صفحه-اصلى/فلسطين

عملیات استشهادی دیزنکوف، نخستین واکنش به کشتار حرم حضرت ابراهیم (ع)

قدس اشغالی ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

در چنین روزی در سال 1994 صالح عبدالرحیم حسن صوی "نزال" 26 ساله از مبارزان گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس خود را در داخل یک اتوبوس اسرائیلی در خیابان دیزنکوف شهر تل آویو واقع در سرزمین های اشغالی 1948 منفجر کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در پی این عملیات 23 اسرائیلی به هلاکت رسیده و بیش از 47 تن دیگر زخمی شدند.
این عملیات در تاریخ 1994/2/25 به اجرا درآمد و سومین عملیات استشهادی در واکنش به کشتار نمازگزاران فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم (ع) به شمار می رود.
این عملیات همچنین به لحاظ تاثیرگذاری و اجرای موفقیت آمیز جزء بزرگ ترین عملیات های استشهادی فلسطینیان محسوب می شود.
در پی اجرای این عملیات اتوبوس اسرائیلی منهدم شد و از بین رفت و خسارت های سنگینی به مغازه ها و منازل مجاور محل عملیات وارد شد و سرویس های امنیتی اسرائیل به شدت وحشت زده و هراسان شدند، کابینه اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل با بحران شدید مواجه گردید، اسحاق رابین به محض شنیدن خبر این عملیات سفرش به انگلیس را لغو کرد.
این عملیات را مهندس شهید یحیی عیاش (مغز متفکر جنبش مقاومت اسلامی حماس و تئوریسین عملیات های استشهادی) با همکاری مهندس شهید سعد الدین العرابید طراحی کرده بود. 
گردان های شهید عزالدین قسام در اقدامی بی سابقه وصیت نامه شهید صالح صوی را رسانه ای کردند که در آن یک مبارز قسامی برای نخستین بار وصیت نامه خود را پیش از اجرای عملیات قرائت می کرد.
یک صهیونیست نژاد پرست به نام باروخ گلدشتاین تعدادی زیادی از فلسطینیان را در حین اقامه نماز صبح در حرم حضرت ابراهیم (ع) به رگبار بست که در پی این جنایت ۲۹ نمازگزار به شهادت رسیده و ۱۵۰ تن دیگر هم مجروح شدند. 

متعلقات


آخر الأخبار

تمامی حقوق این سایت برای مرکز اطلاع رسانی فلسطین محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است - © 2018