یکشنبه 22/سپتامبر/2024

کشورهای اسلامی توان امنیتی خود را برای برخورد با اسرائیل یک کاسه کنند

پنج‌شنبه 27-فوریه-2020

کارشناس مسائل فلسطینگفت: کشورهای اسلامی با درک درستی از واقعیت های صحنه و تاریخ درگیری بااسرائیل توان خود را با برخورد با سازمان امنیتی رژیم صهیونیستی یک کاسهکنند.

هادی برهانیدر گفت و گو با ایرنا درباره تهدید به ترور رهبران مقاومت و جهاد اسلامیتوسط رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اقدام اخیر اسرائیل برای ترور رهبر سازمانجهاد اسلامی می تواند بخشی از یک طرح بزرگتر برای مقابله با ایران و قطعبازوهای اصلی آن در منطقه از طریق ترورهای هوشمند باشد.
استاد دانشگاه افزود: از این چشم انداز سه شخصیت کلیدی مقاومت در برابر اسرائیل یعنی سردار سلیمانی،سید حسن نصرالله و زیاد نخاله را اداره می کنند که این سه تن نه تنهاسازمان‌های اصلی درگیر با اسرائیل را رهبری می کنند بلکه نقش فوق العاده ایدر اداره این سازمان‌ها و راهبرد آنها دارند.  
برهانی ادامه داد: ابتدا سردار سلیمانیدر یک ترور آمریکایی – که ریشه اسرائیلی دارد – ترور شد و اینک شاهد گامدوم یا تلاش اسرائیل برای ترور رهبر جهاد اسلامی هستیم و شاید فردا کار بهترور سید حسن نصرالله بکشد.  
این کارشناس مسایل فلسطین گفت: اینترورها اگر موفق باشند می تواند ضربه سنگینی به توان ایران برای مقابله بااسرائیل وارد کند. می توان ادعا کرد این سه تن به آسانی قابل جایگزینینیستند که این امر در مورد شهید سلیمانی و سید حسن روشن تر است.

وی درباره اینکه آیا ایران می تواند مانع اجرای این طرح شود، گفت:ممانعت از اجرای این طرح به توان بازدارندگی و قدرت انتقام ایران بستگیدارد. اگر ایران بتواند پیام باورپذیری بر انجام انتقام سخت به دشمنصهیونیستی بفرستد می تواند از ادامه اجرای این طرح جلوگیری کند و این زبانیاست که اسرائیل می فهمد.
این استاد دانشگاه یاد آور شد: ایران بایدموضع و راهبرد دقیقی در قبال احتمال ترور این شخصیت ها طراحی کند. موضعی کهقدرت بازدارندگی داشته و هزینه رژیم صهیونیستی برای انجام چنین عملیاتی رافوق تحمل نشان دهد. وی با بیان اینکه متاسفانه این کار در مورد سردار سلیمانی انجام نشد و ایران ایشان را از دست داد، گفت:  بعید است کسی بتواند جای خالی او را پر کند.  
این استاد دانشگاه ادامه داد: همین مسئله در مورد سید حسن نصرالله هم وجوددارد. امروز این فرصت وجود دارد که چنین موضع و راهبردی طراحی و اجرا شود.اگر این کار صورت نگیرد شاید فردا دیر باشد و بعید است کسی بتواند جای اورا در لبنان و منطقه پر کند.

وی در پاسخ به این سوال که این بازدارندگی چگونه قابل حصول است، گفت:این بازدارندگی کار آسانی نیست اما قابل حصول است. اسرائیل تجربه و ظرفیتبزرگی در کارهای امنیتی و عملیاتی دارد و از این جهت کاملا در موقعیت برتریاست و نگاهی به پرونده جدال رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی اینواقعیت را آشکار می سازد.
برهانی یادآور شد: اسرائیل تاکنون توانستهاست بخش بزرگی از رهبران سازمان‌های مسلح مخالف و نخبگان کشورهای مقاومت راتصفیه کند. در این زمینه لیست بسیار طویلی از رهبران سابق حزب الله لبنان،سازمان جهاد اسلامی و حماس و فتح و سایر سازمان‌های فلسطینی وجود دارد. بهاین لیست می توانیم ترور دانشمندان هسته ای ایران را نیز اضافه کنیم امادر مقابل کشورهای اسلامی نتوانسته اند کار موثری انجام دهند.  
اینکارشناس مسایل فلسطین اظهار داشت: اسرائیل در محافظت از نخبگان خود ازعملیات انتقامی بسیار موفق عمل کرده است به طوری که در تاریخ اسرائیل کمترنخبه بلندپایه ای در چنین عملیاتی آسیب دیده است و همین امر به اسرائیلاعتماد به نفس و جسارت بالایی داده است.  
وی تصریح کرد: تا کشورهایاسلامی نتوانند نشان دهند می توانند پاسخ مناسب دهند و این وضعیت ادامهخواهد داشت چرا که توان تک تک کشورهای اسلامی برای چنین کاری کافی نیست.  
این استاد دانشگاه گفت: از نظر بنده توان لازم برای چنین کاری تنها زمانیفراهم می شود که کشورهای اسلامی، یا حداقل چند کشور مهم و بزرگ اسلامی،توان و توشه خود برای برخورد با سازمان امنیتی اسرائیل را یک کاسه کنند.  
این کارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: امروزه دستگاه امنیتی کشورهایاسلامی همکاری جدی با هم ندارند و هر کدام به تنهایی تلاش می کنند در مقابلاین غول وحشی مقاومت کنند و دستاوردهای این تکروی در حدی نیست که اسرائیلرا متوقف کند.

برهانی در پاسخ به اینکه آیا توقع همکاری کشورهای اسلامی در این زمینهواقع بینانه است گفت: اگر کشورهای اسلامی درک درستی از واقعیت های صحنه وتاریخ درگیری با اسرائیل داشته باشند حتما به این نتیجه می رسند که راه وگزینه ای جز این ندارند. اما داشتن تصویر نادرست از اوضاع منطقه آنها را ازاین نقطه دور نگه می دارد.
وی افزود: در قدم اول کشورهای اسلامی بایدبپذیرند در جنگ اطلاعاتی- امنیتی با اسرائیل شکست خورده اند تا بتوانند بهفکر چاره باشند و درک کنند تغییر مسیر و اصلاح امور ضرورت دارد. درک کنندبرتری امنیتی اسرائیل امروزه در حدی است که هیچ کشور اسلامی به تنهایی نمیتواند آن را به چالش بکشد. آن روز کشورهای اسلامی به صرافت همکاری بایکدیگر خواهند افتاد.  
این استاد دانشگاه ادامه داد: آن روز خیالبافی وبدبینی را کنار خواهند گذاشت و بطور جدی به دنبال مساحت مشترک مبارزه بااسرائیل خواهند بود و آن را خواهند یافت. این مساحت مشترک فرصت همکاری رابرای آنها فراهم می کند. امروزه بدون وجود این درک آنها نه تنها به دنبالمساحت مشترک نیستند بلکه به جای آن بر اختلافات و تفاوت‌ها تاکید می کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

لینک کوتاه:

کپی شد