جمعه 20/سپتامبر/2024

سفر بایدن به منطقه؛ ناامیدی صهیونیست‌ها از موضع او در قبال ایران

دوشنبه 18-جولای-2022

اظهارنظر اکثریت اسرائیلی ها در مورد نتایج سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه نشان می دهد که آن ها معتقدند مهمترین خواسته رژیم صهیونیستی یعنی التزام واشنگتن به عدم بازگشت به برجام و در پیش گرفتن سیاست هایی شدیدتر علیه ایران، محقق نشد و این سفر صرفا موجب حذف مسئله فلسطین از جدول اولویت های منطقه ای شد و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بیشتر از هر طرف دیگری از این سفر سود برد.
«آموس یدلین» رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی “امان” در این باره گفت که “اسرائیل” به چیزی که از این سفر انتظار داشت، دست نیافت.
یدلین در گفتگو با رادیو “103fm” تصریح کرد که آنچه در زمینه ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه در جریان این سفر محقق شد، به مراتب کمتر از چیزی بود که “اسرائیل” انتظار داشت و به آن دل بسته بود. وی اشاره کرد که این سفر منجر به تقویت قدرت تل آویو برای ورود به نظام منطقه ای نشد و جدای از این، بایدن هم خواسته های رژیم صهیونیستی در مورد شیوه تعامل با برنامه هسته ای ایران را نپذیرفت.
وی افزود: به رغم اینکه بایدن بار دیگر متعهد به جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی شد و اعلام کرد که واشنگتن تمامی تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد، اما در مقابل گزینه ای نظامی را ارائه نداد که بتوان در صورت پیشبرد و ادامه برنامه هسته ای ایران به عنوان یک تهدید روی میز، به آن اعتماد کرد.
یدلین بن سلمان را برنده اصلی این سفر دانسته است.
رئیس سابق “امان” اظهار داشت که در مقابل، این سفر موجب تقویت روابط دوجانبه واشنگتن و تل آویو شد، به این ترتیب که بایدن در این سفر بر پایبندی خود به تقویت روابط راهبردی با “اسرائیل” تاکید کرد و خود را دوست این رژیم و حتی یک صهیونیست معرفی کرد.
یدلین اظهار داشت با توجه به اینکه بایدن یک دمکرات است، این مواضع او از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
از سوی دیگر، «الون بنکس» تحلیلگر امور سیاسی روزنامه هاآرتص نیز در مقاله ای در این روزنامه ضمن تایید نظرات یادلین، اظهار داشت که سفر بایدن اساسا به نفع محمد بن سلمان بود، چرا که به تثبیت مشروعیت و پایان دادن به تحریم او منجر شد و تاثیری در ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه نداشت.
همچنین «عوید گرانوت» تحلیلگر امور عربی نیز بیان کرد که بایدن در همراه ساختن کشورهای عربی با آمریکا به منظور مقابله با ایران ناکام ماند.
گرانوت در مقاله ای در روزنامه “یسرائیل هیوم” تصریح کرد: بدون شک ترس از ایران مشهود و ملموس است و همه آماده همکاری با “اسرائیل” برای ایجاد یک سامانه هشدار و پدافند هوایی علیه موشک ها و پهبادهای ایرانی هستند، اما از آنجایی که کشورهای عربی اعتماد کاملی به آمریکا ندارند، ترجیح می دهند که این کار به طور پنهانی و پشت پرده و بدون بیان اظهاراتی که نیازی به آن نیست، انجام گیرد.
او در پایان تصریح کرد که واشنگتن حتی پس از این سفر، باید با جدیت در تلاش باشد که شرکای عرب خود را به این قناعت برساند که بایدن مصمم به مقابله با برنامه هسته ای ایران و پر کردن خلأ و فضایی است که به روسیه و چین اجازه ورود به منطقه را می دهد. البته گرانوت تصریح کرد که مطمئن نیست که بایدن در این زمینه موفق باشد.
«گدعون لیوی» نویسنده اسرائیلی نیز در مورد بازتاب های این سفر بر قضیه فلسطین تاکید کرد که سفر بایدن به فلسطینیان ثابت کرد که به بن بست رسیده اند.
لیوی در مقاله ای اظهار داشت که این سفر به منزله اعلام فوت راه حل تشکیل دو کشور بود که البته این راهکار مدت هاست اعتبار خود را از دست داده است و اکنون گزینه راهبردی فلسطینیان در زمینه اعتماد به غرب در مورد مبارزات خود برای رسیدن به حقوق ملی‌شان نیز راه به جایی نبرده و دارد نفس های آخر خود را می کشد، چرا که بایدن رسما گواهی فوت آن را امضا کرده است.
وی خاطر نشان کرد که وقت آن است که از خواب بیدار شد، چرا که آمریکا و اروپا هرگز کاری برای فلسطینیان انجام نخواهند داد که به ضرر “اسرائیل” باشد.
در همین راستا، تحلیلگر امور عربی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم بیان کرد که آمریکا سعی در وارد کردن تشکیلات خودگردان در توافق ها و پیمان های منطقه ای ایجاد شده پس از امضای توافقنامه های عادی سازی روابط را دارد. وی اشاره کرد که آمریکا در پی فشارهای اردن به سمت اتخاذ چنین موضعی گام برداشته است.
«ایهود یعاری» تصریح کرد که یکی از نکات منفی سفر بایدن به منطقه، تلاش شمار زیادی از کشورهای عربی برای بهبود روابط با ایران بود. وی در همین راستا به تصمیم امارات برای انتصاب سفیر خود در تهران و تلاش مصر برای نزدیکی هرچه بیشتر به ایران اشاره کرد.

لینک کوتاه:

کپی شد