یکشنبه 22/سپتامبر/2024

چرا تل‌آویو میانجیگری مصر در غزه را بر ترکیه و قطر ترجیح می‌دهد؟

جمعه 25-ژوئن-2021

تحلیلگران و کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند که تل‌آویو نفع آشکاری از حضور مصر در غزه و میانجیگری او میان مقاومت فلسطین و تل آویو می‌برد.

رویارویی اخیر میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه که ۲۰ اردیبهشت گذشته آغاز شد در نهایت با میانجیگری مصر در بامداد جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ماه به آتش‌بس منتهی شد و مذاکرات پس از آتش‌بس میان طرفین درگیر به صورت غیرمستقیم، با وجود کش و قوس‌های فراوان همچنان از کانال قاهره در حال پیگیری است

در حالی که مصر در جریان این مذاکرات توانست، امتیازهایی را برای مردم نوار غزه کسب کند از جمله ارسال بزرگ‌ترین کاروان کمک‌های بشردوستانه برای این مردم تحت محاصره در ۲۲ می گذشته و جنجال تبلیغاتی زیادی را برای خود به راه اندازد، به نظر می‌رسد که تل‌آویو نیز از این امر رضایت کامل دارد و ترجیح می‌دهد که از طریق این همپیمان گازی خود در شرق مدیترانه امور را پیگیری کند و بر خلاف گذشته که برای تحقق آتش‌بس با مقاومت فلسطین از میانجیگری ترکیه و قطر  نیز بهره می‌بُرد، این‌بار به مصر بسنده کُند و آنکارا و دوحه را از دور خارج نماید.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی در این زمینه، به انتشار نظرات دو تن از تحلیلگران نظامی و سیاسی ارشد رژیم صهیونیستی و مقامات سابق در سرویس اطلاعات نظامی این رژیم (امان) پرداخت.

بنا بر این گزارش، «عیران لیرمان» معاون مرکز مطالعات راهبردی و امنیتی قدس و افسر نظامی سابق در سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) می‌گوید که تنش امنیتی موجود میان حماس و اسرائیل احتمالا موجب می‌شود که به مصر اجازه داده شود تا به تلاش‌های میانجیگرانه میان دو طرف ادامه دهد.

وی طی یادداشتی که در پایگاه اینترنتی شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی منتشر شد، ادعا کرد: «رهبری حماس احساس می‌کند که مسئول امور قدس است و به همین دلیل به راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان واکنش نشان داد. نارضایتی آن از تاخیر در تلاش‌های آتش‌بس، تحویل پولهای قطر نیز با از سرگیری آزار و اذیت علیه شهرک‌های [صهیونیست‌نشین] نزدیک نوار غزه و پرتاب شمار زیادی بالن آتش‌زا و منفجره نشان داده شد».

معاون سابق شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی در ادامه این یادداشت، نوشت: «این اقدامات از دیدگاه حماس محدود و بدون شلیک موشک است و هدف از آن نشان دادن پافشاری آن بر [برخی امور] بدون تشدید بیشتر [تنش‌ها] علیه اسرائیل است. این در حالی است که اسرائیل نشان داده که این معادله عملا تغییر کرده است و از این پس [تنش‌ها] بالا می‌گیرد. نیروی هوایی اسرئیل زیرساخت‌های حماس را هدف قرار داد اما واضح بود که از ایجاد تلفات اجتناب ورزید تا از شتاب در مسیر افزایش تنش‌ها و آغاز یک رویارویی گسترده جلوگیری کند».

وی تاکید کرد: این واکنش از نظر ساکنان غزه، تداوم سیاست دولت سابق اسرائیل به شمار می‌آید که از هرکاری که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شد، امتناع می‌ورزید تاز مانی که سازمان‌های مسلح فلسطینی نیز از شلیک موشک به سوی قدس و مرکز اسرائیل امتناع می‌ورزیدند. با این وجود، مجموعه ملاحظاتی که به کاهش شاخص‌های پاسخ نظامی اسرائیل منجر شد، دست‌کم در مرحله کنونی که به موفقیت میانجیگری مصری کمک می‌کند، برای همه روشن نیست».

