شنبه 21/سپتامبر/2024

فریدمن: در فکر انتصاب دحلان به جای عباس هستیم/ طرح الحاق اجرا می‌شود

پنج‌شنبه 17-سپتامبر-2020

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی به اسرائیلی ها اطمینان داد که طرح الحاق کرانه باختری قطعا اجرا خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، دیوید فریدمن در گفتگو با روزنامه عبری زبان “اسرائیل الیوم” تاکید کرد که دولت آمریکا در حال بررسی انتصاب محمد دحلان از رهبران سابق جنبش فتح به جای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان است.
البته تاکنون هیچ مقام آمریکایی علنا چنین اظهاراتی را بیان نکرده است.
فریدمن در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه مذکور پیرامون اینکه آمریکا در فکر انتصاب محمد دحلان به رهبری ملت فلسطین است یا خیر، گفت: ما به این مساله فکر می کنیم اما تمایلی نداریم که در تعیین ترکیب رهبران فلسطینی مشارکت داشته باشیم!
وی گفت که برآوردهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا از دحلان برای جایگزینی عباس حمایت می کند.
سفیر آمریکا در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که منازعه عربی اسرائیلی ممکن است ظرف چند ماه یا یک سال آینده به پایان برسد، زیرا به زودی کشورهای عربی بیشتری توافق صلح را با “اسرائیل” به امضا خواهند رساند.
دیوید فریدمن تاکید کرد که تعلیق طرح الحاق کرانه باختری موقتی است و این طرح قطعا اجرا خواهد شد.
این اظهارات فریدمن واکنش های گسترده ای را از سوی فلسطینیان در پی داشته است.
نبیل ابوردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان در اولین واکنش رسمی به این اظهارات گفت که سیاست تهدید و اعمال فشارهای پی در پی و باج خواهی های آمریکا علیه محمود عباس و دیگر رهبران فلسطینی راه به جایی نخواهد برد.
ابو ردینه اظهار داشت که تنها ملت فلسطین می تواند رهبران خود را بر اساس اصول دمکراتیک مشخص کند.
وی اظهار داشت که صلح را نمی توان به هر بهایی محقق کرد و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و طرح الحاق کرانه باختری باطل و مردود است.
جنبش فتح هم فریدمن را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد و او را “سگ زاده” خواند.
ایاد نصر عضو شورای انقلابی جنبش فتح تصریح کرد: انقلاب فلسطین زمانی که آغاز شد، به انقلاب آزادگان شناخته می شد، زیرا رهبران آن می دانستند که پایه ریزی کشورها تنها به دست آزادگان خواهد بود.
نصر گفت که تنها آزادگان می توانند رهبران خود را انتخاب کنند، همانگونه که همیشه نیز اینگونه بوده است.
همچنین محمد دحلان در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: کسی که ملتش او را انتخاب نکنند، شایسته رهبری نیست و نمی تواند استقلال ملی داشته باشد.
دحلان خاطر نشان کرد که من یقین دارم که فلسطین به تجدید رهبری نیاز دارد و این تنها از رهگذر انتخابات شفاف ملی محقق خواهد شد و کسی نمی تواند چیزی را بر ملت فلسطین تحمیل کند.

لینک کوتاه:

کپی شد