترین کشور جهان اسلام خبر دادند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین این مذاکرات تحت اشراف دولت بنیامین نتانیاهو با هدف توسعه توافقات عادی سازی روابط انجام شده است.
روزنامه عبری زبان اسرائیل هایوم اعلام کرد ایلی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای ایجاد رابطه با کشورهای موریتانی، سومالی، نیجر و اندونزی تلاش می‌کند.
این روزنامه افزود: طبیعتاً نتانیاهو با افرادی مانند آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و عاموس هوشستین که برای عقد توافق دریایی میان اسرائیل و لبنان میانجیگری نمود در پشت پرده برای پیشرفت این مذاکرات همکاری دارد.
اسرائیل هایوم ادامه داد مذاکرات با دولت موریتانی پیشرفت داشته چنانچه ایلی کوهن در دیدار هفته گذشته خود با وزیر امور خارجه آلمان به صورت رسمی از این کشور خواست به اسرائیل برای پیشرفت مذاکرات با موریتانی و نیجر کمک کند.
این روزنامه افزود اسرائیل و موریتانی در گذشته از روابط دیپلماتیک برخوردار بوده اما این رابطه در جریان جنگ 2008 نوار غزه قطع شد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده تاکنون روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و سومالی وجود نداشته اما در سال گذشته گزارشاتی در خصوص قصد رئیس جمهور این کشور برای برقراری رابطه منتشر شده است.
در همین رابطه اسرائیل هایوم تاکید کرد: اسرائیل تاکنون هیچ رابطه رسمی با نیجر نداشته و در جریان انتفاضه دوم تلاش‌هایی برای آن انجام شده اما این تلاش‌ها تاکنون پیگیری نشده است.
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با نیجر است چرا که این کشور دارای منابع عظیم اورانیوم بوده و ایجاد رابطه با این کشور می‌تواند به عدم فروش این موارد به کشورهای متخاصم اسرائیل کمک نموده علاوه بر آنکه از کشورهایی که در مجامع بین المللی علیه اسرائیل رای می‌دهند می‌کاهد.

لینک کوتاه:

کپی شد