معاون مرکز مطالعات راهبردی و امنیتی قدس مدعی شد که یکی از دلایل این‌که رژیم صهیونیستی واکنشی با کمترین خشونت نشان می‌دهد، به توزان قوای گسترده منطقه‌ای است که در آن نقش سیاسی و راهبردی مصر و روابط آن با ایالات متحده آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی در جریان درگیری، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر آمادگی و تمایل خود برای انجام این کار و کمک به بازسازی نوار غزه با کمک طرف‌های خارجی به مبلغ نیم میلیون دلار را نشان داد.

وی افزود: «این گام در درجه اول، خنثی کردن هرگونه تلاش ترکیه و قطر برای درخواست یک جایگاه مرکزی در روند آتش بس است. همانطور که آنها پس از جنگ های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تلاش کردند. زیرا آنها طرفداران اصلی حکومت حماس هستند. علی‌رغم آرامسازی صورت گرفته در روابط قاهره و آنکارا، در پی تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل طولانی مدت امور در لیبی در ماه‌های اخیر، رقابت اصلی میان دو طرف همچنان وجود دارد».

لیرمان تصریح کرد: «منفعت اسرائیل در مدیریت تلاش‌های سیاسی مصر در غزه کاملا روشن است زیرا مصر شریک کامل اسرائیل در “مجمع گاز شرق مدیترانه” است که نشست‌های آن در قاهره برگزار می‌شود و آن بخشی از یک شبکه راهبردی است که اسرئیل نیز در آن نقش مهمی دارد زیرا به دنبال عدم تشدید اوضاع در مرزهای سینا است. جایی که مصر درگیر یک کارزار طولانی و دشوار با کمک اسرائیل است».

«ایهود یعاری» شرق‌شناس اسرائیلی و  تحلیلگر امور عربی در تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید: «مصر در درجه نخست به دنبال منافع ویژه خود در مشارکت کنونی در نوار غزه به ویژه پس از میانجیگری موفق برای تحقق آتش‌بس با [اسرائیل] است. لذا بهتر است که دولت جدید اسرائیل مراقب باشد زیرا مصر نمی‌خواهد به عنوان فرستاده ما نزد حماس عمل کند».

وی که دارای ارتباطاتی قوی با سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی است، طی یادداشتی برای شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نوشت: «در دور جدید نبردها در غزه، نشان داده شد که مصر تنها میانجی میان اسرائیل و حماس است، اما قطر و ترکیه که به دنبال ایفای چنین نقش مانند گذشته بودند، دور نگه داشته شدند. زیرا این بار، «جان کری» جدیدی وجود نداشت که به آنها اجازه دهد، جنگ سابق را با مذاکرات شکست‌خورده برای ۵۱ روز تمدید کنند».

یعاری ادامه داد که تغییر موضع مصر در قبال حماس و دعوت از «اسماعیل هنیه» برای سفر به قاهره، با آغوش باز رهبران این جنبش به صورت علنی همراه شد و مصر یک کاروان بزرگ کمک‌های بشردوستانه را وارد نوار غزه کرد که صندوق «تحیا مصر» سازمان‌دهی آن را برعهده داشت. در این میان جنجال زیادی نیز بر سر آغاز بازسازی نوار غزه و آواربرداری ساختمان‌های ویران شده، به راه افتاد اما بدترین چیز، این بود که مصری‌ها گذرگاه صلاح‌الدین در نزدیکی رفح را برای عبور کالا بدون هیچ نظارتی باز کردند.

  وی تصریح کرد: «اسرائیل متقاعد شده که مصری‌ها پیرو حماس نخواهد شد زیرا می‌دانند که حماس شاخه فلسطینی اخوان المسلمینی است که السیسی از آن متنفر است؛ اما وی به منظور حفظ امنیت در سینا، علاقه مند به از بین بردن این خصومت است. اگرچه داده‌های اطلاعاتی اسرائیلی نشان می‌دهد که “محمود عباس” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دست مصری‌ها عصبانی است و از آنها نزد آمریکایی‌ها شکایت کرده است زیرا آنها مواضع حماس را در مسئولیت برنامه‌های بازسازی تقویت می‌کنند».

 

 

منبع : فارس ، 31/03/1400

 

لینک کوتاه:

کپی شد